lördag 7 september 2019

Cykel istället för bil = orimligt alternativ

Ofta kan man läsa tips från ekonomiska rådgivare att det är billigare att cykla istället för att använda bilen. Det ligger såklart en viss del sanning i det, men många gånger är det ett helt orimligt alternativ. Detta inlägget handlar om mina reflektioner till att använda en cykel istället för bil.

Använd cykel istället för bil - ett helt orimligt alternativ för mig

Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att tipset att använda cykel istället för bil gör mig mentalt upprörd inombords, men bara nästan. För om sanningen skall fram så är en cykel ett ytterst dåligt alternativ till de flesta användsningsområden där man behöver transportera sig.

Jag kommer ihåg när jag var yngre och faktiskt ägde en cykel. Det var många år sedan...i mitt vuxna liv har jag inte ens införskaffat någon cykel ännu, varje gång jag tänkt att det är dags att köpa en cykel så faller det på priset - varje gång. Men detta inlägget handlar inte om anledningen till att jag inte har en cykel utan om varför det inte är ett alternativ för mig även om jag hade ägt en cykel.

Många gånger när jag läser artiklar om att vi borde cykla mer så blir jag som sagt var nästan mentalt upprörd inombords. Problemet, enligt mig, är att många s.k miljökämpar/trädkramare verkar tro att alla kan cykla och att cyklister kommer att rädda världen. Bara alla börjar cykla! Det har blivit ett förbannat stort problem i storstäder kan jag säga att man inte ens kan ta sig fram i ett fordon utan att dessa cykel-förespåkare beter sig som självmordsbombare utan någon som helst respekt för övriga trafikanter.

Ett märkligt fenomen växer sig fram i städer

Det är ett märkligt fenomen det där hur vi slösar skattepengar på skit. Senaste 20-30 åren har vi investerat miljarder på infrastruktur (som bilister har beskattat för övrigt) för att kunna transportera oss med bil. Man har investerat ganska mycket pengar i s.k säkra vägar och att försöka bygga bort gångtrafikanter/cyklister från bilister för att det är säkert. Vägar har varit breda och hastigheterna varit rimliga - det är en infrastruktur som erbjuder transport som sagt var! Senaste 10 åren har trenden i varenda stad gått i motsatt riktning.  

Bilister fortsätter att beskattas skyhögt men tro inte att skatten från bilister faktiskt går till bilismens infrastruktur. Istället håller man i varenda stad på och förstör gata efter gata med cykelbanor och gångbanor i DIREKT anslutning till bilisterna. Som om inte det vore nog så görs samtliga vägar mindre och mindre och så passar man på att bygga en busshållplats i mitten av filen så att all trafik står stilla medan en buss släpper av/på passagerare.

Tanken var som sagt var god, men man glömde visst ställa sig frågan varför folk använder bil istället för cykel. Därför att cykel är ett totalt orimligt alternativ i alla former av transporter av gods,. Möjligtvis går det att transportera papper eller mycket mindre paket på en cykel

Cykelbanor förstör fordonstransporter

Många gånger anses dessa cykelbanor vara till för den s.k jobbpendlingen så att man inte behöver åka varken kollektivt eller använda bilen för att ta sig till/från jobbet. Det fungerar ganska bra i större städer - det håller jag med om. Men problemet är att det går inte längre ta sig fram med bil i dessa städer heller.

Som konsult kan jag säga att jag OFTA behöver använda bilen för att dels hämta saker men även lämna saker, ibland behöver jag åka till diverse kontor som ofta ligger i centrum av städer. Nu har det blivit så illa att man inte ens kommer IN till kontoren med bil längre.

Ännu värre, i många städer jag besöker så lägger många butiker ner och stadskärnorna blir "döda". Butiker slår igen, restauranger och dylikt behöver stänga....det finns ju ingen anledning att ha en näringsverksamhet om folk inte kan transportera sig till/från din verksamhet.

När jag kör bil så täker jag ofta på att cykelbanorna framstår som 4-filiga motorvägar från Tyskland där det i princip inte finns någon trafik. För ärligt talat, det är otroligt dåligt utnyttjande på de flesta cykelbanor men dem är i toppskikt trots det.

Alla som däremot transporterar gods och dessutom betalar olidligt hög skatt för det...får snällt ställa sig i kö på gator som blir smalare för varje år som går och dessutom som grädde på moset...bära gods längre och längre till/från sitt transportfordon eftersom man inte kommer fram med bil till sin destination längre.

Vi använder inte häst och vagn längre utan vi använder fordon som huvudsakliga transportmedel. Avstånden och lastkapaciteten på en cykel gör den i princip oduglig för i princip någonting förutom extremt korta transporter. Däremot kan man ju transportera sig själv.

Jag tänker tillbaks till min ungdom då jag cyklade precis överallt. Det var aldrig något som helst problem trots avsaknad av cykelbanor. Det fanns gott om utrymme för både transporter och cyklister. Men då skulle jag bara transportera mig själv och inte ta med mig gods varken på ditresan eller hemresan. Det var oftast för att ta mig till träningar eller hälsa på kompisar, ibland en cykel till stan för någon aktivitet. Det fungerar fortfarande för just det ändamålet.

Bilen behövs till transporter, en cykel kan aldrig ersätta det!

För många som äger en bil så är inte cykel ett alternativ. Bilen har man OFTAST av anledningen att man behöver transportera något. Det spelar ingen roll vad det är, men det är sällan att dem jag känner som har bil transporterar endast sig själva.

Själv är det sällan jag använder bilen till s.k vardagshandling, jag går ca 20 min till närmsta affär och kan lätt bära med mig 3-4 matkassar hem även om det är lite omständigt. Jag vet att många använder bilen till just detta eftersom cykel knappast är ett rimligt alternativ. Detsamma gäller nästan oavsett vad man skall handla. Mina kompisar som inte har körkort använder cykeln till mycket, men de köper alltid hemleverans av sina varor för den fungerar inte till det.

Dessutom behöver jag kunna transportera mig själv och diverse prylar från punkt A till punkt B. Därför är det helt orimligt för mig att använda en cykel.

Jag tror ärligt talat inte en endaste person som äger en bil någonsin kan ersätta den med en Cykel. Däremot kan man säkerligen använda bilen mindre till småsaker som att te.x gå några minuter för att handla mat.

Själv använder jag sällan bilen när jag är hemma, men så fort jag skall någonstans använder jag alltid alternativet som är snabbast och där vinner aldrig cykeln kan jag lova!  Som avslutning är det också värt att reflektera över att om du redan äger en bil så finns det nästan inga pengar att spara på att bara låta den stå och ta cykeln istället! Du har varenda kostnad för din bil, förutom bensin, oavsett om den körs eller står stilla!

11 kommentarer:

  1. Nja, förutom bensin sparar jag ju in på både trängselskatt och parkering om jag tar min cykel till exempelvis jobbet istället för bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Xabi och tack för kommentar!

      Du har helt rätt att beträffande transport till/från kontor i större städer (främst stockholm/göteborg i Sverige)så finns det en del pengar att spara i form av tramsskatt och parkering.

      De flesta anställningsavtal är ju dock skrivna som så att om du måste använda din egna bil i tjänsten så står arbetsgivaren för alla omkostnader.

      För min egna del så ingår då t.ex parkering och trängselskatt de dagarna jag måste åka på ärenden som utgår till/från kontoret, kunder är allt fakturera alltid.

      Mina reflektioner ovan bygger så klart på min situation att jag inte bara behöver ta mig till/från kontoret utan också hämta och lämna saker.

      Men du har helt klart en bra poäng att man måste väga in trängselskatt och parkeringskostnader om man tar bilen till kontoret.

      För min egna del så är första valet alltid det som går snabbast. Ibland är det kollektivt, ibland är det att gå, men oftast är det bilen som gäller.

      Radera
  2. Ställ dig på valfri hjärtinfarkt i svensk större stad. Vi kan ta Bergslagsvägen i Stockholm som jag är motvilligt välbekant med. Hur många bilar ser du med fler än en trafikant? Hur många kan rimligtvis bedömas användas för frakt? Ponera att du medelst morot/piska kunde eliminera all onödig biltransport och tvinga upp dom på cykel? Dels skulle vi få enorma hälsovinster som sparar skattepengar i vården, men framförallt, om jag skall tilltala egot i dig - du och andra som faktiskt använder biltransport som det var tänkt kommer ha vägarna för er själva.


    När det kommer till den sk butiksdöden så är lustigt nog de flesta överens om att bilismen är den skyldiga. Små butikshandlare och lanthandlare får lägga ned då all kommers tas över av stora köplador dit bil krävs. Att butiker läggs ned i stadskärnor pga svårframkomlighet för bilar är däremot så bisarrt påstående att jag inte ens vet hur jag skall bemöta det. Tror du på detta på allvar? Vad vore lösningen - vartannat kvarter en stor parkeringsplats och en motorväg rakt igenom stadskärnan? 


    Slutligen, det går utmärkt att storhandla med cykel, jag gör nämligen just det. Behöver inte ens lådcykeln till detta. Med lådcykeln kan jag tom göra ärenden till IKEA/Mio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1/2. Hej Anonym och tack för kommentar!

      Jag reser tyvärr en hel del till Stockholm och ursäkta mitt dåliga lokalsinne trots det...var tvungen att googla vart Bergslagsvägen ligger ;-).

      Jag har faktiskt ingen aning om hur många som nyttjar bilen till transport där, jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter. Nästan varenda gång jag är i stockholm så går jag snabbare i centrum än vad det tar att åka T-bana mellan stationerna (om man räknar in gå ner/upp från stationer).

      Oftast tar jag faktiskt arlanda-express till/från flygplatsen men ibland även taxi direkt från kontoret beroende på tid. Jag väljer som sagt var det alternativet som alltid är snabbast. Det gäller dock bara för möten och dylikt. Skall man hämta/lämna gods så finns det bara ett alternativ- bil!

      Man tar knappast otympliga prylar som väger 30-50Kg under armen och bär runt på bland folk i T-bana/pendel/buss/cykel. Det är dessutom inte ens lagligt om man blandar in arbetsmiljö ;-).

      Jag kan inte uttala mig objektivt i din frågeställning men däremot ge mig på en gissning. Jag skulle tippa på att 90% inte fraktar något utan använder bilen för att de är lata. Just Stockholm är relativt unikt då man faktiskt kan ta sig fram kollektivt ganska obehindrat. I mitt fall t.ex, ingen hemlighet att jag har många resor till Kista, så är det nästan alltid snabbare att ta arlanda-express till T-centralen och pendel tillbaks till Kista än att sitta i taxi-köer.

      Men då kommer vi till det ironiska, det är nästan dubbelt så dyrt än att bara åka taxi ;-)! Jag väljer det som går snabbast, men blir alltid diskussion då taxin går lös på ca 300:- och kollektivt drygt 500:-.

      Jag vet inte vad du själv anser som onödig biltransport? Jag argumenterar för att använda cykel inte är ett rimligt atlernativ FÖR MIG. Jag tror att de allra flesta skulle dra gränsen någonstans runt 3-5km medan jag själv troligen skulle dra gränsen runt 10km. Tid är min viktigaste parameter och vissa tider på dygnet går det utan någon som helst tvekan snabbare att cykla än att använda bil *vissa sträckor*.

      Jag håller med att det finns hälsovinster i det men människan är överlag väldigt lat och jag märker det många gånger med kollegor som inte gillar att promenera istället för T-Bana eller Bil/Taxi.

      Radera
    2. 2/2.
      Nu nämnde du iofs att du bor i Stockholm och det är inte riktigt rätt att jämföra stadskärnan i Stockholm mot övriga städer (res gärna runt så får du se hur tomt det är efter man byggt divers cykelbanor och gågator så ingen kommer fram med bil).

      I många andra städer jag reser i (göteborg och malmö t.ex) så har många tidigare lägen för butiker försvunnit och det finns nästan bara Caféer och Restauranger. Några klädbutiker brukar försöka hänga sig kvar (H&M osv).

      Vi tycker helt olika - så jag, jag är 100% övertygad om att det är för att man inte kommer fram med bil som de fått lägga ned. Det finns mycket tydliga signaler samt statistik som visar sambandet - oavsett vad divers rödgröna försöker dölja sanningen bakom.

      Jag var dock lite otydlig i mitt inlägg då begreppet Butiksdöden är relativt generellt. givetvis handlar butiksdöden inte nödvändigtvis om bilismen utan snarare om e-handel och digital omställning inom samhället. Vi handlar mer digital och mindre fysiskt.

      Men det finns otvivelaktig fakta och statistik som påvisar att när en stadsdel blir otillgänglig (vilket den blir i de allra flesta städer förutom Stockholm om man plockar bort bilismen) så går det inte bedriva näringsverskamhet där. Jag räknar restauranger, caféer och dylikt i mitt inlägg ovan som "butiksdöd" också.

      Det kommer nog inte som något förvånsvärt uttalande att jag påstår att lösningen, om man nu tror att stänga vägar är en bra utveckling, är utökad tillgänglighet snarare än minskad tillgänglighet.

      I stockholm går det ju både bussar, spårvagnar (ja, begränsat), pendeltåg samt tunnelbana med väldigt frekventa avgångar. Man kan ta sig till/från platsen relativt snabbt och enkelt. I nästan alla andra städer går utvecklingen åt andra hållet.

      Handelsplatser som var bara 5-10 min bort med bil kommer man inte längre fram till, och om du gör det får du betala hutlösa pengar till ingenting i form av parkeringsavgifter (ytterligare en hitte-på-avgift för bilägare).

      Alternativet att åka kollektivt tar 30-40 minuter enkel väg. Dessutom kostar det faktiskt många gånger mer än Bensin+parkering. Man väljer helt ekelt alternativet att åka till närmsta plats som erbjuder fri parkering och som är tillgänglig. Det kan knappast komma som en överraskning att ingenting längre går att driva i centrum förutom företagskontor när det inte går att ta sig till/från centrum inom rimlig tid och till låg kostnad.

      Jag kommer ihåg när jag var yngre och man hängde en kasse på vardera handtag på styret och vinglade sig fram. Vad storhandla innebär är nog också subjektivt, men att viss typ av handel går att utföra med hjälp av cykel det kan vi i.a.f vara överens om.

      Själv går jag som sagt var till/från affären och bär 2-3 kassar (ibland 4) och använder inte bilen till det. Men det har ingenting med ekonomi att göra, det går oftast lika fort som att ta bilen.

      Att tro att gemene man (d.v.s majoriteten) är villiga att sätta sig på en cykel för att göra sina inköp - det är en utopi. Jag ser framför mig i ett klipp jag sett att du är cyklisten som köper en spjälsäng och fraktar iväg den på cykel med hjälp av en skatebord som den rullar på. Totalt osäkert och livsfarligt men kul ;-). Det är som sagt var inte rimligt att en cykel uppfyller grundläggande transportbehov som de flesta har i sitt liv.

      Att fler personer däremot borde lära sig att det går alldeles utmärkt att gå/cykla/åka kollektivt under rätt förutsättningar - det är vi överens om.

      Sist men inte minst för att citera en kollega som vägrar åka kollektivt: "Vet du vad en karensdag kostar eller?"

      Jo tack, jag vet brukar jag svara och pekar på bilen :)!

      Radera
  3. Ju mer jag tänker på det desto mer surrealistiskt blir det - bilister som skuldbelägger cyklister och bussar för trafiksituationen. Det är inte cyklister som skapar bilköer, det är BILAR.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym och tack för kommentar!

      Jag kanske var otydlig, men jag har inte direkt anklagat cyklister för att skapa bilköer. Däremot anklagar jag just nu, av mycket goda anledningar, cykel-politiken som missgynnar bilismen till en mycket stor bidragande orsak.

      Det finns många bidragande orsaker att peka på som inte har något att göra med ökad bilism/antalet tillgängliga fordon.

      Exempelvis:
      -Busshållplatser mitt i gator (de fick flyttas ut för att göra plats för cykelbanor med otroligt låg anvndingsfrekvens).
      -Rondeller i varenda korsning istället för trafikljus.Givetvis med korsande cykelbanor och övergångsställen i samtliga riktningar. Gärna flera rondeller i sträck efter varandra så att trafiken aldrig flyter.
      -Cykelbanor på båda sidor av vägen istället för en sida.
      -Antalet parkeringsplatsr blir bara färre och färre.
      -Vid nästan alla uppgraderingar av cykelbanor och rondellbyggen så blir det sämre för bilister/bussar. Det kan vara allt från helt meningslösa väghinder till att svängradien blir för snäv. Vet inte hur många "felbyggda" rondeller vi slösar skattepengar på istället för att placera dem bättre.

      Men visst är det så att ju fler bilar vi har i landet - desto mindre kapacitet/bil finns tillgänglig på våra vägar. Där bidrar knappast minskade vägytor för bilister till någon som helst fördel - det snarare bygger på köerna. Det finns knappt en endaste åtgärd i en svensk stad idag som inte minskar eller har som syfte att minska bilkapaciteten. Klart som tusan att det bidrar till längre köer.

      Så jag skuldbelägger inte cyklister för trafiksituationen, det är andra dumheter som ligger bakom p.g.a trafikarkitekter/stadsarkitekter som borde plugga lite kapacitetsberäkningar innan de implementerar så dåliga lösningar. Men jag vet att även om de är kompetenta så har de politiska beslut som de måste rätta sig efter...och där är trenden just nu hur tydlig som helst.

      Däremot skuldbelägger jag de flesta cyklister för att inte kunna många trafikregler eller för den delen ha något som helst trafikvett. De tror sig ha rätt att cykla först i samtliga lägen och bryr sig väldigt lite om sin egen säkerhet och bilisters.

      För er eventuella cyklister som läser detta så gäller samma trafikregler för er som för billister och nej - ni har sällan rätt att cykla först (trots att ni gärna påpekar det när jag tutar på er för att ni gör fel) men vi bilister vill inte köra på er för att ni skall ära er den hårda vägen.

      Radera
  4. Du kan dra en parallel till rökning. Jag är liberal och anser att folk skall få göra dom de vill. Men förvänta dig inte att vi icke-rökare tänker ackomodera och facilitera för rökare. Inte på bekostnad av våran hälsa och säkerhet. Om rökarens liv blir obekvämt och tvingas bort från busshållplatser och uteserveringar - skyll inte på icke-rökaren. Tag ansvar för dina livsval.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar!

      Jag är i grund och botten också liberal. I min perfekta värld hade jag litat på att sunt förnuft räcker och att varje individ är kapabel till att fatta sina egna beslut. Just rökning är ju intressant av den anledningen att det påverkar hela din omgivning om du röker - jag kan t.ex inte ens äta om någon röker i min närhet. Så illa tycker jag om rökning! Tyvärr visar vissa rökare noll respekt för sin omgivning medan en stor del faktiskt bryr sig och har förstått att det inte är så kul att som icke-rökare andas in rök.

      Jag försöker se din parallell till rökning men misslyckas så du får gärna utveckla din jämförelse?

      Radera
  5. Jag förstår inte varför du inte klarar att cykla med 3-4 matkassar. Jag gör det ganska regelbundet. Fast oftare med 1-2 kassar eftersom jag dels är ensamstående och dels brukar passa på att handla när jag ändå är iväg och gör något annat. Det är enklare att ta en snabbsväng in i en butik från en cykel än att böka med att parkera en bil på en kundparkering, eller ännu värre kundgarage. Det blir också kortare sträcka att bära kassarna, än med en bil parkerad några rader bort på kundparkeringen, där man får tränga sig fram mellan bilar, och riskera bli påkörd av andra stressade handlande med bil, för att komma fram till bilen med varorna.

    Är det något fysiskt fel på dig, eller har du aldrig använt en brukscykel (med bra lastmöjligheter)?

    Du vet väl att du skall visa samma respekt för cyklister i trafiken som för bilister? Höger-regeln gäller för att ge företräde för en cyklist, likväl som en bilist. Likväl är reglerna för infarter, huvudled, upphöjd korsningar och cirkulationsplatser samma för bilister och cyklister (de två sistnämnda verkar inga bilister kunna reglerna för, livsfarligt!). Du skall alltid blinka i god tid innan du svänger eller byter fil, även när du inte ser någon annan bil i närheten, något som ytterst få bilister orkar göra. Totalt ologiskt, om du inte ser någon i närheten, så är det ju större risk att du svänger mitt i någons körriktning. Glöm inte använda backspeglar, cyklister är inte lika lätta att uppfatta från en bil, som en annan bil.

    Eftersom cyklister har mycket bättre överblick över trafiken (högre synfält, som inte är till största delen täckt av fordonet man åker med), så tror många cyklister att bilister har lika bra överblick över trafiken som de, speciellt de som aldrig kört bil, och överskattar hur mycket medtrafikanterna i bil uppfattar av omvärlden. De kan också missuppfatta hur mycket ljud från omgivningen en bilist hör, t.ex. så hörs oftast inte en cykelringklocka, eller någon som tjoar utanför, inuti en bil.

    För övrigt cyklade min mor, på 70-talet, jämnt med min bror och mig på cykeln. En unge fram och en bak. Ofta delade vi plats med 3-4 matkassar. Så småningom blev vi stora nog att cykla bredvid, men då ökade mängden matkassar, i takt med vår växande aptit, istället.

    För små transporter (3-4 matkassar) har jag cykelkorg, för större transporter, så har jag en cykel av modell gammal militärcykel, med en fast lastram i fram. Den har t.ex. transporterat stora 80-talsdatorer, med tillhörande 40-tums tjockskärm, ganska många gånger (livet är lättare nuförtiden med laptops och smarta telefoner, och när man kan låna dator på de flesta arbetsplatser).

    För ditt problem med att ta dig från bil till kontor, så rekommenderar jag ett inköp av en pirra eller en hopfällbar skottkärra i duk (skottkärra är bättre om det är en massa lösa grejer, med en pirra får man isf trassla med hopfällbara backar). De får plats bredvid bagaget i de flesta bagageutrymmen (kanske inte i en sportbil, men åker du en sån, då får du för fan skylla dig själv! om du åker en sådan, så fattar jag också varför du är dålig på att se cyklister, inte mycket till överblick från en sådan leksaksbil).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mja och tack för kommentar!

      Jag tolkar ditt inlägg som relativt ironiskt, men jag kan såklart ha fel.

      Det ironiska är att just nu får jag en bild i mitt huvud på den där typiska cyklisten som inte kan en endaste trafikregel men ändå tror att de har rätt att cykla precis överallt ;-).

      Faktum är att cyklister överlag beter sig som att de inte kan en endaste trafikregel. Det märks också väldigt tydligt vid lunchraster och kafferaster när man diskuterar trafikregler med kollegor som förespråkar cykel framför bil...det visar sig väldigt ofta att de inte ens vet vad det är för killnad på en cykelöverfart och en cykelpassage - men jag är som sagt var inte ens förvånad.

      Precis som du säger så gäller exakt samma regler i de flesta fallen för cyklister som för bilister. Där är jag helt övertygad om att bilister statistiskt sett beter sig betydligt bättre än cyklister i samtliga trafiksituationer som uppstår. Det upplever jag också varje dag när cyklister verkar leva i någon utopi om att en cykelbana ger automatisk rätt att korsa korsningar i alla riktningar. I samtliga fall är det exakt 0 bilar som agerar på samma sätt i den situationen.

      Antalet cyklister, som likt en japansk kamikaze pilot, kastar sig rätt ut i trafiken på ett övergångsställe skall vi inte ens tala om.

      Jag skulle kunna skriva en hel roman om hur dåligt cyklister beter sig i trafiken, men romanen om bilister skulle inte ens bli hälften så lång.

      Det var ju det där med respekt som sagt var, det lyser verkligen i sin frånvaro beträffande cyklister.

      Du vet väl om att cyklar du i trafiken och innehar körkort så kan du bli av med det vid överträdelser av trafikregler?

      Det går ju tyvärr inte hota alla cyklister som inte har körkort och beter sig felaktigt med något juridiskt dock. Ytterligare ett stort problem och ytterligare en punkt som cykel-kollegor sällan eller aldrig har koll på.


      Det är ju som sagt var lite ironiskt att du nämner att du inte vill bli påkörd av bilister samtidigt som du beskriver en situation som jag upplever många gånger när man går på gågator eller utan för entréer till butiker o.s.v. Inte alls helt ovanligt att man får ducka eller väja för cyklister som parkerar cykeln på en trottoar eller dylikt. Samtidigt är problemet också ganska stort i större städer att gångtrafikanter går på cykelbanor.

      Nu väljer jag dock att avsluta den diskussionen och tackar för ett gott skratt :)! För cykel är som sagt var ett högst orimligt alternativ för nästan samtliga transporter av rang!

      Radera