torsdag 22 november 2018

Hemfosa och Nyfosa - tankar

Hemfosa

Det är en mycket stabil utdelningsaktie så det har förmodligen inte gått någon obemärkt förbi att Nyfosa kommer att styckas av. Det har påverkat kursen både negativt och positivt på senare tid med lite spekulationer om både Nyfosa och Hemfosas kursutveklingar framöver. I grund och botten tycker jag INTE om denna uppdelningen utan jag hade mycket hellre sett att man bara behåller bolaget som det är och utvecklar det i båda riktningarna.

Jag är helt övertygad om att det är någon insider som tjänar betydligt mer på den här uppdelningen än vad majoriteten av alla investerare gör. Som så många gånger förr styckas bolag med stor potential upp och istället för att behålla framtids/tillväxtdelar så "säljs dem av" och kvar behålls "kassaflödena".

Det har tyvärr varit en hel del sådana uppdelningar detta året och historiskt sett har det sällan lönat sig för moderbolaget. Många gånger säljs ju tyvärr alltid tillväxtdelen av vilket gör att framtidsutsikterna ser mindre ljuva ut.

Nyfosa var Hemfosas tillväxtdel så framöver kan vi förvänta oss fortsatt stabilt kassaflöde för Hemfosa medan vi får hoppas på en tillväxtresa i Nyfosa.

Vad innebär det för dig som äger Hemfosa?

Egentligen inte så mycket då du kommer att "tappa i värde" på din Hemfosa aktie och sedan "få ett värde" istället på din Nyfosa aktie.

Kortfattat innebär det att du kommer att få 1 aktie i Nyfosa per aktie du har i Hemfosa.
Det innebär även att Hemfosa kommer tappa relativt mycket i värde initialt.

Hur kommer jag göra med Nyfosa och Hemfosa?

Eftersom Nyfosa inte kommer att dela ut några pengar den kommande tiden så avser jag att sälja av alla mina Aktier i Nyfosa och växla dem mot Hufvudstaden istället. Det beror inte på att jag tycker Nyfosa har dålig potential - tvärtom tror jag den kommer ha en oerhört stor potential.

Däremot vet jag att de inte kommer att dela ut några pengar i form av utdelningar den kommande tiden. Hufvudstaden kommer istället få en plats i min portfölj för utdelningar och jag kommer helt klart att plocka in Nyfosa igen när den har vuxit till sig.

Nyfosa har en oerhört stor potential på lång sikt - MEN inte för en utdelningsinvesterare!

Det är främst största anledningen till att jag inte kommer att behålla mina Nyfosa. Jag väljer dock att avvakta för att se utvecklingen kommande 1-2 veckorna innan jag balanserar om. Jag kommer absolut inte ta en förlust på Nyfosa p.g.a uppdelningen utan jag avser att kunna göra en "plus-minus-noll" affär efter uppdelningen så att jag inte förlorar något mot insatt kapital.

Tänk bara på att Nyfosa är ett framtidshopp medan Hemfosa redan är ett oerhört stabilt bolag!

M.a.o - för en utdelningsinvesterare får man se Nyfosa som en enorm utdelningspotential i framtiden 3-5 år framåt! Medan Hemfosa redan har en stabil utdelningstrend och ett kassaflöde att fortsätta leverera stabila utdelningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar