tisdag 30 oktober 2018

Månadsuppdatering - Oktober

Oktober - Sammanställning

Det kan inte ha undgått någon att oktober har varit en stökig börsmånad. Riktigt stökig. T.o.m den stökigaste sedan 80-talet. Många bolag har rasat oförskämt mycket, runt 20% har inte varit ovanligt.

Index (OMSX30) har gått tydligt bakåt det också och ligger i skrivande stund - ca 9% för oktober. Det är en kraftig nedgång och mer än en dag under månaden har vi varit och nosat i enskilda dagar som backat -2% eller mer. Nasdaq hade en dag som backade mer än 4% vilket är jättemycket rent historiskt!

MEN - inget fundamentalt har ändrats i bolagen på så kort tid utan man får se det som så att investerar man långsiktigt så är det "REA" på börsen just nu och det är bara att tacka och ta emot.
Själv har jag gjort en hel del transaktioner.

Ombalansering av portföljen kan du läsa om här: Månadens köp i en kraftig nedgång

Strukturen på mina månadsrapporter är för närvarande:
-Insättningar
-Portföljens transaktioner (köp/sälj)
-Portföljens utdelningar
-Portföljens värdeutveckling
-Kommentarer till varje punkt.
-(i framtiden jämförelse mot tidigare månader/år)


Insättningar
Lön:  34549
Övrig inkomst: 3000
Insättning: 14000
Utgifter: Min Ekonomi
Sparkvot: 37%


From den här månaden har jag lite övriga inkomster från sidoprojekt, jag har lånat ut en del pengar till nära och kära utan ränta tidigare i livet och de har nu börjat betala tillbaks en del av det. Inga pengar jag står och faller med eller utan....men det gör heller ingen nytta om jag inte investerar om dem så de går rätt in på aktiedepån för utdelningar!

Sparkvoten blir därför något högre än planerat p.g.a de extra inkomsterna. Jag valde även att investera Septembers extrainkomst i början av oktober för att göra lite köp i en av nedgångarna. Framtida månader är det inte säkert att jag kommer att lägga extrainkomsterna på investeringar men just nu känns det rätt iaf! Det är framförallt lite kommande utgifter framöver som pengarna kan behövas till!

Portföljens transaktioner
Köp: 29921,45
Sälj: 6843
Belåning: 9078,45










 Ombalansering av portföljen gjordes då Ratos rapporterade mycket dåligt och vi kan räkna med en kraftig sänkning av utdelningen för 2019. Men behåller bolaget. Jag fortsätter även min aggressiva strategi att belåna portföljen mer för att få fart på ränta-på-ränta effekten såhär i början.

Jag är absolut INTE negativt inställd till lån så länge jag tjänar mer pengar på lång sikt än vad de kostar mig så är det absolut en bra investering. Den här månaden har belåningen ökat i enlighet med mina mål om att vara belånad till ca 10% av totala belåningsvärdet och någonstans runt 20-25% av utrymmet för att få en ränta på 0,99%.

Ni kan alltid följa min belåningsgrad genom att titta i mitt kalkylark, den kommer gå upp och ned beroende på rådande marknadsläge men så länge jag ligger under 50% av total belåning så är man på det "säkra" och får "bara" betala ränta på lånet. Får vi en ordentlig sättning på börsen så tvekar jag inte att låna upp ännumer då man gör de bästa affärerna i REA-tider.

Nu över till månadens köp!



Köp

NCC B: 19st (154,15)
NCC B: 20st (153,9)
AT&T: 9st (34,27 USD)
Svolder B: 22st (99)
Axfood: 14st (152,25)
Kindred Group: 8st (86,16)
Kinnevik B: 11st (246,7)
Main Street Capital: 13st (36,49 USD)
Emerson Electric: 4st (67,12 USD)
Chevron Corporation: 2st (111,14 USD)
Consolidated Edison: 4st (76,92 USD)
3M Company: 1st (184,07 USD)





Det har varit en turbulent månad och min strategi är att försöka köpa aktier som ger utdelning de kommande 30 dagarna eller att försöka utöka utdelningen i svaga månader genom att köpa in nya bolag snarare än att öka i befintliga. Syftet med månadens transaktioner har varit att öka utdelningen i November och December.

Jag kunde inte hålla mig från att öka i Axfood p.g.a en dipp på 5% som var helt oförklarlig. Jag följer min strategi och ökar på i bolag där jag inte har inköpsvärden för 10000:- SEK ännu och där utdelningen ligger relativt nära. Många av bolagen ovan kommer att ge mig mer utdelning i December eller November.

Vidare kan man kommentera att Kinnevik, Kindred samt NCC har fått oförskämt mycket stryk av marknaden och även om NCC förmodligen har nått sin topp så har de börjat se över sin organisation och NCC är ett cykliskt bolag så man kan räkna med att det kommer gå ner när konjunkturen vänder. Det är då man kan göra fina inköp och rusta för framtiden!

Nu står jag rustad med ca 20% investerat kapital i USD och även om den står högt nu så gillar jag att diversifiera mig mer globalt än i sverige.

Sålt

Ratos B: 115st (28,7)
Ratos B: 40st (28,74)
Kallebäck Properties: 16st (150,625)

Jag har tidigare skrivit om min ombalansering för att vikta alla bolag jämt och denna månaden såg jag chansen att vikta ned i Ratos (svag rapport) och  Kallebäck (SAAB gjorde dålig rapport och kallebäck har SAAB som "enda" kund).

I det stora hela inga större förändringar och jag tror fortsatt på båda bolagen på lång sikt!

Portföljens utdelningar
Utdelningar: 971,36:- SEK

Jag tycker det är en bra summa att dra in. Det hade varit trevligt att komma över 1000:- men det får vänta tills November månad istället! Det trillade in utdelning från en hel del trevliga bolag och Oktober är generellt sett en dålig utdelningsmånad så jag skall absolut vara nöjd med att nästan komma upp i 1000:-!

Det här med utdelningar är alltid lite speciellt, X-Dag, Bokföringsdag, Likviddag....vilket skall man gå efter? Jag har valt att gå efter Bokföringsdagen i mina grafer men i rapporterna kör jag på Likviddagen.

Anledningen har med skatter att göra och det är inte så intressant när du fick pengarna utan när dem bokfördes så därför kan det skilja lite mellan min månadsrapport och min utdelningsgraf!

Jag ser redan fram emot November månad och inser att jag redan kommit upp i 1500:- för mina preliminära siffror i November månad. Nedan listar jag de bolag jag inkasserade utdelning från i SEK:

Kallebäck Properties: 205
Coca Cola Company: 38,56
Hemfosa: 153,6
Realty Income Corporation: 11,81
Husqvarna: 208,5
Telia: 330,05
Cisco Systems: 24,09

Portföljens värdeutveckling (2018-10-30)

Marknadsvärde: 286273
Belåning: -23022
Depåvärde: 263238
Insättningar: 264574,4
Värde %: 96,95%
Värde netto %:  99,59%
Ökning: -1072,29





Värdeminskningen från förra månaden är klart kännbar men det är inte så mycket att göra åt. Börsen har gått back närmare 10% vilket borde motsvara en värdeminskning för mig på 28627:-.

Tvärt emot börsen har jag "bara" backat lite drygt 14310:- eller drygt 5%. Det tycker jag är grymt bra med tanke på rådande marknadsläget! Inget bolag sticker direkt ut men jag har en del innehav som jag tror starkt på som jag roffade åt mig till helt OK kurser.

Samtidigt går det inte lika bra för Autoliv och Oriflames. Autoliv har återhämtat sig oerhört bra på senare tid och jag väntar bara på att Oriflames skall göra liknande resa. Jag tror fortfarande stenhårt på båda bolagen men trots det finns möjligheten att jag viktar ned dem om tillfället ges.

Belåningen ligger på ca 11% och jag avser att öka den till 20-25% om börsen fortsätter ned, det är då jag ökra min belåning och i "goda tider" så avser jag att bara öka portföljen med insättningar. I nuläget ser jag inte något läge att gå över 50% total belåning för 0,99% spärren.

I framtiden, om tillfälle ges, är jag beredd att utnyttja hela mitt utrymme för 0,99%. En total lånekostnad på 0,99% jämfört med en avkastning på ca 4% det är "gratis pengar" om man tänker igenom scenariot. Att NordNet tar en del av kakan har jag inget problem med.

I nuläget är räntan: 228;-/år.
Jag tjänar: 921:-/år.
D.v.s nettovinst på 693:-/år.

Inte mycket pengar i sammanhanget men alla bäckar små...när portföljen ökar i värde kommer den här hävstångseffekten också öka i storlek.

Slutkommentar
Det är såklart tråkigt när man har en negativ avkastning men det är inte så mycket att göra åt. På sikt kommer min porfölj leverera en positiv avkastning och det är jag helt övertygad om! Trots en stormig månad ligger jag nästan på plus minus noll i ett marknadsläge där många aktier backat 20% tycker jag är riktigt bra!


Jag ser redan fram emot November månad som jag vet kommer bli en bra utdelningsmånad för min portfölj - men även eftersom jag tror att vi kommer sen ytterligare korrigeringar på börsen. Nu är dock rapportmånaden förbi för den här gången och framöver har vi en något lugnare börs! Så jag sitter still i båten och väntar in mina utdelningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar