tisdag 26 februari 2019

Nordnet höjer räntan på belåning



Det är förväntat med anledning av höjningen av reporäntan som riksbanken annonserat tidigare. Tyvärr är det ofta så att när riksbanken höjer räntan följer övriga banker med eftersom deras marginaler/lönsamhet skulle minska annars. Generellt sett tycker jag att exakt alla banker har på tok för höga marginaler redan som det är med ränteskillnaden mellan mig som låntagare och banken egna utgifter för lånen. Ockerpriser är alltid något som sticker i mitt öga och här tycker jag dock Nordnet håller förhållandevis bra räntor i sammanhanget.

Men det är fortfarande som så att dem får in mer pengar från mig och jag får mindre pengar kvar. Man är bra naiv om man tror att Nordnet lånat ut mina pengar till den nya räntan - det är bara ett mycket effektivt sätt att bestraffa redan befintliga kunder och skylla på dyrare omkostnader själv! Jag är med på noterna så länge jag tjänar en rimlig avkastning på risken!

Ny effektiv ränta på 1,19%

För oss som använder belåning innebär det att den nya effektiva räntan blir 1,18 - 1,19% istället för mycket låga 0,99%. Jag känner att just nu spelar det inte så stor roll för min portfölj och strategi. Däremot får man nog räkna med kommande räntehöjningar framöver också.

Det innebär rent praktiskt att ju mer Nordnet höjer sin ränta destå högre DA behöver portföljen generera för att kompensera (YoC). Personligen ser jag en brytgräns där någonstans runt 2-2,5% då börjar det kosta mer än det smakar....men dit är det "långt kvar". Denna portföljen ger idag drygt 4% YoC så det är fortfarande väldigt god lönsamhet på det lånet!

Jag skulle inte bli förvånad om vi ser 4 höjningar till av räntan inom 2år. Det är kanske läge att börja planera för den dagen redan nu? Min bedömning av rådande marknadsläge är i alla fall att det är 2-3 år bort. Denna portföljen är rätt lågt belånad och fullt rimligt att betala av fort om det skulle behövas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar