tisdag 26 februari 2019

Sålt Castellum

Innan ni blir helt tokiga på mig nu så kan ni lugnt sätta er ner. Jag har bara viktat ned Castellum med anledning av det jag skrivit tidigare:

Castellum - läge att vikta ned?

Det är fortsatt ett oerhört bra bolag och om förutsättningarna hade varit annorlunda så hade jag behållt mitt "kärninnehav". Men jag har rannsakat mig själv och bestämt mig för att hålla mig till min strategi om en "likaviktad portfölj" med stor diversifiering.

Castellum har dessutom gått som tåget på senare tid så det fanns dessutom läge att ta hem en helt OK vinst och låta den jobba någon annanstans. Hade min portfölj varit uppbyggd på något annat vis hade jag verkligen inte skalat ned i ett såhär fint bolag.

Men jag är känd för att vara "envis och dum" ibland. Jag är också känd för att vara en strategi med långsiktiga mål. För att ha någon chans att uppnå långsiktiga mål så måste man våga ta kontroversiella och tuffa beslut även om dem egentligen ser felaktiga ut för stunden.

Castellum viktas ned, vad fyller jag på med?



Jag sålde av 34st Castellum för 5796,3:- och en mindre vinst då kursen gått upp närmare 20% sedan inköp. Det fanns många alternativ men i slutändan så valde jag att fortsatt behålla ungefär samma position i fastighetsbranschen.

Jag köpte istället på mig 23st Hufvudstaden för 3491,4:-. Det innebär att jag nu nästan är fullinvesterad i Hufvudstaden också samtidigt som jag behåller mina positioner i både Castellum och Wallenstam. Totalt i hela portföljen så ligger fastighet på drygt 40,000:- investerade, vilket endast är 11%.

Problemet är att jag inte tycker mig hitta mycket andra köpvärda aktier för närvarande för att öka på mitt bestånd där. Jag vill avvakta till April innan jag lägger in mer pengar i Fastighet.

Därför föll valet även på att köpa 15st Axfood för 2591,25:-. Jag har haft en relativt liten position i Axfood sedan starten av denna portföljen och nu börjar vi närma oss Mars/April/Maj då de flesta bolagen på svenska marknaden delar ut all sin utdelning i ett svep. M.a.o - skall man köpa bolag som delar ut dem månaderna så är det läge att fylla på nu, det tar helt enkelt för lång tid innan du får ett kassaflöde från dem annars.

Hur påverkar det mig?

Egentligen inte så mycket. Men min utdelning för 2019 sänks något eftersom Castellum delar ut mer pengar än både Axfood och Hufvudstaden. Men det är en mindre justering av portföljen  och i det stora hela klarar jag mig bra!

Castellum: 207:-
Hufvudstaden: 85,1:-
Axfood: 105:-

Totalt: -16,9:-

Som synes en ganska liten minksning trots allt. Däremot minskar total risken i portföljen med transaktionerna. Totalt sett så kommer utdelningarna för året att öka med ca 270:- efter månadens insättningar ändå - så det går uppåt sakta men säkert! Det är bara att tuffa på i samma takt och invänta de första rapporterna för 2019 innan vi vet vart det är påväg för året!

Skulle du kunna med att sälja Castellum idag med tanke på senaste rapporten? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar