torsdag 5 september 2019

Matlåda till jobbet - inget för mig

Precis som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så tänkte jag nyttja September månad till att lägga fram hur jag beter mig beträffande många återkommande spartips. Detta inlägget handlar om hur jag ser på matlåda!


Matlåda till jobbet är en icke-fråga för mig

Jag är inte sugen på att äta köttfärssås och snabbmakaroner och/eller ärtsoppa flera dagar i veckan. Det är en stor myt att det är dyrt att äta lunch ute varje dag jämfört med att göra egen matlåda. Skall man göra någon som helst form av mer avancerad (god/lyxig) svensk husmanskost så landar en portion hemlagat på en bra bit över 50:-.

Som konsult reser jag dessutom extremt mycket i jobbet och vet inte vart jag befinner mig från dag-till-dag så det fungerar heller inte av praktiska skäl. Jag har dessutom en bra lunchförmån hos nuvarande arbetsgivare. Även hos tidigare arbetsgivare kan jag inte minnas en endaste dag jag har haft med mig matlåda. Jag har i princip ätit ute av något slag varenda arbetsdag jag gjort i mitt liv. En  maximal kostnad på 2000:-/mån utan att vara restriktiv på resturanger.

Jag reflekterar också över att även när jag var ny på arbetsmarknaden och tjänade betydligt mindre så hade jag heller aldrig med mig matlåda. Jag insåg snabbt att jag inte hade särskilt mycket pengar att spara på det. En baguett modell störe med dricka och tillbehör kostar ofta under 50:- och räcker gott och väl som lunch om man inte vill ha varm mat. Ibland händer det, men oftast väljer jag riktig varm mat istället.

Om du vill äta en köttbit, serverad med en god sås och lite tillbehör så lagar du överhuvudtaget inte detta själv under 60:-. Sallad, gurka, tomat, paprika går lös på 10:- styck per portion och grönsak. Mjölk/Grädde till såsen ytterligare 10:- och sist men inte minst - köttbiten någonstans mellan 20-50:-.  Det kostar lätt 60-70:- att laga något mer avancerat själv. För att inte tala om all tid man behöver lägga ned på det varje dag.

Min egna frys är för övrigt oftast fylld med kyckling, kött och fisk i alla dess former.  Det finns såklart mycket grönsaker och en del rotfrukter i kylen. Jag lagar relativt avancerad mat när jag väl lagar något.

För min egna del så spelar dessutom smaken en viktig roll. Jag verkligen avskyr/hatar/ogillar att äta uppvärmd mat i någon form. Många har försökt lura mig genom åren och antingen har jag smaklökar av guld, eller så är det verkligen som så att uppvärmd mat inte smakar som originalet. Har inte blivit lurad en endaste gång ännu - jag tycker verkligen det smakar förbaskat dåligt om inte maten är nylagad. Detta gäller t.o.m en baguett som man förbereder kvällen innan och lägger i kylen över natten.

Jag har inte med mig matlåda, det är inte värt det för mig.

Det finns såklart mycket pengar att spara här om man vill äta enklare måltider, men ingen kan övertyga mig om att det är särskilt mycket dyrare att gå ut och luncha för 80-100:- om man vill äta något bättre varje dag.  Beror på livsstil, men det är faktiskt inte särskilt dyrt att äta bra och riktig mat på lunch och i.s.f något enklare till middag när man kommer hem.

Och till er som tycker att det är dyrt så har både min syster och min bror kommit fram till samma sak (helt utan mitt inflytande). Nämligen att de har testat att ha med sig matlåda och upptäckte då till sin förvåning att matkontot faktiskt hade ungefär sama kostnad varje mån. Det var marginellt dyrare att luncha ute.

Min syster tjänar relativt OK och har det enklare än min bor rent ekonomiskt. Min bror tillhör kategorin låginkomsttagare men trots det så har han insett att han inte tjänar särskilt mycket pengar på att ta med sig mat till jobbet. Han gör det vissa dagar då han bara har 30-minuters lunchrast, men då är det p.g.a praktiska skäl och inte ekonomiska skäl. Min syster gör det delvis av ekonomiska skäl och praktiska skäl eftersom hon inte gillar att laga mat.

Själv gör jag det både av ekonomiska skäl och av praktiska själ. Igår lagade jag t.ex en indisk "tikka"-gryta med fläskfilé som huvudrätt serverat med blomkål och broccoli. Jämför man likvärdiga maträtter med att äta lunch varje dag så är det marginell priskillnad. Många som förespråkar matlådor underskattar den "Svenska Pesetans" värde, grönsaker och BRA tillbehör är fruktansvärt dyrt.

Det handlar såklart om livsstil men för min egna del har jag inte särskilt mycket pengar att spara på matlådor. Ett par grönsaker+något tillbehör+kött/fisk/fågel av något slag gör hemlagad ungefär likvärdigt med hämt-mat.

Som avslutning vill jag säga att på Tisdagar/Torsdagar kan man knappt äta ute dock. Det går någon form av tramsig trend att serverar raggmunkar och ärtsoppa på dessa dagar - vilket iofs inte är äckligt. Men aldrig i helskotta att jag betalar fullpris för så billiga råvaror som krävs för att servera det. Dessa dagar brukar luncherna kostar 100-110:- och det är det också värt!

2 kommentarer:

  1. Håller med dig 100% och tycker att detta blir bortglömt i alla diskussioner och i sparsammanhang på nätet. Vill poängtera att jag tycker om att laga mat till mig själv och andra men gillar inte att äta samma rätt dagen efter. Dessutom är microvärmd mat en styggelse!

    Har haft matlåda kanske 3 ggr totalt under de senaste 8 åren och för mig, som jobbar centralt i sthlm och har möjlighet att ge mig ut på generösa lunchäventyr, har det dessutom blivit dagens höjdpunkt att ge mig iväg och äta lunch med kompisar eller en podd i lurarna på andra sidan stan. Tror det har gjort en hel del för min insats på jobbet att komma ifrån kontor och kolleger och ta in nya perspektiv.

    Kanske har det att göra med utbudet, att det finns oändligt med alternativ med alla olika kök från hela världen här? Självfallet är det en stor utgift då en lunch oftast kostar 120 eller mer men är mat en hobby så är det lätt värt det samt oerhört skönt att slippa tänka på det kvällen innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Haterbrigaden och tack för kommentar!

      Jag håller med dig också till 100% och jag tycker själv att diskussionen alltid blir snedvriden när man diskuterar matlådor vs lunch-hämtmat på jobbet.

      Jag är själv ganska kvalitetsmedveten och gillar bra råvaror. Dessutom gillar jag egentligen min fritid, fast största anledningen för mig är att det inte är särskilt ekonomiskt att köpa bra mat varje dag vs att laga bra mat varje dag.

      Värma upp mat....jag gör det inte ens i nödfall faktiskt!

      Jag reser en hel del i både stockholm, malmö och göteborg och jag tycker mig kunna luncha för mellan 80-120:- överallt, det är alltid nästan dagens höjdpunkt att gå ut och äta!

      Jag skulle tipa på att min lunch i snitt ligger på 80:-/arbetsdag. Brukar kombinera det med att köpa "10xlunchäfte" på de bra ställena och då blir det faktiskt bra pris (även på 120:- ställena).

      Det kostar ju lite dryg 2500:-/mån att äta ute 21 dagar i månaden för 120:. Jämför det med vad din matkostnade hade varit om du lagar hemma istället?

      Jag kan säga att nästan alla jag jobbar med kör samma spår, de äter något bra på lunchen på jobbet och något mindre/enklare efter jobbet. D.v.s knappast två fulla middagar/dag.

      Jag lagar nog inte många rätter under 60:- till mig själv ens. Så jag tycker alltid det är så fel vinklat hur mycket pengar man sparar på matlådor för det är verkligen inte mycket pengar det handlar om i slutändan.

      Men det går som sagt var inte att jämföra BRA lagad mat från en lunch mot billig mat som så ofta föreslås i diskussionerna. Ärtsoppa/Raggmunkar är som sagt var inte särkilt dyrt att laga hemma men skall jag ändå spendera tid på att laga mat lär jag knappast göra sådan mat...skulle heller ALDRIG falla mig in att laga det för att spara pengar.

      En vanlig dag för mig är som sagt var ett gäng olika grönsaker, en god sås samt fisk/fågel/kött till det. Bra mat kostar en bra slant oavsett om du tillagar det själv eller betalar någon annan för att göra det.

      Vill man ha riktig mat varje dag så är det nästan ett +-0 resultat rent ekonomiskt men det nämns aldrig i några diskussioner, tyvärr.

      Radera