torsdag 2 maj 2019

Hur gick det i April? Riksbanken och pilotstrejk!

April 2019 - Sammanställning

Det är fortsatt mycket på jobbet och tyvärr har jag inte fått till sammanställningen över mina courtagekostnader. Dem finns där och jag lovar att dem skall upp på bloggen också!
Reporäntan lämnas oförändrad - Riksbanken signalerar att skuldsättning är bra!

Denna månaden har egentligen präglats av riksbankens besked att INTE höja reporäntan och därmed sätta Sverige i ytterligare skuld. Ett helt katastrofalt dåligt beslut som är totalt obegripligt. Dessutom påverkar det svenska kronan kraftigt vilket vi nu börjar se effekterna av.

Jag är fullständigt medveten om att besluten fattas helt och hållet baserat på nationekonomiska siffror och s.k makroekonomiska indikationer där främsta siffran man förhåller sig till är nuvarande inflation. Men det spelar ingen som helst roll - hur länge skall dessa s.k ekonomer få fatta katastrofala ekonomiska beslut år in och år ut? Vi blir alla lidande med sådana här beslut!

Dessutom har vi pilotstrejk IGEN!

Mitt i denna soppa pågår dessutom en pilotstrejk hos SAS som mycket väl kan sudda ut den lilla ekonomiska vinsten SAS gjort senaste 10 åren. Det är sådär facken för övrigt brukar reagera och hota företag - det ironiska är att dem många gånger gör sig själva arbetslösa med likvärdiga metoder.

I ett bolag som SAS, som bokstavligt talat BLÖDER pengar trots satsfinansiering från flera håll,...så kan man inte tro att man kan strejka sig till högre löner - det måste såklart finnas ekonomiska förutsättningar för de krav man ställer. Det konstiga i hela den här soppan är att piloter är högutbildade. De bör m.a.o kunna förstå det helt orimliga i det dem begär - varför gör dem inte det?

Nu finns det ju motstridiga uppgifter om vem som har rätt och fel i konflikten, men det säger sig själv att du knappast kan kräva 13% löneökning (underförstått att bolaget skall öka sina kostnader med minst 13%) när bolaget du jobbar för knappt genererar vinst. Något sådan't finns ju såklart inte ens på tapeten att diskutera - så VARFÖR ens gå till strejk med sådana total orimliga krav?

Dessutom skadas ryktet för ett bolag som redan är i kris. Det är inte första gången facken hotar SAS. Vem som har rätt och fel i frågan får vi förmodligen aldrig någonsin veta - men en sak är säker. Båda sidorna smutskastar varandra.

Jag tyckte att DI skrev en ganska bra artikel om konflikten och att även aftonbladet gav piloternas synvinkel på konflikten. Själv tror jag inte att piloter tjänar 90,000:-/mån i grundlön. Gör man det hade man förmodligen inte gått och begärt 13% mer i löneökning. Baserat på kunder, kollegor, vänner och dylikt som har flyg som intresse skulle min vilda gissning vara att en erfaren pilot - precis som vilken högt utbildad person som helst - tjänar någonstans mellan 50,000 och 70,000 i grundlön.

Det är absolut inga kaffepengar. Som jag skrivit tidigare så får man helt enkelt inse att ju mer man tjänar ju mindre fritid har man - så är det bara. Vi får se hur detta slutar - men är det i.a.f inte lite lustigt att det aldrig finns några konkreta bevis i sådana här diskussioner?

De sidor som finns för lönestatistik skall man ta me den nypa salt och för just piloter inkluderar dem många gånger försvarets piloter också - med betydligt högre lön än trafikpiloter! För mitt yrke inom IT så stämmer den ändå ganska bra, och där kan man konstatera att en medellön för en pilot ligger på drygt 60,000:- vilket är långt ifrån 90,000:-som SAS hävdar.

Vi får snart en lösning på den här konflikten också men tyvärr kommer vi skattebetalare ännu en gång få rädda SAS. Det ser tyvärr så ut :/.


...Portföljen tuffar i.a.f på oerhört bra under April månad...


Insättningar

Lön: 39651 (XXXX exklusive utlägg)
Övrig inkomst: 200
Insättning: 0:- (p.g.a renoveringar)
Utgifter:  34680:- (exklusive insättningar, inkl utlägg)
Sparkvot: 0% (XXX% på bara lönen)
Buffert: 24090,96:- (ökning med 5190,96:-)


Det går att läsa i mina tidigare inlägg varför min sparkvot är 0% denna månaden. Mina renoveringar fortsätter och jag väljer därför att hålla i mina pengar tillsvidare. Min arbetsgivare är fortfarande skyldig mig drygt 25000:- brutto så det saknas en hel del intäkter denna månaden som jag hade räknat med.


Jag väljer att spara 0:- denna månaden i väntan på framtiden och lägger det istället på buffert-kontot. Får jag bara mina pengar från min arbetsgivare så kommer det nog in ytterligare 13000:- där. Då täcker jag gott och väl mitt renoveringsbehov och resten hamnar i månadssparandet!

Deklarationens beräkningar visar att jag kommer få tillbaka 26000:-. Ännu är inget klart och man vet aldrig med skatteverket innan man får pengarna. Tillsammans täcks alla mina räkningar och det är därför jag väljer att avvakta med sparandet och prioritera räkningarna!
Portföljens transaktioner


Köp: 13221,31:-
Sälj: 0:-
Belåning: 13221,31 (exklusive avdrag för utdelningar)



Denna månaden blev belåningen kraftigt uppskruvad p.g.a mina renoveringar. Men jag har ganska god marginal fortfarande upp till att vara 50% belånad. Det motsvarar ca 20% totalbelåning eller strax över 60,000:-.
Bilden ovan är förresten tagen direkt från mitt kalkylark där jag håller koll på min belåning samt belåningsvärden! Ni kan alltid följa min belåningsgrad genom att titta i mitt kalkylark, den kommer gå upp och ned beroende på rådande marknadsläge men så länge jag ligger under 50% av total belåning så är man på det "säkra" och får "bara" betala ränta på lånet. Får vi en ordentlig sättning på börsen så tvekar jag inte att låna upp ännumer då man gör de bästa affärerna i REA-tider.

Köp


Till slut valde jag att vikta upp Orkla efter senaste tidens funderingar kring det. I grund och botten är det ett bra bolag och jag tycker Norge är relativt billigt för stunden så jag vill exponerar mig mer där framöver.

I övrigt fyllde jag på i lite amerikanska bolag för framtiden. Jag börjar bli "fullinvesterad" i flera bolag i USA nu och det är kul! Snart kan man plocka in nya bolag i portföljen igen - det ser jag nästan fram emot mer än att köpa i redan befintliga!

Sålt

-Inga sälj att rapportera!

Portföljens utdelningar




Utdelningar: 3102,67:- SEK

Som i princip alla andra portföljer så är April en oerhört stark utdelningsmånad. Bilia, Handelsbanken och swedbank stod för en större klump och resterande var "många bäckar små" och det blev totalt sett en fin månad!

Portföljens värdeutveckling (2019-05-02)

Marknadsvärde: 402202:-
Belåning: -52784:-
Depåvärde: 349417:-
Insättningar: 307024,4:-
Värde %: 112,63%
Värde netto %:  114,10%
Ökning: 45187,63:-

Förra månadens siffror

Marknadsvärde: 369983:-
Belåning: -41693:-
Depåvärde: 328293:-
Insättningar: 307024,4:-
Värde %: 107,28%
Värde netto %:  106,86%
Ökning: 25098,78-

Jämfört med förra månaden har portföljen levererat totalt

Jämfört med förra månaden så har portföljen levererat totalt 43291,89 i totalavkastning inklusive utdelningar. Det är ytterligare en extremt stark månad som jag är väldigt nöjd med. Portföljen har på dem första 8 månaderna därmed levererat en avkastning netto som är bättre än en månadslön!

Det är svårt att hitta någon sättning denna månaden men senaste 2 dagarnas nedgång på över 1,5% har dragit ned min portfölj drygt 0,5% och jag hoppas att i en större nedgång så blir jag inte riktigt lika hårt drabbad som index. Någon gång under året tror jag definitivt att vi kommer få svaret på frågan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar