fredag 12 april 2019

Vårkänslor i portföljen - Och lite om Affiliates?

Det märks på många sätt att våren börjar närma sig. Kvartalsrapporterna avlöser varandra, solen skiner, fåglarna börjar kvittra och jag är belamrad med jobb. Massvis med jobb! Så därför har det blivit mindre inlägg senaste 2 veckorna.

Jag har dock hunnit läsa en hel del under tiden och reflekterar över att många verkar tycka att en blogg blir betydligt sämre med affiliates och liknande samarbeten med leverantörer. Så jag tänkte reflekterar lite snabbt över vad som hänt i portföljen och vad jag tycker om "influencers"!

Portföljen har avkastat fantastiskt bra under starten av 2019 och ligger plus hela 16%! Det tackar vi för och konstaterar att det är i linje med index.

Jag står nu i valet och kvalet om huruvida jag tänker behålla mitt enda Norska innehåll "Orkla" och öka på innan utdelningen. Det finns många positiva saker med att sprida sina risker över olika valutor och geografiska lokationer. Tyvärr har myndigheterna i Sverige och Norge gjort sitt vanliga dåliga jobb och försvårat för riskkapitalister (aktieägare) genom att tvinga oss att skicka in papper som visar vart vi är skattskyldiga så att vi slipper betala 45% källskatt istället för 30%.

Norska kronan är för övrigt relativt svag mot svenska kronan just nu så jag ser en stor anledning till att satsa mina kommande slantar där. Och i.s.f inte bara i Orkla utan i diverse andra norska bolag för att öka min riskspridning.

Andra länder som jag tittat på är Tyskland. Euron är fortsatt stark mot svenska kronan men tyska ekonomin har avtagit och index backat kraftigt. Jag tycker helt enkelt att det är en bra värdering just nu att gå in i Tyskland och köpa på mig framöver.

Hitills denna månaden har jag bara gjort ett mindre köp i Procter & Gamble så att jag inte missar kommande utdelningen. Framöver tror jag på sjunkande kurser och jag funderar på om det är klokt att sänka belåningen något för att framöver köpa kraftigt?

Men det är rena spekulationer. I april månad har jag nästan inga alternativ som passar min strategi och det är därför jag funderar på detta!

Nu beträffande affiliates och bloggar med diverse affiliates länkar så tycker jag som såhär!

Inom mitt område (IT, Nätverk & Säkerhet) så är jag själv lite av en influencer. Jag kan inte sticka under stolen att jag får en hel del fördelar av det från diverse leverantörer. Hade jag velat hade jag kunnat få en hel del pengar som kompensation för det också.

Personligen har jag valt att avstå från det för att jag vill vara objektiv i det jag skriver, delar samt som någon form av "influencer" inom branschen så vill jag inte känna att någon tycker att jag är påverkad av reklam. Jag vill helt enkelt "inte känna mig köpt" för att utrycka falska åsikter!

Därför är min personliga inställning att varenda inlägg som är av "affiliate"-typen är totalt ointressant och jag slutar läsa direkt om jag upptäcker sådant!

Jag verkar inte vara ensam heller om man tittar runt. Samtidigt har jag full förståelse för att hårt arbetande människor ser sin möjlighet att börja tjäna pengar på att göra just det dem är bra på! För jag kan garantera att man inte får alla sina följare utan att lägga ned hårt arbete och extremt mycket tid för att hålla intresset uppe!

Det är fullkomligt naturligt att se möjligheterna att tjäna extra pengar på sin hobby!

Jag är dock i.a.f en sådan typ av läsare som aldrig kan lita ett dugg på någon som skriver något som inte är objektivt.

D.v.s det finns ingen som kan övertyga mig om att en person som skriver något i "samarbete" med en leverantör är särskilt objektiv. För den leverantören hade aldrig någonsin erbjudit dig något om du skrev något negativt eller helt enkelt inte drog in din lön för samarbetet.

Det finns gott om bloggar som har som policy att inte samarbeta med någon speciell leverantör av den anledningen. Jag pratar såklart inte om vanlig reklam, eller länkar som användare SJÄLVA klickar på (utan vilseledning!) för att supportera en blogg! Detta tycker jag är helt OK och stör mig inte ett dyft - tvärtom. Jag supporterar ofta genom att klicka på saker jag inte är intresserad av bara för att det genererar lite små intäkter till någons blogg som gör att dem fortsätter blogga!

Så jag pratar om bloggar och intressanta artiklar som är objektiva och som inte är köpta av någon samarbetspartner. Med eller utan reklam. Reklam är inte problemet! Men köpta samarbeten är helt ointressant och tappar trovärdigheten direkt!

Problemet är att när du når ett visst antal läsare och följare så är ditt flöde värt så oerhört mycket pengar att det kan vara svårt att tacka nej.

Då slutar din hobby att vara just en hobby och det har blivit en "business" för dig. för min del så svalnar intresset att läsa vidare i alla fall.

Vad tycker ni om frågan? Var går gränsen mellan reklam och affiliates? Vad är OK och inte?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar