fredag 22 februari 2019

Castllum - läge att vikta ned?

Jag har haft lite tid över att gå igenom min portfölj på senare tid och kommit fram till att jag har två bolag i portföljen som presterat lite väl bra på senare tid. Något av "raketer" kan man kanske till och med säga det. Castellum är ett av bolagen som jag gillar skarpt som har gått som tåget på senare tid. (Andra bolaget = Ericsson)

Det känns i grund och botten inte särskilt övervärderat och dem har en mycket fin verksamhet. Jag är absolut inte orolig över att behålla dem överhuvudtaget....problemet är att jag har som strategi, för denna portföljen, att investera ungefär lika mycket i varje bolag i insatt kapital. Här är det viktigt att poängtera att jag pratar om Inköpsviktning och inte Portföljviktning. D.v.s jag skall köpa in varje bolag för exakt lika stor summa, antalet aktier X GAV:et skall bli ungefär detsamma.



Castellum borde viktas ned av strategiska skäl!

Castellum är i skrivande stund skarpt överviktat i portföljen och är just nu viktat till 5%. Det är lite svårt när man innerst inne vet att det inte skadar att behålla bolaget och att man troligtvis inte kommer att ångra sig.

Så jag vill mest skriva det här inlägget för att visa att om man har en strategi så skall man se till att följa den så gott det bara går och inte försöka sväva ut i onödan. Disciplin är något som ytterst få behärskar när det kommer till börsen och investeringar generellt sett. Det handlar helt enkelt i slutändan om väldigt mycket tur för att tajma svängningar.

Vi har sett ett ganska bra exempel nyligen med Swedbank på hur marknaden generellt sett reagerar på dåliga nyheter. Det var många som ville ut, kursen trycktes ned.....helt klart befogat. JNJ i USA fick liknande mottagande för inte så länge sedan. Likheterna är absolut inte densamma och man skall ABSOLUT inte jämföra JNJ med Swedbank!

Det jag vill säga är snarare att det inte går att förutse hur marknaden kommer att reagera. Swedbank såg ju trots allt oerhört välskött ut fram tills i denna veckan. Det är just sådana omständigheter som gör att det ofta är väldigt svårt att förutspå hur börsen kommer att uveckla sig.

Många gånger betalar man en premie för en "säker" investering som är mindre volatil. Man kan läsa väldigt mycket om det här med diversifiering av en portfölj. Min strategi är att vara "extremt diversifierad" för att inte påverkas särskilt mycket av "raketer" eller "sänken" av enskilda bolag i portföljen.

Jag försöker fördela mina bolag till att uppnå 2-3% av totala portföljen i viktning och med en väldigt god geografisk spridning och branschspridning. Köper gärna flera bolag verksamma inom samma bransch som slåss om samma kunder....o.s.v. Tanken bakom detta är att försöka få en mindre volatil portfölj som balanserar sig själv....d.v.s över tiden kommer bolagen ta ut varandra och min avkastning skall ligga på 3-4% från utdelningar och kanske inte så mycket av värdeminskningar.




Belåning påverkar också portföljviktningen

Något jag måste ta hänsyn till är att jag också kör med belåning på denna portföljen och då är det viktigt att ett innehav inte får bli för stort för sitt eget bästa i portföljen. Detta sköter sig egentligen själv med att nya pengar sätts in varje lön till portföljen men Castellum har ändå letat sig upp mot 5% och det är tyvärr så att jag tycker det börjar ta för stor plats.

Även om Castellum har mycket fin historik så drar det ändå upp risken i hela min portfölj p.g.a att jag helt enkelt inte planerat tillräckligt väl och köpt en för stor post i ett bolag jag tror på.

Vad är mina alternativ?

Med en utdelning som snart är här så försöker jag också att följa min strategi att alltid investera i bolag som kommer att ge utdelning kommande 30 dagarna. Det är inte alltid lätt men jag gör i.a.f alltid en analys av när utdelningen trillar in och försöker planera mina inköp därefter får att få maximalt med avkastning tillbaks. Detta är något som hjälper till med belåningen i min portfölj också....många bäckar små, men det gör att kassaflödet blir bättre.

Jag har köpt Castellum för ca 15,500:- idag och jag kommer därför behöva sälja av ca 35 aktier för att nå mitt mål med ett inköpsvärde på 10,000:-. Det finns några bra alternativ och jag funderar på att stoppa dem här pengarna rätt in i Axfood eller Hufvudstaden.

Både Axfood, Castellum och Hufvudstaden trillar utdelninge in ungefär samtidigt från. Det dröjer långt innan nästa utdelning kommer från både Hufvudstaden och Axfood så om det skall köpas in fler aktier där så skall det köpas in under Februari månad.

Det här kommer att bli ett tufft beslut, men jag kommer nog ändå att gå vidare med det. Rapport kommer nästa vecka :)!

Skulle du sälja ett stabilt, bra, utdelande bolag OM det behövs för att följa din strategi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar