söndag 16 juni 2019

Är det dags att köpa villa?

Som så många gånger tidigare har jag nu varit på årmöte med min Bostadsrättsförening. Jag har många gånger blivit förvånad över hur vissa personer hanterar ekonomi i BRF:er. Inte sällan har jag ganska tuffa åsikter mot övriga medlemmars syn på pengar.

Just nu känner jag att jag bor i en relativt bra BRF där det råder en ganska sund syn på ekonomi - men jag kan ändå inte sluta irritera mig över att det räcker med att 2/3 röstar på ett förslag under en årsstämma som kan få katastrofala konsekvenser för samtliga ägare i samma BRF.

Nyligen på min stämma diskuterades inglasning av balkonger. Vi har nyligen gjort omfattande stamrenoveringar och som vanligt i de flesta BRF:er så är ekonomin sällan i balans och man har så att säga "ingen buffert" så att pengarna finns när dem väl behövs.

Det är inte helt ovanligt att föreningar lånar pengar istället för att spara pengar. Ironiskt nog så står det dessutom i föreningsslagen att den s.k underhållsplanen skall täcka planerade underhåll. Stambyten måste ändå anses vara planerade underhåll. Men lik förbannat är det aldrig någon förening som sätter undan pengar för detta.

Till saken hör att jag röstade för stambytet eftersom "det måste göras" (trots att samtliga rör såg helt oanvända ut vid bytet) enligt diverse andra bestämmelser. Själv hävdar jag att dem finns till för att skapa onödigt arbete och göda diverse hantverkare. Det är fullkomligt meningslöst att byta något som fungerar är min ståndpunkt!

Det är en mycket omfattande renovering som kan sänka de flesta föreningar om dem inte ser upp, i min förening tycker jag att totalkostnaden ändå blev helt OK och nu när det är gjort så är hyran/avgiften till föreningen ändå otroligt låg jämfört med många andra föreningar.

Den ligger på ca 64:- per m2, det är faktiskt väldigt lågt i min stad. En snabbkoll på hemnet visar att de flesta föreningar ligger närmare 70:- utan att ha gjort stambyte. Så där tycker jag ändå att det inte sticker ut, lånen vi har är dessutom relativt låga i sammanhanget.

Men mitt i detta så diskuterades det inglasning av balkonger. Det som stör mig så fruktansvärt mycket är att DET ALDRIG BEHÖVS. Enda gången inglasning av balkonger BÖR motiveras är när balkongerna INTE går att renoveras längre utan att man MÅSTE bygga nytt!

Det är fullkomlig idioti att överhuvudtaget överväga att ta en sådan ekonomisk smäll totalt i onödan. Problemet är som alltid i "demokrati" att du inte har något att säga till om när majoriteten fattar dåliga beslut. I mitt fall som bor i BRF så räcker det med att 2/3 inte förstår vad det handlar om. Just denna gången fattades det inget beslut utan frågan diskuterades bara.

Men jag väntar bara på den dagen då det tas in nya lån. Det blir ytterligare någon tusenlapp extra i avgift för att finansiera nya lån istället för att lägga in det i en underhållsplan så att när det är dags att byta balkonger så behöver man inte ta några lån.

Så tanken har slagit mig att det kanske är dags att köpa en villa! Då har man bara sig själv att skylla om ekonomin inte går ihop!

Det verkar vara det mest ekonomiska man kan göra trots ett par miljoner i lån!

2 kommentarer:

  1. Jag har turen att bo i en bostadsrättsförening med väldigt bra ekonomi, med liten skuld och ska inte stamrenoveras på 30 år ungefär. Balkongerna är nya, fasaderna är omgjorda för några år sen och delar av taket är bytt. Våran förening har haft turen att haft hyfsat vettiga människor som ekonomiansvariga och sedan har vi en 5 butikslokaler också som hyrs ut vilket hjälper något enormt

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym och tack för kommentar!

    Egentligen bor jag i en relativt bra bostadsrättsförening också. Betydligt bättre än min tidigare BRF.

    Problemet är att det du beskriver ovan i princip nästan bara går att applicera i Stockholm/Göteborg och i Centrala delar. Då bor man i princip gratis i en BRF - då har man helt andra förutsättningar.

    Det räcker ju inte om man har vettiga personer i sin styrelse eftersom lagstiftningen är IDIOTISK för föreningar. Det räcker med 2/3 majoritet oavsett vad styrelsen säger! Något fundamentalt fel i svenska lagar tyvärr.

    Det var en del bloggar som skrev om Sveriges framtid i veckan och jag håller till stor del med dem. Jag är rätt orolig för framtiden :/.

    SvaraRadera