lördag 6 juni 2020

Fin avkastning på bottenfiske

Jag har köpt en hel del under den s.k "krisen" men jag har faktiskt inte hoppat på tåget inom resebranschen som många andra. Själv satsade jag på Olje och Energi-branschen och även försvarsindustrin.

Jag gjorde realtivt många köp i mars månad (i förhållande till portföljens storlek) och sedan inga köp under April månad (hittade helt enkelt inga bolag som jag tyckte hade tappat tillräckligt mycket i värde. Det går att konstatera att jag skulle förmodligen tagit risken och maxbelånat mig under mars månad...hade jag gjort det så hade jag tjänat en bra hacka på det.

Magkänslan jag hade var att världen och regeringar har fått totalt fnatt och beslut klubbas igenom, med en dåres kunskap och eftertanke, i en tidigare sällan skådad takt. (skrivit många inlägg om det). Jag var - och är - tämligen säker på att det här knappast är världens undergång eller att vi förändrar vårt beteende märkbart. 

Man kan dock märka att det finns en stark relation mellan socialistiska länder och nästan obefintliga ekonomiska och mattematiska kunskaper. Sverige är definitivt inget undantag. Jag levde inte på 70-talet när vi hade varvskrisen, men när jag läser om hur vi hanterade den krisen så finns det många starka bevis på att det inte gav någon effekt att trycka pengar genom stödåtgärder som inte tillför något annat än socialbidrag. Fast i annan form i statistiken såklart.

Med det sagt så såg jag chansen att utnyttja en del av min redan belånade portfölj för att köpa in mig i några bolag som var på ruinens brant. I.a.f om man skulle lita på börsens värdering av bolagen. Oljebranschen fick något kopiöst med stryk ett tag - och världen reagerade ungefär som att vi skulle börja flyga och transportera gods med el över en natt.

Givetvis tog jag tillfället i akt då jag såg det som att vi just nu hade för stor oljeproduktion...som vanligt slutade det med att ojleproducerande länder ströp produktionen så att priset stabiliserades. Jag tyckte helt enkelt inte det var rimligt med nedgångar på 80-85% i bolag som hanterar världens mest använda transportbränsle.

För var det något alla regeringar var tydliga med så var det att import/export och transporter/infrastruktur skulle prioriteras och fungera till varje pris. Jag resonerade även som så att om det är något som hänt vid tidigare "kriser" så är det att konflikter ökar....och det var ett bolag jag gillar som föll oförskämt mycket så jag passade på att köpa in mig där också.

Vad köpte jag under krisen?

Jag köpte en del poster i:
-ONEOK
-CVX
-ED
-SAAB
-TIGO
-KIND
-MAIN

En del finansierades med sedvanliga utdelningar och insättningar, men CVX, ONEOK, SAAB, MAIN köptes faktiskt för belåningsutrymmet.

När jag gick in i mars månad hade jag en belåning på strax runt 50%, det pendlade lite upp och ned beroende på dagskurserna. Nu är den nere på drygt 43% tack vare köpen ovan, jag har också satt in pengar i April månad trots att jag inte köpte några aktier.

Hur har det gått sedan köpen?

Till att börja med så har jag totalt köpt ovanstående aktier för summan:
ONE - 10166,27 (50st)
CVX - 4442.4 (6st)
ED - 4782,67 (6st)
SAAB - 10066 (57st)
TIGO - 7182 (26st)
KIND - 5869 (222st)
MAIN - 4279 (21st)

Totalt: 46787,34:-

Skulle jag sälja av ovanstående till dagens kurser så skulle jag få följande:
ONE - 20834
CVX - 5557,5
ED - 4155,75
SAAB - 14900
TIGO - 6874,4
KIND - 12369,84
MAIN - 6616,24

Totalt: 71307,73

Det ger en vinst på hela 24520,39 eller 52,4% på under två månader. Jag skulle såklart ha tjänat betydligt mer på att köpa på mig i de bolagen jag verkligen trodde på och ha en s.k övervikt i min portfölj....men jag försöker samtidigt följa mins trategi och jag valde här att ta in två nya bolag som jag vill äga på längre sikt: ONEOK samt SAAB.

Förr eller senare tror jag att SAAB kommer landa ett större kontrakt för JAS/Gripen och då tror jag att nivån jag fick köpa in mig på är väldigt lågt värderad, fram till dess får man i.a.f lite tröstutdelning även om det är låg avkastning på det.

ONEOK har som huvudsyssla att leverera infrastruktur till naturgas och oljeindustrin och är därmed inte lika känslig som rena oljeproducenter. Jag tror helt enkelt inte på en värld utan olja - någonsin.

Att följa en "genomarbetad" strategi är svårt i turbulenta tider och här gick jag emot min magkänsla flera gånger för att följa min strategi. Jag gråter absolut inte över missad avkastning i det korta perspektivet - men denna gången kan jag på riktigt konstatera att jag skulle litat på min magkänsla att överbelåna mig i ONE,CVX,SAAB,KIND,MAIN  och sedan minskat positionen.

Portöljen bygger på en stabil avkastning genom ett kassaflöde som långsamt byggs upp med tiden och inte på korta och långa värdeökningar. Trots det så måste man ju vara lite aktiv och passa på när bra köplägen uppstår.

För om du inte tror att världen kommer sluta använda olja till transporter - då fanns det egentligen ingen anledning till att tveka att köpa in sig i en del oljebolag...de var som mest ner 85-90% beroende på bolag....det är enligt mig en HELT galen värdering som jag bara sett en gång tidigare under IT-bubblan.

Nu blickar jag vidare när portföljen tuffar vidare mot nya höjder, nästa mål ligger inom räckhåll (550,000:- i portföljvärde). Det räcker med en mindre uppgång innan jag passerar det.

Jag ville med det här inlägget visa att om man passar på när bra köplägen uppstår så kan det svänga snabbt, 50% på investerat kapital på 2 månader motsvarar i normalfallet 5-6 års avkastning!

Det fanns många andra fina bolag med bra mycket bättre avkastning, men jag höll mig som sagt var borta från den branschen. Min strategi är att vara lite mer defensiv och satsa på infrastruktur, då missar man bolag som Scandic, Norwegian, SAS, Lufthansa m.m. Det är helt enkelt högre risk i de bolagen och fullständigt normalt med högre avkastning för den som vågar.

Gjorde du också några klipp under mars månad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar