lördag 13 april 2019

Nytt utdelningsmål uppnått!

Idag kom det in utdelningar från Bilia på kontot och det innebär att jag uppnått nästa mål. Nämligen att få 2000:- i utdelningar under en och samma månad. Det är absolut inte förvånanade att det var just April månad som gjorde det möjligt.

Det kommer dessutom att uppfyllas i Maj månad också. Tyvärr delar ju nästan alla svenska företag ut alla sina pengar i ett svep under antingen April eller Maj månad. Inte helt ovanligt med andra ord att just April och Maj är starka månader för utdelningsportföljer!

Walt Disney lanserar snart sin Streamingtjänst och når ATH! Samtidigt som jag firar utdelningar i April så konstaterar jag också att Walt Disney steg kraftigt igår p.g.a deras streamingtjänst strax är klar för leverans i Amerika. Förhandstitten verkade få positiva reaktioner och därför reagerade marknaden positivt uppåt!

Min plan var att köpa på mig lite mer Disney i slutet av månaden eller mitten av Maj för att ta del av utdelningen i Juni...men nu blev det genast några % dyrare!

Själv är jag inte det minsta imponerad av alla de 100-tals streamingtjänster som existerar. Så som jag resonerar så kommer marknaden att rata detta på lång sikt. På kort sikt kanske det fungerar. Men ärligt talat så kommer inte en endaste vettig person acceptera att prenumerera på flertalet tjänster för att få tillgång till Media.

Netflix fungerar lite mer som "pressbyrån" där man kan gå till ett och samma ställe och få tillgång till ganska mycket (men utbudet minskar även här) på ett och samma ställe. Detta är vad marknaden på längre sikt behöver och vill ha av så många skäl. Jag ser därför inte hur särskilt många streamingtjänster har en framtid.

Men mediabolag har alltid varit giriga och helt utan verklighetsuppfattning - det kommer alltid bli deras fall! Walt Disney har ju fördelen att alla med barn mer eller mindre tvingas in i deras tjänst - eller så laddar man ner och löser problemet själv eftersom mediabolagen vägrar inse hur man vill konsumera information ännu en gång.

Med det sagt tror jag att Netflix och likvärdiga tjänster har en ganska dålig framtid. Netflix eftersom alla tjänsteutgivare börjar bli giriga nu och lanserar sina egna tjänster vilket leder till att Netflix får sämre utbud vilket gör att intresset minskar.

De övriga tjänsterna kommer förr eller senare bli värdelösa p.g.a att man bara får tillgång till en producents material - eller gammal skit man ändå inte vill se. Branschen tar alltså flera års steg bakåt istället för ett steg framåt.

Själv kan jag betala flera hundra :- i mån om jag får tillgång till allt på samma plattform. Men aldrig i h-lv-ete att jag betalar för en tjänst flera gånger om för att mediebolag är giriga! Då löser jag mitt problem - som så många andra - och laddar ned istället!

Då kan jag dessutom titta på mina serier och filmer i exakt den kvaliteten jag vill utan värdelösa codecs och halvtaskig bild & ljud (yes, jag är hemmabiofantast och Netflix och liknande tjänster har totalt värdelös kvalitet i sammanhanget jämfört med om du laddar ned originalfilerna som dem inte streamar till kunder).

Mina vänner har både Netflix, HBO, ViaPlay och ibland tom ett par andra abonnemang. Det känns verkligen inte OK och det har inte med kostnaden att göra. Det har med användarvänligheten och tillgängligheten att göra! Ge mig en plattform där allt är tillgängligt på samma ställe utan "Rättighetstvister" och problemet är löst! Netflix var påväg dit, Spotify likaså....Mediebolagen är som vanligt giriga och visar att dem skiter i dig som kund ännu en gång!

2 kommentarer:

  1. Disneys streamingtjänst kommer vara så mycket mer än barnrelaterat innehåll. Disney är ju bakom nästan alla stora filmer med monsterbudgetar bakom sig. Tänk Marvelfilmerna. Star Wars. Sedan äger de ESPN sportkanalerna, det kan man ju tänka sig skulle kunna erbjudas på sin streamingtjänst, att se livesporter. Disney kommer göra det tufft för många konkurrenter.

    SvaraRadera
  2. Hej Globalpicker och tack för kommentar!

    Ja visst är det så att det inte bara är barnprogram. Star Wars är klart mycket intressant. Som du nämner äger de ESPN och jag säger inte att DIS är en dålig investering. Tvärt om - jag äger dem av en anledning :)!

    Däremot jobbar jag i branschen och med alla förändringar som är på G så tar hela branschen flera steg bakåt igen. Nätneutraliten försvinner för varje år som går, idioter i regeringar och EU röstar för en ny upphovsrätt (som inte finns någon som helst verklighetsförankring i)....och till råga på det så skall alla mediebolag nu dessutom äga allt själv.

    M.a.o - du måste ha hela kedjan i framtiden för att ha en chans och du ser nästan varenda operatör i världen göra samma sak. När nätneutraliteten är upphävd på riktigt (vilket lär hända först i USA) så kan du bara glömma Disney's streamingtjänster om du också inte har dem som ISP.

    Dit är trenden tyvärr påväg p.g.a girighet.
    Personligen älskar jag Star Wars och tycker Disney gjort det fantastiskt bra hittills! Men jag skulle själv aldrig i h-lv-te betala för att se Star Wars utan minst Full HD samt HD-Master ljud idag.

    Netflix, Apple, Disne, Warner Times och alla övriga erbjuder i bästa fall en Stereo-lösning för ljudet. Bilden skall vi int ens tala om.... bra nog för de flesta? Absolut. Men inte tillräckligt bra för en entusiast.

    Kvalitét lönar sig alltid i längden och vägen mot kvalitét är knappast inlåsta tjänster.

    Det behövs ett "ICA" för Streaming där man köpe sina produkter oberoende av producent på ett och samma ställe - allt annat är totalt fel väg att gå och leder sakta men säkert mot döden.

    Det är i.a.f min ståndpunkt både politiskt och investeringsmässigt. Kommande 10-åren kommer det förmodligen att fungera. Priset är ett lockerbjudande precis som netflix var i början, sedan höjs det.

    Svårt att sia om branschen på 10 års sikt men nätverk kan jag och den trenden är påväg åt totalt fel håll och alla konsumenter kommer bli lidande och därmed även mediebolagen. Deras girighete kommer bli deras fall och vi kommer ta ett steg tillbaka igen.

    SvaraRadera