fredag 30 augusti 2019

Augusti - 44000:- i utgifter

Augusti 2019 - Sammanställning

Jag kör vidare på konceptet att bara presentera siffror. (för enklare uppföljning  för eget bruk i framtiden med kommentar längst ner). Den stora utgiften för Augusti var en ny tvättmaskin som varit planerad sedan länge.

Siffrorna för Augusti ser ut såhär (grafer och bilder längst ner):

  • Lön utbetalt: 49,952:- (43,889.18 exkl 6062,82 i utlägg)
  • Övrig inkomst: 2,000:-
  • Insättning: 3500:-
  • Utgifter: 44,009:- (37,946.18 exkl 6062,82 i utlägg)
  • Buffert: 15000:-
  • Sparkvot: 7% (8% exkl utlägg)
  • Sålt: 0:-
  • Köpt: 0:-
  • Utdelningar: 996,25:-
  • Portföljvärde: 443,626:- (minskning med ca 2000:-)
  • Total avkastning: 58171,6 (minskning med ca 1500:-)
Kommentar

Stormigt på alla marknader. Så kan man summera Augusti månad. Som synes har jag relativt låg sparkvot i kombination med höga utgifter. Jag fokuserar fortsatt på att skruva ned belåningen av portföljen en smula och det blev därför inte en endaste transaktion under augusti månad.

Rätt eller fel, det får tiden utvisa. Jag tror fortsatt starkt på en negativ trend innan vi når slutet av 2019. Om det visar sig att jag har fel, baserat på Q3-rapporterna, så har jag skaffat mig ett bra utgångsläge (likvider) att hänga med i sista andetaget.

Tvättmaskin, CSN och Fordonsskatt (Sverige och våra tramsiga skatter till höger och vänster) påverkade utgifterna något negativt men som ni ser så har jag ganska höga utgifter varje mån. En hel del av dessa skulle man dock kunnat räkna in i sparkvoten men jag väljer att inte göra det. Så är livet ibland som konsult och ersättningarna kommer in först månaden efter, lite beroende på brytdatum så kan det hända att de hamnar på fel månads faktura.

En intressant iaktaggelse är att klyschan att höginkomsttagare ofta drar på sig högre utgifter verkar stämma väl in på mig då det sällan finns en månad jag har under 30,000:- i totala utgifter. Boendet är klart största posten med drygt 13500:-. Sedan tillkommer ytterligare drygt 4000:- i diverse nödvändiga abonnemang och tjänster. Resterande ~10,000:- tillfaller mat och nöjen för två personer.


Köp


Sålt


Utdelningar



Courtage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar