söndag 8 mars 2020

2020 - mycket som händer

Jag kan konstatera att det har varit mycket som hänt under första delen av 2020. Inte för att jag har några stora svärmar av läsare men det har i.a.f inte funnits tid över till att blogga om portföljen och ekonomi vid sidan om allt annat som händer.

Detta inlägget tänkte jag därför summera vad som hänt hittills under 2020 och det kommer inte bli särskilt långt det heller. Många saker sker i mitt liv just nu som gör att tiden inte riktigt räcker till för allt jag vill:
  • -Jag bytte jobb i början av Januari och har börjat landa i min nya roll.
  • -Jag har i dagarna sålt min privata bil och bytt till "förmånsbil" för första gången på väldigt länge (10+ år sedan sist).
  • -Renoveringarna fortlöper sakta men säkert.
  • -Börsen har fått influensan och dagsformen är osäker.


Detta i sin tur mynnar ut till att jag egentligen har svårt att hitta tid till att hålla allt uppdaterat i realtid som målsättningen ändå är.

Vad händer med bloggen?

Egentligen händer ingenting, det är bara att jag inte har tid att reflektera i skrift över saker som sker runtomkring. Men idag är en sådan dag då jag inte är uppbokad med något annat och jag ändå ser mig omkring i finanssammanhang.

Framöver kommer det förmodligen bli betydligt mindre inlägg i en period...det är nog ingen som gråter över det ;-). Bloggen kommer dock alltid vara så korrekt uppdaterad som det går med aktuella kurser, inköpspriser, utdelningar, grafer o.s.v - den delen är automatiserad.

Eftersom jag är lat så kommer jag fortsätta automatisera istället så att även kostnader, inköp, sparkvoter och dylikt också uppdateras i realtid. När tiden inte räcker till så får man ta till sina knep för att låta någon annan göra jobbet.

Med det sagt så tänkte jag börja detta inlägget med att tipsa att det finns nya sidor på bloggen där denna informationen kommer att delas framöver! Framöver kommer inläggen till större del handla om beslut jag tagit i portföljen och motiveringar varför. Syftet har aldrig någonsin varit att (som man kanske lätt kan tro) tjäna pengar på att blogga om ekonomi (jag har redan ganska OK ersättningar från att blogga på annat håll).

På tal om det så genererade bloggen lite drygt 500:-/netto för 2019 och jag vill inte ha någon form av samarbete/bli köpt av diverse partnerskap...så det är "bara" google-ads. Givetvis hade jag säkerligen kunnat smyga in massvis med affiliate-länker som många andra och göra partnerskap till höger och vänster....jag skulle tom kunna länka till gamla inlägg och hoppas på att fler annonser visas...som genererar fler intäkter o.s.v....men i grund och botten är det INTE därför bloggen finns.

Den är till största delen till för att dokumentera lite hur jag tänker och reflekterar i olika situationer...och för att visa att det går utmärkt att hålla koll på sin portfölj genom en blogg. Sedan är den ju tillgänglig i princip överallt och man kan gå tillbaks och läsa historiskt. Så ja, det är lite som en publik dagbok om pengar!

I övrigt finns det mängder med bloggar som gärna gör analyser och köp/sälj-rekommendationer till höger och vänster. Och där bidrar inte ytterligare en blogg till diskussionen !

Jag har bytt jobb

Och det har varit en mycket intensiv period och nu har jag äntligen fått mina slutlöner och allting har gått OK. Mycket extra intäkter har det varit och en hel del av det har gått in i portföljen, men långt ifrån allt.

Jobbet i sig är väldigt krävande och det var jag medveten om. En del av mitt nya jobb är just att förmedla information, skriva, blogga och dylikt vilket gör att ytterligare en blogg också påminner mig om jobbet. I övrigt känns det helt rätt och jag ångrar mig inte ett dugg!

Ny bil har jag fått på köpet också

Den har jag varit och hämtat ut i dagarna och nu vet jag inte riktigt hur ekonomin kommer att se ut då vi har en rutten bilpolicy att man måste tvingas in i el-skräpet, men då det inte är jag som betalar så spelar det ju mindre roll - den kommer inte rulla särskilt många km på el även om politikerna subventionerar den för det. En snabb titt bland mina kollegor visar på samma sak.

Första gången jag äger en automat-bil är det också och de få milen jag kört hittills stör jag mig fortfarande lika mycket på hur värdelös den är på att anpassa växel till rätt vridmoment. När jag tog körkort så provade jag köra automat och insåg fort att den slukar mina pengar genom att dra onödigt mycket soppa....den här bilen lär nog inte vara något undantag och den lär nog vara pissdyr i stadstrafik men fullt rimlig i längre distanser. Exempelvis ligger den alltid 2-3 växlar för "lågt" i stadstrafik och på mycket höga vridmoment.

Jag summerar också att bilen skall gå hela 5 mil på el och vid test nu med fulladdat batteri så kom jag hela 2,3Mil i praktiken....d.v.s knappt två besök till centrum fram och tillbaks. Till saken hör att den här skiten gör att bilen kostar ca 150,000:- mer än om man hade plockat bort skräpet istället. Finns m.a.o ingen som helst besparing i det, bara svindyrt och vänta bara på kilometer-skatten eller någon annan hitte-på-skatt för bilister som är på intåg när staten inte får in det via bensin framöver.

Känns m.a.o helt rätt att fortsätta köra bensin och vägra el. Frågade för övrigt vad det skulle kosta att prenumerera på Audis eCharge-Services och då skulle det kosta lite drygt 7:-/milen om man lyckas hitta en samarbetspartners...de finns i princip i stockholm, malmö, göteborg och ingenstans däremellan...där kostar el-driften så mycket som trippla priset mot bensin. En snabb kalkyl från min sida visar att skall man snabblada på exempelvis Bee Charging eller dylikt så pratar vi närmare trippla kostnaden per mil än bensin.

Ja jisses vad missvisande denna el-propaganda är, hemma betalar jag inte ens 1:-/kWh men bara för att den skall in i bilen skall den kosta 7x så mycket? Återigen...tack men nej tack. Gör om gör rätt!

I vilket fall som helst så körde jag min gamla bil på ca 0,5L/mil i stadstrafik genom att kunna välja växel själv...den nya bilen kör gärna i högre hastigheter på väldigt låga växlar för att behålla vridmoment och det säger bara slurp i tanken och inget jag kan påverka - med det sagt borde en ny bil ändå dra relativt lite.

Intresseklubben antecknar även att bilen är på 280hk och är en s.k miljöbil trots att den aldrig kommer rulla en km på miljövänligt alternativ (eftersom vi inte fick välja Diesel längre).

Nog om bilen, jag återkommer med vad den faktiska kostnaden blir efter ett par veckor! Det positiva är att min gamla bil inbringade en stor summa pengar varav en del skall investeras på börsen och resterande hamna i en s.k buffert!

Börsen har fått influensa

Precis som övriga världen har börsen fått sin del av influensan. Det råder inget snack om saken att influensa inte är roligt att få, men ärligt talat ni får faktiskt ta och skärpa till er och använda vanligt hederligt sunt bondförnuft! Det är en HELT VANLIG INFLUENSA!

Vi har aldrig brytt oss förr, och har du andra åkommor så är influensan precis lika farlig nu som då. Jag har väldigt många nära och kära som jobbar inom vården som bara skrattar åt hur hysteriskt uppblåst detta är. Från ett vetenskapligt perspektiv förstår jag det då det ändå finns några unika saker med viruset i sig.

MEN det är i grund och botten en helt vanlig influensa. Folk tror det är Ebola och beter sig därefter också. Detta får vi tacka våra medier för och inte minst sociala medier där folk är uppriktigt sagt helt dumma-i-huvudet. Aldrig tidigare har någon brytt sig om när jag kommer till diverse kontor och kunder och medarbetare sitter där och jobbar på och snorar och harklar sig och är sjuka men ändå jobbar. Aldrig har man isolerat människor för det, trots att de många gånger haft influensan.

Något bra som kommer av detta är väl eventuellt att man säger åt medarbetare på skarpen att stanna hemma i fortsättningen när man är sjuk och inte smitta andra - vilket idag är en omöjlighet med våra löjliga karensregler. Det kostar helt enkelt för mycket att vara sjuk!

I italien har man tydligen skickat ut vårdpersonal till kollektivtrafiken med syftet att skicka hem personer som ser sjuka ut. Jag ställer mig frågan varför man inte har gjort detta tidigare? För min egna skull undviker jag kollektivtrafik som pesten av just anledningen att folk runt omkring mig i alla tider smittat mig med förkylningar till höger och vänster - men som sagt var, ingen har brytt sig om detta förr.

Jag skulle handla konserver och dylikt förra helgen men allt var slut, jag bara skrattar åt saken. Själv var jag på konferens i Barcelona ett par veckor innan alla började bry sig, mycket kineser där. Sjuk blev jag också i ca 2 veckor när jag kom hem...ingen som brydde sig, halva planet harklade sig i veckor efteråt. Helt övertygad att hade man kollat oss då så hade många av oss säkerligen haft influensan.

Jag hade typiska symptom som feber, rethosta, snuva o.s.v. Men vet ni vad? Ingen dog av det, precis som det brukar vara med influensan. Jag känner dock personer som dött av lunginflammation som inte orsakats av influensa utan av helt vanliga förkylningar - men inte f-n bryr man sig särskilt mycket om det.

En sak är säker i.a.f, när man stänger av världens fabrik (kina) från omvärlden så får det globala konsekvenser. Såg ett reportage om att en sådan enkel sak som laxfiléer var svårt att få tag på eftersom vi är idioter och rensar fisken i kina och skickar tillbaks den till europa efter.

Alla som jobbar med/jobbat med någon form av produktion vet att det här kommer få mycket stora konsekvenser och det kanske tar 3-6 månader innan man får problem längre fram i produktionskedjan om det strula i början...det är ju så löpande-band-principen trots allt fungerar.

Nästan hela världen har sin första etapp av produktionen i Kina. Det tar lång tid innan det får konsekvenser längre bak i kedjan, men förr eller senare kommer verkligheten ikapp och det kan ta så mycket som 6 månader innan man startar upp produktionen igen innan den fungerar som förut.

Stopp i fabriker är ett extremt kostsamt scenario. Givetvis gör börsen rätt i att bli orolig och "casha ut". Jag har varit med vid ett par tidigare ras men inget har hittills gått såhär fort, det gick ruggit fort. Det är redan historiskt att rasa såhär "mycket" på den korta tiden.

Men att världen kommer återhämta sig från detta är jag helt övertygad om och därför finns det ingen som helst orsak till panik. Min portfölj är belånad och där ser jag största risken att belåningsvärdet urholkas och att jag behöver köpa för mindre än jag sätter in varje månad....det är som jag skrivit om många gånger tidigare....värt risken för mig!

Nu har portföljen tappat lite drygt 17% och den kan tappa ytterligare 60% innan jag tappar lägsta räntan. M.a.o finns det fortfarande mycket fallhöjd och jag sover gott om nätterna även om det skulle gå ner lika mycket till. Det som prövas i denna situationen är främst att inte handla för mer pengar än man stoppar in...det uppstår sjukt bra köplägen i de flesta bolag. Framförallt går belåningsgraden upp i portföljen när värdet sjunker så det är mentalt svårt att "förlora" köpkraft på insatt kapital för att motverka hävstångseffekten med belåning.

Men summerat så kommer jag köra vidare precis som vanligt och köpa enligt min strategi!

Det var allt för denna gången och kom ihåg...är du gammal eller har kroniska sjukdomar så bör du vara riskmedveten med eller utan influensa! Detsamma gäller börsen, de som är riskmedvetna tenderar att hantera dessa situationer bättre eftersom de är medvetna om sin omgivning!

Jag känner ingen i min släkt som skulle få för sig att besöka gamla eller personer med kroniska lungsjukdomar när de är förkylda just p.g.a risken att smitta andra så de blir dödligt sjuka. Så folk blir totalt hysteriska för en situation som vi har VARJE år FLERA månader per år! Är det såhär vi skall reagera framöver varje gång så kommer det bli tufft för företag på börsen.

Tyvärr tror jag att inte att vi sett slutet på detta raset med tanke på att effekterna inte syns ännu i rapporterna.

5 kommentarer:

  1. Det här med jobbbyte är väldigt aktuellt, inväntar en läkarundersökning och sen är det klart...Bara att jag just nu när hela världsmarknaden verkar fått spunk ska byta från extremt säker arbetsgivare som *aldrig* varslat, till ett large cap bolag som gjort till sport att flytta arbetsplatser till "low cost country" gör en lite nervös :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym och tack för kommentar!

      Det där med att byta jobb kan jag förstå att många funderar över. Jag förstår dina tankar och idéer kring att byta arbetsgivare.

      Skall jag vara helt ärlig så är det en risk som är betydande just nu och jag skulle kanske reflekterat över om alla fördelar överväger nackdelarna?

      JAg är helt övertygad om att resor/turismen är det absolut första i en kavalkad av varsel som kommer skapa en tsunami i ekonomin framöver. Jordbävningen har precis varit och svallvågen inte träffat land ännu.

      Visst ser många säkerligen sin chans att göra sig av med överflödig personal nu och skylla på en löjlig sak som influensa....men en sak är säker i.a.f, det ser tufft ut på marknaden.

      Jag märker själv att väldigt många av mina kunder har dragit i bromsen och i princip inte får investera en endaste krona.

      Med det sagt - är du eftertraktad i din bransch så spelar det sällan någon roll, jag bytte själv ganska nyligen jobb och är "sist in" om det skulle bli aktuellt.

      Men jag kan byta jobb imorgon ändå så det oroar i.a.f inte mig. Du har tyvärr helt rätt att large-cap bolag inte förstått att långsiktighet *alltid* lönar sig, de härjar ju bland idioter som vill ha kortsiktiga resultat vilket är så börsen tyvärr fungerar.

      Har du reflekterat över vad som skulle hända om du blev varslad på det nya stället? har du en plan B?

      Radera
  2. Hejsan FVU! Intressant läsning du bjöd på! Håller med i det mesta du skriver med en skillnad, inte riktigt en vanlig influensa om dödligheten betraktas då den är ca 10-15 ggr högre. Ja elbil verkar vara mest skräp, politikerna tror det är lösningen men varifrån ska all el komma? Att det var så pass jasst som du skriver om visste jag inte. Intressant också varför skattepengar ska sponsra elbilsinköp... Ja hela europa är rätt blåsta angående kina och dess produktion, varför har europa självmant lämnat produktion till Asien? Att laxen rensas där är hemskt...

    Ser framemot nästa inlägg om kostnaderna för elbil!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1/2
      Hej Kalkyl och tack för kommentar!

      Beklagar sent svar men den hade fastnat i något filter så jag såg inte kommentaren tyvärr, visningsfilter i firefox men du syntes i bloggen!

      Jag tycker inte att man kan säga något annat, med den data som finns tillgänlig, att det är signifikant högre dödlighet för covid-19 än många andra influensor.

      Skulle vi kunna få korrekt statistik, d.v.s testa varenda invånare i alla länder och sedan slå ut dödligheten på antalet smittade är jag helt övertygad om att den skulle vara ungefär likvärdig.

      Hela min släkt jobbar mer eller mindre inom vården och de skrattar ganska mycket åt hysterin som media skapat vilket i sin tur gör att de inte får någon arbetsro. Under normala omständigheter skulle förmodligen över 90% inte ens överväga att gå till varken vårdscentral eller sjukhuset för förkylningsliknande symptom.

      Normen är att har man varit sjuk i en vecka och INTE visar förbättringssymptom skall man uppsöka vård, nu räcker det ju att man får solen i ansiktet och nyser till och folk tror att man är dödlikt sjuk = ofantlig belastning på vården till ingen som helst nytta.

      Läste nyligen dessutom att man väljer att från regeringens sida återigen ignorera duktiga mattematiker som kan göra modeller baserat på dagens information. När de då säger att över 1 miljon redan är/varit smittade så viftar regeringen bort det som ingenting då deras dödlighet i % helt plötsligt hade varit likvärdig med vanlig influensa - trots att DATA supporterar den modellen. Det är bara räkna baklänges, och om IN-datat är felaktigt (exempelvis att varje person smittar 2,5) så påverkar det ju resultatet.

      Det är fullkomligt (ursäkta språket) jävla idiotiskt att fatta beslut på såhär otroligt dålig data som, av allt att döma, endast kommer från de riktigt sjuka.

      Beträffande min bil så är det tack och lov bara en laddhybrid...men fullt laddad skall den gå 5 mil enligt Audi, nu vid test orkar den i bästa fal 2,5Mil...senaste dagarna med sol har den dock nått 3mil en gång.

      Vad som är bra/dåligt är ju alltid relativt, men jag har många kollegor som kör Tesla och upplever samma bekymmer i en ren El-bil....ganska oduglig på vintern och på sommaren helt OK. Min Audi (A3) drar i princip fulla laddningen på ca 1,5Mil om man kör ganska normalt och inte accelererar långsamt....så 2,3Mil var tom med återhållsam gas.

      Jag har i många år sagt att "JIT is SHIT" och det här förklarar varför. Ekonomer är oftast orsaken till mycket ont i "bussiness-världen" då de hittar på många dumheter som de påstår är billigare, men sunt förnuft vinner varje gång.

      Och det finns överhuvudtaget inte något som är billigare med att se hela jorden som en lång produktionskedja enligt löpande-band-principen.

      Ekonomerna glömde (som vanligt, de verkar ha problem med riskbedömning och vanlig matte) att bara för att man betalar någon annan för att ta risken betyder det inte att de inte gör samma bedömning.


      Radera
    2. 2/2

      I praktiken innebär det att när sista ledet i en "supply-chain" pressar alla tidigare underliggande led så blir det som att sätta ett glas över ett tänt ljus, det självdör till slut när minsta del i kedjan får problem.

      Läser en del artiklar som ställer sig frågan "Hur kunde det gå så fel?".

      Frågan borde istället vara:
      "Hur kunde någon vara så dum som trodde att underleverantörer var villiga att ta samma risk för en lägre kostnad?

      I praktiken blev det ju enkelt, alla skjuter risken nedåt i ledet och förhandlar sig bort från problemet så när det väl skiter sig i första ledet (Kina) så finns ingen buffert någonstans eftersom alla in-direkt har förhandlad bort sin buffert till samma del i kedjan.

      Jisses säger jag bara ;-)....var med på resan i början av 2000-talet när företag ställde om till det och upplevde aldrig så mycket produktionsstopp som efter det. Före 2000-talet klarade man sig ibland månader på egen hand utan problem.

      Just kostnader för elbil är jag nog inte rätt person att skriva om, däremot lovade jag att återkomma med faktiskta kostnader för den bilen jag plockade ut i jobbytet, det blir baserat på en Audi A3 eTron! Tyvärr i slutet av april då de inte fick med alla kostnader i Mars-lönen!

      Radera