söndag 7 oktober 2018

Helgens goda gärning gjord

Jag fick för mig att göra lite planer inför helgen med att uppdatera mitt ark med lite andra beräkningar som kan vara av intresse.

Det är tyvärr inga beräkningar jag varit intresserad av tidigare så jag fick ta och bita i det sura äpplen och bara göra det utan att kunna återanvända något från mina tidigare år .... men med facit i hand så reflekterar jag såhär:

En uträkning på ett bolags skuldläge. (Vill veta kassa/skuld per aktie)

Uträkningen är relativt enkel i sig...men att ta reda på informationen finns inget bra sätt att göra per automatik och då blir det tyvärr som så att jag inte gör något åt det för stunden.

Det här går enkelt ut på att man räknar ut hur mycket pengar det finns i bolaget och ställer det mot bolagets skulder. Det skulle i.s.f visa hur ett bolag klarar av att hantera skulder - eller hur bra ett bolag skulle klara av en framtida kris om dem skulle tvingas betala alla sina skulder.

Anledningen till att jag vill hålla koll på detta har att göra med att Svenska företag överlag är relativt OK rustade jämfört med framförallt Amerikanska bolag.

Vet inte om ni visste det men 99% av bolag som går att investera i inom USA är EXTREMT skuldsatta i förhållande till sitt kassaflöde. 

Det är tom så illa att 25 av de största bolagen i USA äger nästan 100% av kassaflödet. Jag överdriver en smula är men för att sätta det i perspektiv....om amerikanska bolag skulle hamna i en kris där de skulle tvingas, t.ex av banker och leverantörer, att betala sina skulder så skulle endast 25 av de 500 största bolagen klara av att betala dem!

Så lite "pengar" finns det i amerikanska bolag. Eller som man brukar säga i sverige..."Rika blir rikare och de fattiga fattigare".

Det är ändå ganska enkelt att om du har mer pengar än du har skulder så är du "skuldfri".
En högst viktig parameter att hålla koll på för att vara rustad om något oväntat händer!

En "utdelningsmatta" med när alla bolag delar ut och hur mycket. (för att hålla koll på vilka bolag som delar ut vilka månader enklare)

Detta är implementerar i arket nu och går att kika på längst till höger. Informationen syns under kolumen "Utd.Mån" och jag valde att skriva klasisks "jan,mar,jun" etc i fliken för att hålla koll på det. "Utd.Tot" visar hur mycket det bolaget totalt har delat ut till min portfölj.

Återigen har jag valt att presentera portföljen med ett startvärde på 250,000:- så tänk på det om du tittar på siffrorna! Har planer på att eventuellt justera detta för att matcha 2018-09-01 så att det passar in med bloggens första uppdatering!

I övrigt så tycker jag det är relativt svårt att hålla koll på sin "utdelningsmatta" utan att det visuellt syns också. Så därför skapade jag följande enkla matris där man tydligt kan se vart man bör satsa för att öka sin utdelning:

-Stor begynnelsebokstav (ex Jan) betyder Kvartalsutdelning.
-Två stora begynnelsebokstäver (ex JAn) betyder Halvårsutdelning.
-VERSALER (ex JAN) betyder Årsutdelning.
-Små bokstäver (ex jan) betyder månadsutdelning.

Dessutom representerar varje månad i listan endan ett bolag från portföljen. Detta gör det väldigt enkelt att t.ex försöka planera eller spekulera i hur mycket framtida utdelningar portföljen kommer att ge!

Ställer man upp sina utdelningar som nedan så kan man relativt enkelt se att April och Maj bör generera en stor del av kakan medan Juli bör vara lägst. Men det är ändå tydligt att det är bra med utdelningar i varje månad året runt!


Jan,Jan,Jan,Jan,Jan,JAn,jan
Feb,Feb,Feb,Feb,Feb,Feb,Feb,feb
MAR,MAR,Mar,Mar,MAr,Mar,Mar,Mar,Mar,mar
APR,APR,APR,APR,Apr,Apr,Apr,APr,Apr,APr,APr,Apr,Apr,apr
MAJ,MAJ,MAJ,MAJ,MAJ,MAJ,Maj,Maj,Maj,Maj,MAj,MAj,Maj,Maj,Maj,MAj,maj
Jun,Jun,Jun,Jun,Jun,Jun,Jun,jun
Jul,Jul,Jul,Jul,JUl,jul
Aug,Aug,Aug,Aug,Aug,Aug,Aug,aug
Sep,Sep,SEp,Sep,Sep,Sep,Sep,Sep,sep
Okt,Okt,Okt,OKt,Okt,OKt,okt
NOV,Nov,Nov,Nov,Nov,NOv,NOv,NOv,NOv,Nov,Nov,NOv,nov

Dec,Dec,Dec,Dec,Dec,Dec,Dec,dec

Låt mig förklara vad detta tänkte användas till...

Eftersom det är relativt enkelt att göra mattemateiska beräkninar med ovanstående info så skulle man t.ex kunna spekulera såhär:

-Min genomsnitts YoC är 3,81%.
-D.v.s för varje 10,000:- jag köpt aktier för bör det generera 381:- i utdelning.
-Dessa 381:- behöver sedan spridas enligt matrisen ovan fördelat över antalet utdelningar.
-Det här är lite mer komplicerat än så...så jag lämnar det till sinnet och kanske visar hur jag ränkar någon gång framöver :)!

En uträkning för belåningsgrad.

Det här var lite knepigare än jag hade tänkt mig då Nordnet, som är min mäklare, inte redovisar "depåvärde, marknasvärde, saldo" separat i sina transaktioner. Men tillsvidare har jag iaf lagt in "Belån.Värde" som en kolumn där belåningsvärdet automagiskt uppdateras i arket baserat på aktuella dagskurser!

Detta SKALL sedan framöver på någotvis in i mitt ark så att det alltid går att se hur belåningsgraden ökar och minskar dag för dag.

En uträkning för utdelningsvikt.

Detta är nu tillagt under kolumen "Utd.Vikt". Syftet med att hålla koll på detta är helt enkelt så att man tydligt kan se så att man inte blir beroende av utdelning från ett specifikt bolag i allt för stor utsträckning.

Målet på lång sikt är att vara extremt diversifierad och vara ungefär lika mycket beroende av alla bolag för att minimera risken. Då skall iaf det i teorin inte få vara ett bolag som utgör mer än 2-3% av den totala utdelningen!

Uträkningar för viktning (Valuta, Sektor, Länder, Regioner, Branscher, DA eller Utdelningshöjningar)

Det här är förberett och är relativt lätt att implementera, men jag har suttit och klurat på hur man skall presentera detta för ett stilrent resultat. Jag lyckades inte skrapa fram något som jag var nöjd med så jag återkommer i frågan...

Målet är såklart att även här vara extremt diversifierad och jag vill ha både SEK, NOK, DKK, USD, EUR och andra valutor på sikt för att sprida riskerna globalt. Det här är ett långsiktigt mål och för att leva upp till det så måste man ha koll på viktningen.

Återstår att se hur jag löser det...finns ett par exempel på webben men detta verkar vara det svåraste att göra snyggt så det är inte säkert att jag heller lyckas med det!

Övrigt som hänt?

Jag kunde inte hålla mig från att köpa på mig större poster i AT&T och Svolder. Jag siktar på en välbalanserad portfölj där alla innehav har samma inköpsvärde på sikt och därför blev valet AT&T och Svolder för min extrainsättning.

Mitt totala inköp i Svolder är nu: 7920:-
Mitt totala inköp i AT&T är nu: 5197:-

Det återstår att handla i dessa bolagen för ca 7000:- och det är mycket möjligt att det blir Oktober månads inköp! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar