onsdag 11 september 2019

Äg helst ingen bil

Jag fortsätter min resa genom de generella spartipsen och hur de påverkar min ekonomi baserat på mina val. Precis som väntat så rörde mitt förra inlägg om i grytan (ang cykel vs bil) och jag fortsätter i samma spår. Detta inlägget handlar kort om att inte ens äga en bil överhuvudtaget. Inte helt oväntat så äger jag en bil och tänker inte ens tanken på att göra mig av med den.

Äg helst ingen bil - förlita sig på kollektivtrafiken? Nej tack!


Det råder ingen som helst tvekan om saken att en bil kostar pengar. Pengar som jag hade kunnat spara eller spendera på något annat. Jag tycker dock personligen att många överdriver kostnaderna för en bil. Fördelarna överväger alla dagar i veckan kostnaden för bilen. Just kostnaden för bilen kan man påverka mycket själv och det finns mer eller mindre ekonomiska bilar.

Min nuvarande bil är ca 6 år gammal och den köpte jag nytillverkad kontant. Den låg då i 200,000:- segmentet och senaste värderingen låg på 90,000:- för ca 3 månader sedan. Det ger en värdeminksning på ca 1500:-/mån, nuvarande försäkringskostnad på 500:- och ytterligare drygt 500:- i bensin (0,45L/mil blandad). Den har alltså kostat mig ca 2000-2500:-/mån hittills men vi kan skruva upp det till 3000:- för sakens skull då många räknar med 3000-6000:- för en bil/mån.

Ni som läst några av mina tidigare inlägg vet att jag värdesätter tid framför något annat och jag erkänner att största anledningen till att jag äger en bil är för att jag är "lat". Det finns ingen i hela världen som kommer få mig att åka kollektivt innan mina restider och kostnader är minst likvärdiga med min bil.

Tyvärr är det helt beroende på var i landet man bor, men i de flesta städer är det helt uteslutet att spendera halva dagen på att transportera sig kollektivt. Dessutom kostar det faktiskt en bra slant att ha ett "periodkort" och det är helt HUTLÖST dyrt att köpa enkelbiljetter. Någonstans mellan 400 - 900 brukar ett periodkort gå lös på. Det är sällan du får en enkelbiljett under 20:-. Har du dessutom tur så förlorar du bara några minuter på att åka buss/tåg men många gånger är det 10-tals minuter långsammare.

Tid kostar pengar och jag är villig att betala för mer tid genom att äga en bil!

Det är givetvis betydligt billigare att inte äga en bil som kostar 3000+:-/mån. Många som förespråkar kollektivtrafik, tåg o.s.v totalt missar poängen med hur lång tid det tar och med hur mycket det förlänger en normal arbetsdag. Varenda person jag känner kör bil för att det är tidseffektivt. Det finns några undantag med kollegor som bor i Stockholm/Göteborg/Malmö. De kan ta sig till/från arbetsplatser på under 30 min med kollektivtrafik. Men de kör fortfarande bil privat efter jobbet av exakt samma anledning. Kollegor och vänner som inte bor i de städerna förlorar oerhört mycket tid varje dag om de inte tar bilen t.o.m till jobbet.

Det är ingen hemlighet att jag reser en hel del i tjänsten och jag debiterar per timme, billigast slutfaktura vinner 100/100 gånger. Men OM jag inte skulle ta bilen till kunder utan bara jobba på ett kontor utan kundbesök så skulle jag behöva transportera mig till kontoret (fiktivt då jag utgår hemifrån idag). Jag skulle då bo en bra bit från kontoret och hade jag tvingats dit varje dag (pendla) så hade jag behövt åka en bra sträcka som inte tar särskilt lång tid med bil.

Jag hade behövt ca 30 minuter på mig till kontoret med bil och bensinkostnaden brukar då landa på ca 2000:-/mån för transport till/från kontor. Kollektivt så hade min restid ökat från ca 30 minuter till över 2 timmar enkel väg. Jag hade behövt åka tider på dygnet som inte passar mig. En vanlig dag hade kunnat se ut såhär:

-Delsträcka 1 hade jag behövt åka BORT från jobbet i ca 15-20 min för att komma till knutpunkten där jag kan byta buss.
-Sedan behöver jag vänta 10 minuter på bytet eftersom ingenting passar. Samma sträcka jag kör på 30 min tar 68 min med buss p.g.a alla stopp och att den inte kör full hastighet.
-Väl framme i närheten av kontoret behöver jag byta ytterligare en gång till som tar 10 min. Sedan är det samma resa tillbaks när dagen är slut.

I runda slängar skulle min arbetsdag bli 06:30 - 20:00 istället för 8:15 - 18:00 (dörr-dörr). Dessutom skulle det kosta mig nästan exakt lika mycket som att köra bil. Tar jag bilen vet jag dessutom att jag alltid kommer fram + att jag kan prata i telefon och jobba helt ostört under transporten (headset givetvis).

MEN - nu jobbar jag hemifrån så ovan resonemang händer bara om jag behöver åka till kontoret av någon anledning. Där jag bor tar jag mig med bil (dörr-dörr) till de flesta ställen på maximalt 10 minuter förutom under rusning...då kan det ta 30 minuter. Samma sträcka med buss tar aldrig mindre än 1 timme (måste till knutpunkten och byta!) och under rusning får man lägga på kötiden. Bensinkostnaden är sällan över 20:- ToR för mina resor med bil jämfört med nästan 60:- ToR med buss.

Jag skall vara ärlig och säga att jag planerar ofta mina resor så att jag undviker rusningen så att mina transporter tar så kort tid som möjligt.

Som konsult besöker jag många städer i Sverige. Jag besöker kunder både central och "ute på landet" men trots att det finns kontor central i städer så går det knappt att ta sig dit kolletivt från många bostadsområden. Det är inte mycket bättre i storstäder heller. Senast jag var i Malmö t.ex så testade jag åka buss till en kund (från hotellet) och det tog 55 minuter istället för 10 minuter med taxi/bil. Orsak? Behövde vänta på buss+byta och vänta på buss igen + att den stannade och väntade på centralstationen innan den åkte vidare.


Nu pratar Sverige om att det skall bli bättre transporter med s.k "höghastighetståg" som namnet till trots ändå är väldigt långsamt jämfört med vad man hade kunnat bygga om man bryr sig. Hade man istället satsat på riktiga höghastighetståg så hade man utan tvekan kunnat lägga ned inrikesflygen.

När jag reser inrikes i vissa delar av Europa och i Japan så kan man transportera sig 50mil på 1h med tåg. Det finns absolut ingen anledning att flyga där! Sverige väljer att satsa sina pengar på ett alternativ som får ses som snigelfart i jämförelse. Inget snack om saken om att vi behöver uppgradera järnvägar och få dedikerade spår för passagerartransport - men att dra ner hastigheten till 250Km/h är ju skrattretande om man ändå bygger nytt anno 2026!


Det var ju det där med tid...

10 kommentarer:

  1. Helt med på ditt resonemang. Det många dock glömmer är tiden det tar för att arbeta ihop bilkostnaden. Man ser den inte nu men vill man bli fri är bilen ett sänke. Bilpengtiden läggs på i slutet av arbetslivet. Vi har valt att bo inom cykelavstånd från våra arbeten - vi har dock bil.

    Jag gör allt för att minska kostnaderna där. Bilen är 2008 modell, jag servar, reparerar och byter däck själv. Vi har bara trafikförsäkring och försöker behålla den länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ibland gör man rätt och tack för kommentar! Jag tror att det viktigaste är att man förstår att det finns en direkt relation mellan sina fasta kostnader och tiden det tar att bli fri.

      Jag tycker inte bilen har särskilt mycket att göra i sammanhanget mer än att den kostar pengar. Pengar man istället hade kunnat investera, som i sin tur sänker tiden det tar att bli fri...inget nytt m.a.o.

      Jag ser det från andra hållet att bilen gör att jag känner mig fri just nu för stunden. Den köper mig tid. Räknar jag ihop all den tid jag tjänar/sparar på att ha bil över en 10-års period så är det nära ett nollsummespel.

      Omvänt kan man faktiskt säga att varje minut man spenderar på varje aktivtet som tar längre tid än det hade gjort med bil - läggs på EFTER att man blivit fri innan man är tillbaks på ruta noll igen.

      Faktum är att hade jag kunnat bestämma själv hade jag förmodligen bott granne med kontoret och då hade jag haft en transportsträcka på 5 minuters gång.

      Verkligheten är dock en annan och min transport till/från jobbet är inte särskilt mycket just nu då jag har lyxen att jobba hemifrån konstant. Däremot alla mina vardagsärende som jag faktiskt måste göra som t.x handla och besöka vänner....där sparar jag timmar och åter timmar i veckan på att ha bil och cykel är definitivt inget alternativ till det.

      Mindre inköp görs på lokala ICA-Butiken och dit går jag, men i övrigt finns inte ens på kartan att använda något annat än bilen och där sparar jag timmar!

      Men min fritid just nu (jag lever trots allt just nu och känner mig frisk) är så mycket viktigare än att förkorta spartiden med i sammanhanget ganska kort tid. Att göra sig av med bil och spara/investera dem pengarna är för mig ganska orimligt om man inte har en 5-7 års plan (FIRE). Jag eftersträvar dock inte det heller :)!

      Allt är ju relativt, 3000:- extra kanske är mycket pengar att spara för några. Men säg att du ligger på 6000-1000:-/mån eller ännu högre...då är det procentuellt sett en mindre ökning av sparandet. I andra änden så minskar din fritid procentuellt sett väldigt mycket med att göra dig av med bilen. Risk vs Reward är liten så att säga.

      Jag har läst ett inlägg som beskriver, i FIRE-sammanhang, att göra sig av med sin bil är som att skjuta upp sin fritid 10 år i framtiden. Att transportera sig kommer att ta VÄLDIGT mycket längre tid utan bil. Den får du inte tillbaka innan du är fri.

      Jag är beredd att hålla med om det och därför äger jag bil! I övrigt så är jag ekonomisk och kör en bensinsnål bil med låg skatt men som ändå är ganska rolig att köra ;-)!

      Radera
  2. Alltså det beror ju på situationen om man skall ha bil eller inte, men bor du utanför storstäderna och har familj är bil ett måste, bil är frihet och jag vill inte neka mina barn ha fritidsaktiviteter där det kan krävas skjuts typ bortamatcher i fotboll resor till stallet, semesterresor inom landet, etc, vill man ha en sommarstuga eller hälsa på släkt långväga är det kört utan bil, att spara pengar är fine men det finns ju en gräns där snålhet inte får vinna över livskvalité och frihet, och lyckan att faktiskt få unna sig något, varje person måste ju själv få prioritera vad man själv vill och behöver lägga pengarna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sportcarl och tack för kommentar!

      Absolut! Jag har inget som helst förakt för de tappade själar som tror att cykel, buss och tåg fungerar (det borde se sig om och framförallt testa på riktigt). Men jag tycker verkligen inte att de har upptäckt hur dåligt det faktiskt fungerar i praktiken.

      Så jag håller fullständigt med om att det måste vara varje persons eget ansvar att få göra som dem vill. Jag har i alla år sagt att vi går mer och mer åt kapitalism och en USA-inspirerad politik. Det innebär att lobbyismen vinner nästan ständigt. Att 4% av sveriges oförmögna (enligt mig) röstare kan få så mycket uppmärksamhet är ett fel i systemet.

      Problemet är ju att majoriteten trots allt inte vill att vi skall få fatta egna beslut och få makten prioritera själva. Hela samhället är ju nästan uppbyggt på någon form av utopi där lobbyismen försöker propagera att "någon anna hjälper dig med dina problem" du behöver inte ta något ansvar själv längre.

      Du är inne på helt rätt spår (tycker jag). Bil är frihet. Frihet, som för pengar, går att köpa JUST NU! Inte om 5,10 eller 20 år! Tid är värt mycket pengar ;-)!

      Radera
  3. Håller bara delvis med, min erfarenhet är att man kan lura sig själv med oändligt många argument om varför man behöver bil i storstad. Hade bil i 25 år innan jag sålde den för att se hur det gick att vara utan. Cyklar till jobbet på ung halva tiden mot kollektivtrafik, och med lite förhandsplanering har jag klarat mig med att använda poolbil 3 ggr på 8 år (och då hade jag nog kunnat få hemleverans av TVn jag hämtade en gång). Håller ändå på med en del aktiviteter .. Inte menat som kritik mot de som väljer att ha bil utan bara som nyansering av att det ofta är svårt att avstå något man redan har

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anomym och tack för kommentar!

      Jag vet inte var man skall dra gränsen för en storstad, men i mitt fall t.ex så bor jag i en större stad (dock inte stockholm) och skulle jag sälja min bil så skulle min fritid minska kopiöst mycket.

      Jag håller dock med om att jag utan vidare skulle cyklat mycket snabbare än vad jag någonsin skulle kunnat transportera mig kollektivt. Ungefär samma bedömning som du gjort - kanske på halva tiden.

      Jag har dock sagt till mig själv att om jag någonsin kommer bo i Stockholm eller Göteborg så kommer jag inte äga en bil själv (tjänstebil är en annan femma). Där ser jag faktiskt inte att mitt liv skulle bli väldigt mycket sämre utan bil. Där jag bor nu är det däremot en helt annan femma.

      Du har helt rätt att man kan bespara sig mycket tid med hemleveranser och även om jag har bil så brukar jag beställa med uppbärning och hemleverans. Det brukar kostar 500:- extra många gånger men jag behöver aldrig åka och hämta det och det tar ca 5 minuter istället för minst en timme. Jag köper mig mer tid helt enkelt ;-).

      Och visst är det så att jag förmodligen hade överlevt utan bil för mina privata intressen...men jag hade knappast kunnat jobba med det jag gör nu utan att ha bil.

      Jag går för det mesta om jag kan inom rimlig tid (20-30 min bort enkel väg), men är tid en faktor vinner bilen 100/100 gånger alla dagar i veckan.

      Radera
  4. Allt beror ju på avståndet till
    jobbet i mitt tycke, om man måste
    trängas i 2h extra med kreti & pleti
    i kollektivtrafiken så kan man nog
    spara in mer än om man har bil.

    Fast dom där 2 extra timmarna skulle
    man ju kunna välja och lägga på vad
    man vill om man kör bil istället.

    Det blir 10 extra timmar i veckan
    40 timmar i månaden eller 400 timmar
    om året (semesterjusterat).

    Säg att du bara behöver en extra
    halvtimme/timme för och åka kollektivt,
    även i scenariot med en enda halvtimme
    så förlorar du 100 timmar om året.

    I rest my case, så länge man har råd
    så tar man bilen såvida man inte bor
    mitt i city eller liknande, då lär
    man snarare förlora tid på och ta bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar!

      Jag tror att det är samma person som nedan så jag svarar på det istället!

      Radera
  5. Vi tycker helt lika ser jag,
    läste inte så noga. Skrev först
    och läste sedan från titeln för
    och ha en unbiased opinion.

    Håller med dig om järnvägen
    också, Japan är ett föredöme
    vad gäller allt inom infrastruktur.

    Den nivån når Sverige aldrig,
    kommer vi ens halvnära är det
    ett mirakel, till och börja med
    kan vi väl försöka och se till
    så att tågen rullar i alla fall,
    utan och haverera av Snö/värme/
    kabelstölder/folk på banvallen.

    Återigen tack för ett bra
    inlägg, skönt och se att
    det finns fler som värderar
    tid framför pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen,

      Jag tycker som sagt var att TID är den viktigaste faktorn och äger man då en bil finns det knappt en endaste situation (utanför innerstadsstockholm eller göteborg) där bilen inte vinner.

      Väger man dessutom aspekter som att slippa trngas med kleti & pleti så tjänar man dessutom tusenlappar på att slippa vara sjuk. Det slår aldrig fel, varje gång jag åker kollektivt (buss, tåg, flyg) så åker jag på någon form av virus eller infektion p.g.a medpassagerare som inte har vett nog att stanna hemma när de är sjuka.

      För att återigen citera en kund/kollega: "Vet du vad en karensdag kostar eller?"

      Tyvärr tror jag inte heller att vi någonsin kommer i närheten av Japan och det handlar knappast om passagerarbasen. Infrastruktur MÅSTE kosta pengar och SKALL inte vara en ekonomisk kalkyl där syftet är att det skall vara självförsörjande.

      Det finns ganska intressanta rapporter att läsa om just "maglev"-tekniken som används i Japan och det spelar ingen roll när man tittar på hela tekniken över 20 år och räknar in alla kostnader....våra politiker tycker fortfarande att vi skall satsa på snigeltåg som har samma dyra unerhållskostnader som traditionell järnväg.

      Hade man ärligt talat brytt sig om infrastruktur på riktigt så hade man byggt riktiga höghastighetståg med låga underhållskostnader och samtidigt sagt ifrån på skarpen att det inte är tillåtet att flyga inrikes mellan orterna som de förbinder.

      Du måste ner på någonstans runt 1h enkel väg för att det skall vara intressant för "business-resenärer" att ta tåget. 250Km/h går lös på 2h och då kan jag lika gärna flyga och spara 40min tid. (gaten stänger 10min innan flyget går och reser man ofta ligger man på denna marginalen med fasttrack).

      Summa summarum...TID är den avgörande faktorn för väldigt många och varför skall man då använda den nya järnvägen istället för flyget?

      Däremot lär många resor med bil upphöra, men det skulle inte förvåna mig om de saboterar det med idiotiska priser som med öresundsbron.

      Senast jag var i köpenhamn behövde jag tyvärr bilen med mig så jag kunde inte flyga (utrustning). Däremot kostade transporten ToR över bron mer än flyget ToR.

      Det kommer inte förvåna mig det minsta om Göteborg-Stockholm kommer att kosta betydligt mer än att köra bil ToR (ca 2 tankar).

      Vi får se! Sedan var det ju det där med snö, värme, kyla, idiotiska medborgare, löv, signalfel och allt annat som kan hända längs resans gång...underhållet på dessa spåren lär knappast bli bättre än det vi har :/.

      Sist men inte minst - tack själv för att du läser!

      Radera