söndag 11 november 2018

Lite rikare efter ett samtal med Folksam

Jag inledde dagen med att ringa till mitt försäkringsbolag för att höra mig för om lite villkor då jag skall ut på en längre resa.

Det visade sig att just idag hade inte den avdelningen öppet som kunde svara på mina frågor, men de har öppet för övriga försäkringsfrågor och försäljningar....

Under samtalet fick jag dock en positiv överraskning. Det visade sig att hon upplyste mig om att jag var dubbelförsäkrad med flera hemförsäkringar! Det tyckte jag var märkligt med tanke på att jag faktiskt ringde till dem och ville byta försäkringar med anledning av flytt.

Scenariot har varit följande:
-Jag har betalt en hemförsäkring på gammalt boende på årsbasis (betalar alltid årsbasis om det är bästa pris)
-Jag har flyttat och behövde nu en bostadsrättshemförsäkring (som också täcker resor och dyr hemelektronik)

Sagt och gjort så skickades det ut en uppdaterad hemförsäkring som jag valde att ta på autogiro av kostnadsskäl och efter det har jag inte reagerat mer på det då dem sa att det skulle räknas av mot den jag redan hade betalt för på årsbasis.

Det visade sig nu att när jag kontaktade dem i ett helt annat ärende så upplyste de mig om att jag var dubbelförsäkrad.

VA!!??

Ungefär så var min reaktion då jag brukar ha fantastiskt bra koll på mitt liv....speciellt pengar...men det visade sig vara sant och så blev den onödiga försäkringen uppsagd! Jag blev väl positivt överraskad men egentligen var det inte därför jag ringde så jag får ringa tillbaks imorgon igen.

Jag sparade hela 300:- på det. Lite synd att dem inte gjorde rätt från början då jag tydligen betalt för den hela året och dem kunde återbetala mig för dem månaderna jag inte behövde det. Skall göra ett försök att få tillbaks dem pengarna från april månad eftersom det inte är jag som gjort "fel", jag har ringt och förklarat vad jag behövt och följt deras instruktioner.

I vilket fall som helst så blev jag 300:- rikare detta året! Det får nog bli ett extra inköp för den slanten i slutet av november :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar