onsdag 6 november 2019

Oktober - En väldigt tråkig månad med få transaktioner

Oktober 2019 - Sammanställning


Jag kör vidare på konceptet att bara presentera siffror. (för enklare uppföljning  för eget bruk i framtiden med kommentar längst ner). I Oktober så har jag mest jobbat och inte haft tid till mycket andra aktiviteter förutom att försöka "överleva". Mörkret tränger på och med allt slit vid sidan om så har inte orken och lusten funnits att rapportera något.


Portföljen tuffar dock på i bra takt, se kommentaren.

Jag fortsätter att betala av min privata skuld


Siffrorna för Oktober ser ut såhär (grafer och bilder längst ner):

  • Lön utbetalt: 38,827:-
  • Övrig inkomst: 2,000:-
  • Insättning: 0:-
  • Utgifter: 32537:
  • Buffert: 15,605.47:- (ökning med 5829:-)
  • Sparkvot: 0% (betalar av en skuld samt service på bil)
  • Sålt: 0:-
  • Köpt: 1961:-
  • Utdelningar: 1469,89:- (Ökning med 473,49:- från 2018!)
  • Portföljvärde: 460,228:- 469,257:- (Ökning med ca 9029:-)
  • Total avkastning: 77,545:- (Ökning med 7950:-)

Kommentar

Oktober månad tycker jag tuffar på bra och trots väldigt lite aktivitet från min sida så har portföljen ändå fortsatt uppåt. Förra månaden skrev jag att jag mest inväntar Q3-rapporter innan jag fattar några beslut och eftersom jag långsiktigt jobbar med att få ner belåningen en aning så har mina inköp varit få.

Istället för att sätta av något till portföljen så valde jag att spara i stort sett hela överskottet till min buffert. Jag är helt bekväm med att ha någonstans runt 10,000:- i buffert men det långsiktiga målet är att den skall växa med 2000:-/mån framöver och resten skall in i ett långsiktigt sparande. 

Jag visste tidigt att det här skulle bli en mindre bra månad att spara pengar på p.g.a min privata skuld och service på bilen. Kalaset för bilen gick lös på 3500:- och jag passade på att beta av drygt 7000:- av min skuld. Den börjar nu närma sig rimliga nivåer men den kommer inte försvinna helt under 2019.

Hade jag varit något mindre belånad och vetat att jag skulle kunnat sätta undan en bra slant denna månaden så hade jag köpt betydligt mer. Nu fick jag med ett bra köp på Kindred innan rapporten. Jag är nästan fullinvesterad i Kindred redan men annars hade jag definitivt köpt mer än jag gjorde.

Det var också mitt enda köp under Oktober månad. I övrigt tickar utdelningarna på och de ökade med hela 47% mot 2018 och det är till stor del p.g.a sparandet.

Q3-rapporterna har sett bättre än förväntat ut och jag ser inte bara mörker på börsen framöver, samtidigt jobbar jag som konsult och har god insikt i många större företag av den anledningen. Det verkar vara en tydlig avmattning framöver då antalet förfrågningar minskar i rask takt och det har nu t.o.m börjat hyvlas bland personal på företag som annars är stabila. Det är ett tecken på vinstmaximering innan vinsterna kapas på riktigt.

Själv har jag nog kommit till insikten att det är dags att byta jobb för jag vill inte vara en av dem som håller uppe ett bolag när "de tjocka personerna ovanför mig" tynger ner mig. Det är ingen som helst minskning i antalet jobb och ärenden att utföra men det skall likförbaskat vinstmaximeras...i praktiken innebär det att färre personer skall utföra mer uppgifter. Man har såklart ett val att stå ut med det och fortsätta, eller så förändrar man sin egna situation - det är jag påväg att göra.

Sist men inte minst så tror jag att mitt sparkvotsmål på 20% av nettolönen blir tufft att uppnå för 2019 som helhet. Nu är det bara November och December månad kvar och de bjuder inte på några monster-löner....prognosen säger just nu att det kommer att landa på ett sparande på drygt 6000:-/mån för hela året.

Det ligger inte extremt långt efter mitt mål med tanke på alla utgifter jag haft under 2019!

Köp


Sålt
-inga sälj

Utdelningar



Courtage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar