lördag 24 augusti 2019

57000:- i Aktielån - riskfyllt?

Det svänger mycket på börsen just nu och det beror mycket på det s.k handelskriget mellan Kina och USA. Tyvärr tycker jag inte riktigt det är hela sanningen utan det beror såklart också på att rapporterna som trillar in tyder nästan alla på en och samma sak.....vi är påväg mot toppen och en tydlig avmattning syns.

Just nu ligger min portfölj på ca 57000:- i belåning vilket motsvarar en belåning på 17,69%. För den som inte orkar räkna själv så innebär det att jag har lånat 57000:- till 1,19% ränta. Just räntan på aktielån är flytande och det betyder i praktiken att risken är relativt stor om du tror att börsen är på väg ned. Det är motsatt ganska gynnsamt om du tror att börsen är påväg upp.

Problemet är som vanligt att det är farligt att spekulera. Jag försöker hålla mig kring 10-15% av belåning på insättningarna, vilket i praktiken betyder att om jag sätter in 10000:- så skall jag köpa aktier för 11-11500:-. Men jag gråter inte och sover inte dåligt om jag går upp till 20% heller.

Just nu ligger portföljen lite i obalans eftersom jag köpte på mig ganska friskt unde de glada månaderna i Mars/April/Maj och då hade jag som inställning att just nu ser det relativt OK ut men trots det har jag varit skeptisk som helhet för 2019. Nu har börsen faktiskt backat tillbaks till mer än 50% sedan toppnoteringen.

Min inställning för 2019 har inte ändrats utan jag tror att det kan backa ner ytterligare innan året är slut. Det gör att jag för närvarande skruvar ner risken något och har som mål att komma tillbaks till 10-15% belåning innan året är slut.

Totalt sett tycker jag ändå inte att risken är särskilt hög på mitt lån, jag betalar 1,19% ränta på 57000:-. Lånet genererar en positiv avkastning på ca 3% när räntan är betald. Lånet är bundet till mina innehav i portföljen och nuvarande aktiekurser på dem vilket gör att risken är att börsen går ner kraftigt och det påverkar mitt låneutrymme. Håller man inte koll på detta så blir räntan ganska hög snabbt.

Hela portföljen kan i skrivande stund backa hela 56% innan jag går upp på nästa räntenivå och då genererar lånet fortfarande positiv avkastning på ca 1,5%. 

Om det inte redan var enkelt att förstå:
  •  ökar din belåning i % när börsen går ner 
  • samtidigt som den minskar din belåning i % när börsen går upp. 

Det är m.a.o ganska viktigt att förstå den s.k hävstångseffekten och den risken det medför om du lånar pengar med aktier som säkerhet. Min strategi är som sagt var att försöka hålla mig till 10-15% belåning och vara försiktig med att inte gå över 20% om det inte uppstår, enligt mig, väldigt gynnsamma lägen att köpa.

Då börsen gått ner "kraftigt" senaste 2 månaderna så har min belåningsgrad ökat ett par %. Huvudsaken är att det alltid genereras pengar till portföljen i form av utdelningar och insättningar för att hjälpa till att balansera hävstången som uppstår!

Jag vill dock ge ett varningens finger till er som inte är vana vid att hantera stora krediter, det handlar om stora summor som svänger VARJE dag med börsens klimat!

För att förtydliga så pratar jag om totala belåningen i % som beräknas på belåningsvärdet du får av din mäklare. Beroende på hur stor din portfölj är kan det vara mycket stora summor det handlar om. Portföljen som den här bloggen handlar om, relativt liten till storleken, svänger trots allt redan +-10,000:- om dagen i belåningsvärde beroende på vilka aktier som går bra/dåligt för dagen.

Jag känner många som inte sover gott om de måste tänka på lån i andra former än bolån/studielån. Är du inte bekväm med att leva under förhållanden där du drar på dig stora lån så är definitivt inte aktielån något för dig! Lånet bör vara långsiktigt och bör följa din utveckling i portföljen för det är ett bra lån under rätt förutsättningar....med risker som många troligtvis inte kan hantera!

Lek med tanken att du lånar 15% av din portföljs värde. Redan vid 1,000,000:- har du ett lån på ca 150,000:-. Det är mycket pengar och endast räntan blir ~1790:- trots att den är låg. Avkastningen då? Räkna med 4000:- i vinst efter att räntan är betald om du har en YoC på 4%.

Det är en acceptabel risk tycker jag, men jag förstår att många ser rött inför scenariot att portföljen går ner till 800,000:- och du fortfarande står där med lån på 150,000:- när du borde ha 120,000:- för att ligga på 15%.

Det viktigaste med belåning tycker jag därför är att det är ett bra kassaflöde till portföljen - oavsett var insättningarna kommer ifrån. Jag har sett några portföljer med hyffsad belåning som bara har aktier som genererar utdelningar i mar/apr/maj och det är för mig en alldeles för stor risk.

Skulle du sova gott om du belånade din portfölj till 10-15% konstant?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar