måndag 1 april 2019

Månadsuppdatering - Mars, osäkert framöver?

Mars 2019 - Sammanställning

Strukturen på mina månadsrapporter är för närvarande:

  • -Insättningar
  • -Portföljens transaktioner (köp/sälj)
  • -Portföljens utdelningar
  • -Portföljens värdeutveckling
  • -Kommentarer till varje punkt.
  • -(i framtiden jämförelse mot tidigare månader/år)

Jag fortsätter med förra månadens upplägg att vara transparent med samtliga transaktioner in/ut inklusive jobbrelaterade transaktioner. Tyvärr har jag inte fått tid över att göra en "snygg" presentation över mina courtagekostnader så att det går att följa enkelt i en graf....kanske till nästa månad - det är tyvärr mycket på jobbet nu!

Uppdrag granskning gör vad dem kan för att sabotera

Överlag tycker jag att Mars månad har tuffat på bra trots uppdrag gransknings försök att fälla Swedbank. Det ser ut som att deras agenda lyckades och VD:n är nu sparkad. För er som sett reportaget så reflekterar jag över att det är något snedvinklat och som vanligt med Media så släpper man inte hela storyn direkt utan man fyller på vart-efter det behagar. 

Slutagendan verkar därför vara att svartmåla ett företag som så ofta. Denna gången var det Swedbank som fastnade. Vi får se vem som får rätt i slutändan men det kommer definitivt påverka många småsparare längs resans gång!

För inte trodde ni väl att "bastuklubben", d.v.s affärseliten, inte visste om kommande reportage? Dem sålde ju ett par dagar innan och det är så det fungerar. Det drabbar alltid småsparare och till er vill jag bara säga...låt det här bli en dyrköpt läxa att information om aktier INTE finns tillgänglig för alla samtidigt - så har det varit i alla tider OAVSETT vad alla finansiella regler säger. 

Det går dock att förutse lite smått när stora ägare säljer mycket stora partier (så även i Swedbank-fallet)....det finns oftast en anledning och det är ofta tyvärr tätt inpå dåliga nyheter. Likväl är det ofta tätt inpå goda nyheter som stora partier köps in. Detta är dock helt publikt och kan ge signaler om framtiden - för tro mig, dem gör inte så om de inte har bra information att gå på!

Anmärkningsvärt för månaden är också att H&M presenterade en, enligt mig, ganska bra rapport och nu är det bara att hoppas att det också fortsätter i samma spår. Jag håller dock med om att H&Ms dagar som tillväxtbolag är passerade och man skall nog se dem framöver lite som en preferensaktie. D.v.s relativt bra DA men dålig tillväxt.

...Nu över till hur det har gått under Mars månad:



I stort sett hela månaden har jag legat under index men nu de senaste dagarnas nedgång har jag knappat igen med råge. Det talar för att jag tycker min portfölj står emot motgångar så bra som jag hade hoppats på. Nu ligger jag dessutom före index och det gillar jag :)!

De större händelserna denna månaden är: 

-Uppdrag ganskning har fortsatt sin "trakassering" av Swedbank. Kursen har rasat och jag har köpt på mig! Jag hade rätt att en bank skulle granskas men jag gissade på fel bank ;-)!

Läs mer här:

-Jag har strukturerat om mitt Kalkylark och därmed insett att jag har fått en effektiv utdelningssäkning för 2019.

Läs mer här:

-Jag har skrivit ett inlägg av vad jag anser är en Sparkvot och varför min kanske ser låg ut?

Läs mer här:

-Månadens mest lästa och diskuterade inlägg handlade om att jag kunde tjäna 25000:- mer/extra i månaden.

Läs mer här:

-Det har diskuterats i många bloggar om just A-kassan och att man påstår att det är en BRA investering att gå ur den är enligt mig ett otroligt dåligt råd!

Läs mer här:

-Jag har gjort ett inlägg till min "FAQ-avdelning" där jag presenterar lite smått om hur jag gör med försäkringar.

Läs mer här:

-Jag använder en helt vanlig aktiedepå av flera anledningar. Ett exempel jag tog upp under månaden är "LEX ASEA".

Läs mer här:


Insättningar

Lön: 46155 (XXXX exklusive utlägg)
Övrig inkomst: 2000 + 9639 (återbetalning av lån + ersättning från försäkring)
Insättning: 16000
Utgifter:  56555:- (exklusive insättningar, inkl utlägg)
Sparkvot: 34,5% (XXX% på bara lönen)
Buffert: 18900:-

Som vanligt så är mina utgifter ganska stora i förhållande till många andra bloggare. Denna månaden är inget undantag då jag håller på med väldigt omfattande renoveringar. Min sambo åkte dessutom på en väldigt tråkig utgift (tänder) som behövde hanteras. 

Tandläkarbesöket + renoveringar gick lös på ca 20,000:- totalt. Jag passade på att lägga in ytterligare 6700:- till portföljen för Januaris insättning som aldrig blev av. Jag ligger därför i fas med mitt sparande för året. Buffert-kontot är nu därför nere på obekväma 18900:- igen. Easy come easy go som man säger....

Det kommer en hel del tuffa utgifter framöver då jag avser att bli klar med renoveringen innan sommaren. Men deklarationen ser ut att ge ett bra klirr i kassan hittills och jag förväntar mig någonstans runt 20000-25000 åter. Detta bör definitivt täcka mina behov!

Portföljens transaktioner

Köp: 18265,12:-
Sälj: 0:-
Belåning: 2265,12:-



Jag har passat på att köpa aggressivt denna månaden i framförallt bolag som delar ut nu i april. Jag gillar egentligen inte svenska bolag alls eftersom utdelning kommer oerhört sent och endast en gång per år, så mycket av mina köp denna månaden har koncentrerats till just April månad och "årsutdelande" bolag på svenska Börsen. 

Med en utdelning på drygt 1300:- så ökade lånet inte särskilt mycket denna månaden utan ligger i fas med min strategi om ca 10-20% belåning och alltid under 50% av 1,19% räntan!

Till April månad kommer jag nog låna relativt mycket p.g.a bolag som endast delar ut en gång per år som jag vill öka i innan det är för sent, kommer med stor sannolikhet att köpa mycket i Essity och kanske Orkla innan det är för sent!

Totala avkastningen är fortsatt runt 4% och jag har uppdaterat med all den senaste informationen om mina bolag i mitt ark.

Bilden ovan är förresten tagen direkt från mitt kalkylark där jag håller koll på min belåning samt belåningsvärden! Ni kan alltid följa min belåningsgrad genom att titta i mitt kalkylark, den kommer gå upp och ned beroende på rådande marknadsläge men så länge jag ligger under 50% av total belåning så är man på det "säkra" och får "bara" betala ränta på lånet. Får vi en ordentlig sättning på börsen så tvekar jag inte att låna upp ännumer då man gör de bästa affärerna i REA-tider. Denna månaden högg jag Swedbank då marknaden totalt överreagerade med nuvarande uppgifter!

Köp



Precis som förra månaden kunde jag faktiskt inte stå emot raset i Swedbank och jag fyllde på. GAV:et sattes till 168,9:- och efter kursjusteringen för utdelning så ger det en DA på galna 8,41%. Det är bara att tacka och ta emot, det ökade min utdelning med drygt 710:- för 2019 till en mycket bra ingångskurs. Faller det mer framöver så kommer jag att vara där då jag förutspådde kurser runt 120-130:-. Nu är det dock ett helt år kvar till utdelning och det är lite för riskabelt att köpa mer ännu så jag kommer att avvakta och se vad som händer!

Köpte även på mig Coca Cola, Walmart, Axfood samt Svenska Handelsbanken. Dessa ger samtliga utdelning inom kort och det följer min strategi att se till att investerade pengar ger avkastning så fort som möjligt!


Sålt

-Inga sälj att rapportera!

Portföljens utdelningar



Utdelningar: 1307,83:- SEK

Det här blev en rätt bra månad till slut trots en seg start. Men som synes är min strategi en likviktad portfölj som ger principen "många bäckar små" och min riskspridning är riktigt fin. Det trillade in ca 50:- från flertalet bolag och sedan några tunga bolag som har utdelning få gånger per år. Jag är relativt nöjd med månaden och jag ser att den kommer öka med drygt 500:- till nästa år. Därför att nu är mina svenska innehav fullinvesterade och jag kommer öka på i utländska innehav - det drar upp utdelningen i Mars månad!

Portföljens värdeutveckling (2019-03-29)

Marknadsvärde: 369983:-
Belåning: -41693:-
Depåvärde: 328293:-
Insättningar: 307024,4:-
Värde %: 107,28%
Värde netto %:  106,86%
Ökning: 25098,78:-

Förra månadens siffror

Marknadsvärde: 345181:-
Belåning: -39970:-
Depåvärde: 305179:-
Insättningar: 8300:-
Värde %: 105,79%
Värde netto %:  104,8%
Ökning: 18894,46:-

Jämfört med förra månaden så har portföljen levererat totalt 21065,26 i totalavkastning inklusive utdelningar. Det är m.a.o en mycket stark månad - jag tackar och känner mig nöjd! Portföljen går med andra ord fortsatt mycket bra! 

Denna månaden har jag dessutom tagit igen på marknaden som helhet och jag ligger nu på plus igen jämfört med index! Nu gäller det att behålla ledningen när det vänder neråt ;)! Jag vidhåller att jag tycker att jag presterar bra när marknaden generellt sett går dåligt och nu fick jag äntligen lite bevis på det i slutet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar