fredag 5 juli 2019

Ingenjörer Sökes!

Nu trodde du kanske att just jag hade ett jobb att erbjuda dig?

Tyvärr får du leta vidare. Däremot söker Volvo Cars stora mängder med ingenjörer med fokus på förnyelsebar energi. Volvo har gått ut i mängder av media och kommenterat att de hotar att lämna Sverige om inte Sverige utbildar fler ingenjörer. Annars hävdar de att de inte kommer att kunna vara konkurrenskraftiga och utveckla rätt tekniker till sina fordon annars.

Själv har jag ingen som helst förståelse för hur Volvo resonerar. Vi har ju en regering som redan lyssnat på Volvo sedan långt tillbaka! Det började ju egentligen med Fredrik Reinfeldts ypperligt dumma kommentar (förmodligen hans mest dumma uttalande någonsin som politiker):

"Vi måste öppna våra hjärtan!"

Och sedan var hans politiska karriär ett minne blott. Samtidigt som samma Reinfeldt ser till att Täby inte tar emot en endaste flykting - det är ungefär som med vindkraftverk. Alla vill spela duktiga och verka intresserade av att lösa ett problem...bara det sker någon annanstans långt ifrån där man själv bor!

Men det är knappast något nytt att personer med makt fattar beslut som sällan påverkar de själva negativt. Jag är dock fortfarande förvånad hur en såpass slipad människa som Reinfeldt kan begå ett misstag som är så stort. Han var med och byggde upp Moderaterna och gjorde förändringar som jag själv rent politiskt stod bakom. Många, enligt mig, större nödvändiga förändringar genomfördes.

Dock bestämde jag mig på 0,5 sekunder efter hans uttalande ovan att jag aldrig mer kommer rösta på honom och förmodligen inte på Moderaterna heller. Trots att jag egentligen står bakom deras generella politik. I augusti 2014 gjorde Reinfeldt i princip slut på sin politiska karriär och drog med sig 10-15% av de moderata rösterna till ett annat kritiserat blått parti.

Jag har varit på en del föredrag med honom och jag gillar honom som talare. Jag har också hört Fredik Reinfeldt själv berätta om just den här situationen och vad det var som hände. Men det är en annan historia, min poäng är att Reinfeldt är en mycket kompetent och smart människa som givetvis visste konsekvenserna av uttalandet. Lyssna på hans föredrag om hur han förändrade Moderaterna till "Nya Moderaterna" och ni får hans egna version av händelsen!

Vad har då detta med Volvo och Ingenjörer att göra?

Min poäng är att ungefär 2014 började förfallet med vår migrationspolitik. Man skulle kunna tro att man lärde sig något av Bosnien-kriget och tidigare flyktingkriser - men nix pix. Vi gör samma dumma misstag ytterligare en gång.

Regeringen har många gånger om senaste 5 åren försökt dölja sanningen och totalt vägrar diskutera invandringspolitik. Det är förbjudet att diskutera kostnader och alla problem det drar med sig. Som en direkt konsekvens av det ser vi nu alla problem - och det har gått jävligt fort. Men ungefär som Fredrik Reinfeldt så har vi politiker som säger dumma saker istället för att ta tag i problemen.

Det finns mängder med artiklar och citat för den som vill forska vidare i vad exakt som politiker har sagt om saken. En gemensam nämnare som diskuterats både i Sverige och på EU-nivår är att "arbetskraftsinvandring" bara är positivt. Det finns helt enkelt inga nackdelar med det.

Sverige och Europa behöver välutbildad arbetskraft. Det behöver Volvo uppenbarligen också! Och med tanke på hur mycket invandrare vi har tagit emot senaste 5 åren så borde vi inte ha någon brist!

Problemet var väl just det att "arbetskraftsinvandring" är något bra. D.v.s personer som faktiskt kommer till ett annat land för att arbeta. Oftast bidrar de med någon kompetens som är svår att hitta och det är en s.k win-win för alla inblandade parter!

Volvo behöver Ingenjörer men Sverige tog emot outbildade flyktingar istället för utbildade arbetare!


https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Arbete.html
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asyl.html

Den här siffran är ganska tragisk att titta på. Det är antalet asylsökande per år:

2015: 162877
2016: 28939
2017: 25666
2018: 21502
2019: 10182 (juni)


Totalt:  249166 (asylsökande)


Den här siffran är inte så extrem men det finns potentiellt sett 249166 ingenjörer som Volvo kan anställa. I.a.f enligt politiker och vår regering finns det mycket duktigt utbildat folk i den här kategorin. Man skall såklart beakta att siffran inkluderar barn och människor <20 år som vi inte bör klassificera som personer som skulle kunna arbeta. Det är heller ingen invandringsstatistik utan statistik över antalet asylsökande.

