torsdag 8 november 2018

Bytt till vinterdäck....Tid är pengar för mig!


"Tid är pengar"

Det finns väl inget annat uttryck som myntas mer än "tid är pengar" när man pratar ekonomi? Jag hör det precis överallt. På jobbet, I skolan, På bussen, På Flyget, Hos kompisar, Hos kunder.

Oftast sägs det med glimten i ögat men undertonen är egentligen att "du tar för lång tid på dig". D.v.s hade du varit snabbare hade jag haft mer tid på mig att tjäna pengar.

I min värld så betyder uttrycket kort och gott att någon annan SÄLJER sin TID till mig FÖR PENGAR. Det innebär  kort och gott att JAG kan KÖPA mig MER FRITID för pengar!

Det är precis det jag gjorde igår när jag bytte till vinterdäck. Jag bor i lägenhet så har begränsade möjligheter att göra jobbet själv. Jag är dock för snål för att ha däckhotell så jag fick spendera ca 30 min på att släpa mina vinterdäck in i bilen genom källargånger och trapphus och sedan ytterligare lika lång tid för att få tillbaka sommardäcken.

Men även om jag skulle vilja "slösa" 1 timme av min dyrbara fritid till att byta däck så har jag inte riktigt förutsättningarna för det. Så jag hade planerat att köra till en "drop-in" på en närliggande parkering för att lösa mitt problem.

Kostnaden för det slutade på 195:-! Det tog dem ungefär 5 minuter att byta mina däck (4 hårt arbetande EU-migranter jobbade för däckfirman) och åtminstone 3 av dessa spenderades genom att betala under tiden som dem bytte mina däck.

Sagt och gjort åkte jag därifrån väldigt nöjd sedan. 195:- för ett jobb som i alla fall hade tagit mig ytterligare 1 timme tog nu endast 5 minuter.

Jag läser om väldigt många som jag personligen tycker har ett konstigt begrepp till att "spara pengar". Det är förvisso sant att minimerar man småutgifter så tjänar man också pengar i långa loppet - t.ex 195:- för ett däckbyte.

Men jag håller inte med om att det är värt jobbet och slitet när det är så billigt att lämna ifrån sig. Hade jag haft möjligheterna hade jag dock bytt själv - men jag är lat av mig och hade vädret varit kallt, eländigt och dåligt hade jag åkt iväg med dem ändå.

Varför?

Tid är pengar för mig. Jag har ordnad ekonomi och p.g.a det frigör jag gärna så mycket fritid som möjligt på helt meningslösa aktiviteter som t.ex "städning och däckbyte". Men min fritid är värd så oerhört mycket mer än vad dem genererar på börsen.

Den s.k "FIRE" trenden är inget jag rekommenderar någon att följa eller för den delen efterleva. Däremot ett långsiktigt sparande med ett mål att hela tiden komma närmare och närmare att frigöra mer tid för dig - det borde alla testa på!

Just FIRE tycker jag är ett intressant koncept men inget som tilltalar mig. Jag gillar att konsumera, resa, äta gott osv. Att leva helt enkelt samtidigt som jag sparar! Räknar jag in ammorteringen till bolånet så ligger jag på drygt 30-35% sparkvot och lever fortfarande som om jag inte gjort det.

Tittar man runt på andra som lever extremt snålt och inte ens vill använda sina pengar till att köpa sig mer fritid så har dem hittat ett koncept som funkar för dem. Själv har jag lyxen att tjäna tillräckligt mycket att köpa mig mer fritid samtidigt som jag sparar relativt mycket. Jag personligen skulle inte vilja ge upp min "lyx" av att köpa mig tid från någon annan.

Men smaken är som baken.....ingen gör rätt och ingen gör fel så länge det fungerar för dem :)! I det stora hela handlar det ändå om hur mycket man klarar av att "snåla" för att stoppa undan i ett långsiktigt sparande med eller utan konsumtion.

Så heja er som vågar spendera lite pengar för att få mer lyxig fritid! Det höjer helt klart livskvaliteten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar