måndag 25 februari 2019

350,000:- portföljvärde! Nästa mål uppfyllt!

Ibland går det fortare än man tänkt sig. Det var inte särskilt längesedan jag summerade ihop portföljens värde till 300,000:- och idag var den för en kort stund över 350,000:-. Det innebär att det tog lite drygt 3 månader att öka på med ytterligare 50,000:-.

Även om det är ett riktigt bra resultat så får jag ändå ta det lugnt med att fira eftersom jag kör med belåning av portföljen samt att marknaden gått oerhört, oerhört bra de första två månaderna. Det är m.a.o inte riktigt så bra som det låter!

Men har man satt upp det som ett mätbart mål så räknas det ju i vilket fall som helst - annars är det ingen mening med att sätta upp mål! Så med det sagt så passar jag på att fira lite extra idag och avvaktar fler köp för stunden.



Det tog 3 månader att öka värdet med 50,000:-

2018-11-17 antecknade jag att portföljvärdet var 300,000:-.
2019-02-25 antecknar jag att portföljvärdet var 350,000:-.

Det är nog ganska naivt att tro att det kommer var 400,000:- i slutet av Maj. Men hoppet är det sista som överger människan sägs det. Om börsen fortsätter att vara stabil och rapporterna trillar in med gott resultat i Mars/April så är det i alla fall inte en omöjlighet.

Jag startade den här portföljen 2018-09-01 med syftet att visa att det går att skapa ett stabilt kassaflöde genom att sprida ut sina utdelningar och öka på takten med hjälp av belåning. Många är rätt skraja överlag för belåning men korrekt hanterat är det ett kraftfullt verktyg.

Man skall inte stirra sig blind på summan man är skyldig sin mäklare då denna snabbt ökar i förhållande till portföljens värde. Tänk på att säkerheten för lånet är dina aktieinnehav och att en belåningsstrategi absolut kommer med en stor risk om den hanteras felaktigt. Oavsett vad som händer med min belåning och mina risker så kommer du att få ta del av det här.

Men jag tycker inte att man skall vara rädd att låna stora summor när det handlar om investeringar, se din ekonomi som ett litet företag som du lånar till att bygga upp din verksamhet med. Under rätt förutsättningar och med en bra plan kommer det löna sig i längden....med en sämre plan kommer det gå snabbt utför.

Med det sagt....belåning kommer med stora risker som JAG personligen tycker är värt att ta! Men jag är också van att hantera mycket stora summor från yrket och räds inte "stora röda siffror" i balansräkningar.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om belåningen, jag har ca 18-19% belåning på min stora portfölj, vilket gett en bra effekt.
    Så precis som du, belåning skrämmer inte så länge man har kontroll på den.

    SvaraRadera
  2. Hej "nyttboende" och tack för kommentar!

    Ja det är lite underligt det där. Jag tycker överlag att det är svårt att argumentera FÖR bra lån då man många gånger möts av starka åsikter kring hur dåligt det är att ha några som helst lån.

    För mig är det bara logiskt....jag tackar och tar emot om jag kan få ett bra lån som ger mig betydligt bättre avkastning än vad det kostar mig och samtidigt är relativt riskfritt för min övriga privatekonomi - då tvekar jag inte.

    Givetvis finns det ju ett maxtak för vad som är en acceptabel risk och min gräns går vid 50% av lägsta räntan för gardering mot en skarp sättning i börsen. Så jag har kommit fram till samma sak....10-20% total belåning av portföljen ger en väldigt fin "risk vs reward"!

    Kul att jag inte är ensam med att köra den stilen :)!

    SvaraRadera