Det intressanta är om man samtidigt tittar på statistiken över arbetstillstånd som beviljats och från vilka nationer. Majoriteten av ovanstående asylsökningar kommer från Syrien och området kring Syrien. Dock långt ifrån alla i siffrorna ovan.

Men låt oss snabbt titta på arbetstillstånden som beviljades:

  • 2015: 1023 Ingenjörer totalt. (oklart vilka nationer). 358 tillstånd totalt från Syrien.
  • 2016: 1125 Ingenjörer totalt. (oklart vilka nationer). 113 tillstånd totalt från Syrien.
  • 2017: 1513 Ingenjörer totalt. (oklart vilka nationer). 128 tillstånd total från Syrien.
  • 2018: 1905 Ingenjörer totalt. (oklart vilka nationer). 138 tillstånd totalt från Syrien.

Det ger oss totalt 5566 tillgängliga Ingenjörer för Volvo att anställa senaste de senaste 4 åren. Potentiellt sett skulle de i teorin i.a.f kunnat plocka 737 Ingenjörer från Syrien. 

Så av alla asylsökande senaste 4 åren har migrationsverket beviljat så många som 737 arbetstillstånd från Syrien. Det innebär att av samtliga asylsökande så hade bara 737 arbetstagare från Syrien tillräckligt med kompetens för att beviljas ett arbetstillstånd. Det är inte ens 0,5% av alla asylsökande!

Det är heller inget orimligt antagande att majoriteten av asylsökande kommer från just Syrien. Men man bör såklart justera siffrorna så att endast vuxna personer används i jämförelsen. Men jag tror personligen att även om vi gör det så kommer vi nog inte ens upp i 10%.


Majoriteten av våra arbetstillstånd kommer från Thailand, Indien, Kina, USA och främst Bärplockare eller IT-relaterade tjänster. D.v.s oerhört få personer beviljas arbetstillstånd för att jobba som Ingenjörer. Det finns ännu mindre Ingenjörer bland våra Asylsökande.

Sverige och Volvo skriker efter Ingenjörer. Det är ett bristyrke. Jag förstår deras frågeställning. Vi kan inte lösa den krisen med s.k arbetskraftsinvandring. Vi kan definitivt inte lösa den med asylsökande och ansvarslös invandring!

Så finns det en framtid för högteknologiska bolag som Volvo i framtidens Sverige? Jag hoppas innerligt det! Men om inte Sverige gör något drastiskt åt saken inom kort så är det troligtvis omöjligt att vända utveklingen framöver.

249166 asylsökande är väldigt många som skall spendera 5-20 år vid skolbänken innan de uppnår normal svensk standard. Först skall de lära sig svenska och sedan skall de lära sig svenska värderingar och sedan skall de omvandla sina s.k högskolestudier till svenska värderingar. Därefter kan de gå ut och söka jobb.

Det här kommer såklart att ta väldigt lång tid och kosta otroliga summor pengar. Det kommer också tära otroligt mycket på samhällets resurser i övrigt. Det ser vi redan i dag hur mycket sämre många vanliga åtgärder blivit så som vård, skola och försäkringskassa.

Arbetskraftsinvandring är dock nästan alltid bra. Problemet är att jag och regeringen delar åsikt om vad definitionen av arbetskraftsinvandring egentligen betyder. 

Jag avslutar med att nämna att jag delar Volvos oro över framtiden i Sverige. Men av olika anledningar!

2 kommentarer:

  1. Om det är över 10% som sätter sig
    vid skolbänken och verkligen försöker
    lära sig så blir jag ytterst förvånad.

    I princip alla invandrare som jag träffat
    byter till sitt eget tungomål så fort dom
    får chansen och det är har bara varit en
    handfull som legat på en nivå där man inte
    måste sänka sin nivå till enstaka ord för
    att dom ska förstå vad man säger om det
    har varit en konversation där man har försökt
    förklara någonting mer invecklat än vädret.

    Läste en artikel i Axess där skribenten skrev
    att vi mästrat saker inom rymdens fysik så som
    att kunna mäta avstånd som sträcker sig över
    tusentals ljusår med en felmarginal på några
    nanometer vilket är helt galet i sig.

    Men trots det så har vi inte den ringaste aning
    om hur vi ska hantera våra sociala motsättningar
    inom samhället som vi lever i varje dag.

    Vi slänger in lite fler poliser och hoppas på
    det bästa medans vi fortsätter och låtsas som
    att det regnar då invandringspolitik är en
    no-go zon i klass med det värsta från Afrika,
    Sydamerika och Nordkorea/Kina kombinerat.

    Lägg till dom annalkande skattehöjningarna
    som i sin tur kommer pressa upp räntan varvid
    folk till slut kommer att få gå från hus och hem
    medans hela den konsumtionskarusell som vi byggt
    vår ekonomi runt totalhavererar och börsen med den.

    Ju mer man försöker hålla recensionen ifrån
    sig desto hårdare och svårare kommer kraschen
    att bli, såvida politikerna inte börjar ta tag
    i problem här och nu då men jag tror vi alla vet
    vad svaret på den frågan kommer och bli.

    Beröringsskräcken måste få ett slut, du kan inte
    lösa problemet om du inte vågar öppna upp den trasiga
    maskinen även om risken finns att du kanske bara
    gör det värre så måste man fortsätta och fixa tills
    det börjar funka, annars går företaget/landet i putten.

    SvaraRadera
  2. Hej anonym och tack för kommentar!

    Med risk för att annars skriva ett väldigt långt svar så kortar jag ned mina reflektioner något. Jag är tyvärr beredd att hålla med dig att vi nog inte kan förvänta oss att ens 10% tar tag i sitt liv och fixar till det när de ändå får chansen i princip gratis på din och min bekostnad.

    Min erfarenhet av många invandrare är tyvärr densamma. Vad det beror på finns säkerligen många orskar till men min egna skolgång upplevdes med bosnien-kriget och all den skit som kom på köpet med elever som inte kunde svenska (men lik förbannat skulle gå i min klass), med elever som mest ville slåss och inte diskutera (men lik förbannad skulle gå i min skola), med föräldrar som inte brydde sig vad som hände i skolan (men lik förbannat skulle deras barn vara i skolan och förstöra), med svensk husmanskost som snabbt försvann eftersom muslimer inte ens smakar på griskött av helt idiotiska anledningar (men lik förbannat hade rätt att få egen mat)....listan kan göras lång.

    Jag skall dock inte dra alla över en kam för det fanns såklart många undantag, mestadels tjejer faktiskt. Tyvärr är det ju ännu värre idag och hade jag haft bran vet jag faktiskt inte vad jag hade gjort men i en kommunal skola hade jag förmodligen inte släppt dem till oavsett lagar och regler iaf.

    Jag håller också med dig om att de låga räntorna i princip har ett enda syfte...att få folk att låna mer pengar och sedan när smällen väl kommer så blir det tufft för många. Precis som många gånger förr blir det vanliga medborgare, som INTE kan påverka nuläget, som kommer att få städa upp skiten.

    Vid nästan varje kris har det knappast varit rätt personer som blivit ansvariga för att städa upp.

    Därför är det helt enkelt som så att idioterna i riksdagen som beslutat att vi skulle plocka in så mycket flyktingar och invandrare HELT utan en vettig ekonomisk plan eller strategi - förmodligen inte ens kommer hållas ansvariga.

    Titta bara på riksbanken med Ingves i spetsen som totalt vägrar göra något åt vår höga skuldsättning hos privatpersoner.

    Nej det kommer att bli ett nytt Grekland om det fortsätter såhär där skillnaden blir att privatpersoner blir drabbade och inte nationen. För sverige är riktigt lågt belånad som nation, men skyhögt belånat på privatsidan.

    Det är som du säger, förr eller senare blir tyngden för stor för att bäras upp av grunden. Då är min förhoppning att jag inte bor kvar här längre - jag ser INGEN förbättring inom sikte. Fruktansvärt naiva personer förvaltar vårt land!

    Som vilket företag som helst med en tillväxtstrategi så måste man växa med omsorg och enligt en plan. Det går inte bara att växa utan att tänka till - då går det som för många IT-företag under IT-bubblan.

    Sverige är påväg att bli en Bubbla för vi har växt helt okontrollerat och det tar 10-tals år att vända dålig ekonomi i stora bolag!

    SvaraRadera