fredag 11 januari 2019

Banker är giriga - småavgifter på allt!

Låt mig berätta lite om varför jag påstår att banker är giriga och inte bryr sig särskilt mycket om dig som kund. Jag tror att vi alla har någon form av erfarenheter från banker. Det är i alla fall MIN erfarenhet att i princip varenda bank agerar ungefär såhär:



De är verkligen EXPERTER på att vad jag kallar "hitte-på-avgifter" för absolut ingenting. Som privatperson är dom dock relativt låga men den som haft företag vet hur illa det är med avgifter till banken om man vill kunna erbjuda sina tjänster till privatpersoner!

Jag tror inte att det finns någonting en bank inte försökt sig på att ta ut en avgift för - samtidigt som du som konsument betalar mer och mer blir servicen bara sämre och sämre. Det går bara inte ihop...dyra avgifter SKALL förespråka extremt bra service och vice versa. M.a.o - en bank med låga avgifter får man räkna med är lite omständig att använda och en dyrare bank bör vara lite lättare att ha att göra med.

Eller?

Genom åren har jag provat rätt många banker (i ungefär denna ordningen):

  • Swedbank
  • Nordea
  • Skandiabanken
  • Handelsbanken
  • ICA Banken
  • Forex Bank


Ni som läst lite andra inlägg från bloggen vet att jag avskyr bankavgifter för att få tillgång till MINA pengar. Men i stort sett varenda bank kommer på nya sätt att införa avgifter. Anledningen till att jag bytt bank relativt mycket är för att man ofta får bra erbjudande som nykund. Vad jag kallar "lockerbjudande". Sedan när dem lockat in dig så börjar smyghöjningarna med i princip alla tjänster du nyttjar.

Samtliga banker listade ovan har haft ungefär samma tillvägagångssätt:


  1.  Jag använder någon känd jämförelsetjänst för att kolla på samtliga avgifter. Jag väljer ut den banken som ger mig absolut billigast access till mina pengar för stunden.
  2. Jag brukar i stort sett alltid förhandla om 0 kortavgifter vilket brukar vara 1-2 år innan man behöver tjaffsa om det igen - men som nykund vill de alltid bjuda på detta första året och ibland andra året.
  3. Jag synar de flesta villkoren för samtliga tjänster och inser att de i princip när somhelst utan att behöva informera mig kan ändra sina villkor. De friskriver sig dessutom från de flesta typer av bedrägerier. De tar m.a.o betalt för en undermålig tjänst och lägger samtidigt allt ansvar på dig.
  4. Jag räknar på det och inser att jag sparar pengar genom att byta bank så jag flyttar över samtliga mina tjänster till den nya banken. Detta är dock smidigt och den nya banken hjälper dig med hela flytten. Räkna med ca 1-2 veckor innan allt är klar och att du kan använda den nya banken. 
  5. Nu när jag är en "nöjd" kund så hoppas den nya banken att jag inte skall bry mig om när de efter 1-2 år börjar smyghöja samtliga tjänster jag fick "gratis som en ny kund".
  6. Här börjar diskussionen ungefär varje gång med min bank och jag behöver tjata om minsta lilla grej som absolut inte skall kosta pengar. De försöker hela tiden smyga in avgifter utan att informera mig i hopp om att jag skall vara en lathund och inte bry mig. Tro mig, jag bryr mig och jag har stenkoll så jag tar diskussionen DIREKT med banken när sådant händer!
  7. Ungefär här har det gått ytterligare 1 år men nu blir banken för girig och vägrar ge mig rabatt på deras "utmärkta tjänster" med motiveringen att "du förstår väl att vi måste tjäna pengar på våra tjänster? ingenting är gratis?". 
  8. Nu börjar resan om och jag går igenom punkt 1-7 igen.


Låt mig beskriva mina erfarenheter från punkt 5-7:

#5-#6



-Riksbanken sänker reporäntan. Min bank ligger kvar på den högre räntan och sänker inte. Varje gång måste jag ringa och klaga på att jag har rörlig ränta och att jag inte fick räntesänkningen. De korrigerar i stort sett varje gång efter klagomål men hade jag inte brytt mig hade de inte korrigerat.
-Riksbanken höjer reporäntan. Det tar ungefär 2 sekunder innan jag får den högre räntan. Konstigt att det fungerar när banken får sämre marginal, men inte åt andra hållet när jag som konsument får bättre marginal.
-Kortavgifter införs och helt plötsligt kommer en oannonserad avgift för mina visa/mastercard kort som jag redan förhandlat bort. 1-2 samtal behöver göras för att bli av med skiten igen i 1-2 år.
-Avgifter för internetbanken kommer oannonserat. Trots att jag förhandlat bort detta eftersom jag är "helhetskund" med relativt stort bolån. 1-2 samtal behöver göras för att bli av med skiten igen.
-Villkorsförändringar på mina kort vilket gör dem i princip oanvändbara. Kan röra sig av växlingsavgifter, kontantuttagsavgifter, transaktionsavgifter osv. Oavsett så är kortvillkoren INTE demsamma som när jag blev kund. Helt totalt oacceptabelt för mig!

#7

Det är ungefär här jag byter  bank direkt eftersom ingen bank verkar förstå att bankerna tjänar ENORMA pengar på att LÅNA UT PENGAR. För att LÅNA UT PENGAR måste det FINNAS pengar i form av kunder som SÄTTER IN PENGAR till banken!

M.a.o folk är rätt osmarta som inte byter bank och tydligt visar att det inte är OK att betala för tramsavgifter. Faktum är att det finns ingenting en bank tjänar så mycket pengar på som att just HA dig som KUND.



DU som KUND är en TILLGÅNG för banken! Så varför i h-lv-te skall vi då betala för bankens samtliga tjänster flera gånger om när dem redan tjänar tillräckligt på att bara ha dig som kund?

Vi har dem dyraste avgifterna i hela norden på banktjänster. Tittar vi utanför norden så är det löjligt hur dyra våra banker är i jämförelse. Samtidigt tjänar bankerna bara mer och mer pengar på dig som kund.


Graferna ovan är tagna från ett mycket bra inlägg från Avanza där det tydligt framgår hur oerhört lönsamma svenska banker är - Speciellt tack vare extremt höga marginaler på bolån.

Det är skrämmande att nästan ingenting av regeringens penningpolitik med extremt låga räntor har kommit ned till slutkonsumenter. Pengar är makt - vi är bara dumma nog att acceptera att bankerna får bete sig som riktigt giriga idioter på vår bekostnad.

Det ENDA som biter är dina pengar! Det enda du kan "hota" med är faktiskt att byta bank. En kund är ingen kund....men många bäckar små....företag har stora kapital att hota med, som privatperson har man betydligt mindre kapital. Det ironiska är att många gånger ser det ut såhär...



Men tänk på att ditt bolån är bankens absolut BÄSTA investering NÅGONSIN!!
Det är bolånet, om du har något, som du skall förhandla med. Bankerna tjänar som mest pengar på bolånekunder - det är en oerhört god marginal som synes ovan. 34600 per hushåll!

Bankernas vinst har nästan ökat med ca 9X per kund. Samtidigt betalar svenska medborgare mer än någonsin för bankernas tjänster - det borde vara exakt tvärtom. Vi bidrar mer och mer till bankernas vinster och borde därför få betydligt bättre service för den investeringen.

Jag har i.a.f förstått att bankerna är de mest giriga företag du kan anlita!
Med en vinstökning på 9x per kund så borde vi som privatpersoner också vara betydligt mer pålästa och förhandla om det mesta. det är inte rimligt att bankerna ökar sin intäkt på dig 9x medan du samtidigt ökar dina kostnader 9x för att nyttja deras tjänster.

Som avslutning vill jag reflektera att följande har hänt som resulterat i att du som konsument betalar mer och mer och får sämre och sämre service:

  • -Bankerna slutar hantera kontanter. De hänvisar till kort...som hör och häpna...har en avgift!
  • -Du kan i princip knappt plocka ut kontanter på banker idag - de är kontantlösa. Vill du trots allt ha kontanter hänvisar de ofta till bankomater....du måste använda ditt kort...oftast en uttagsavgift. Vill du hämta pengar på banken så kan du räkna med en serviceavgift.
  • -Det går inte att sätta in pengar på ditt bankkonto utan att du åker på en "mynthanteringsavgift" som till början var på 1-2% men som nu börjar gå upp mot 10%.
  • -Vi har lurats att göra bankens jobb genom att ha blivit hänvisade till internetbanken. Här gör du exakt allt det banken gjorde åt dig förut - givetvis får du dessutom betala en avgift för att göra bankens jobb. 
  • -Banken har inget ansvar för dina pengar längre, de lägger allt ansvar till dig som privatperson och skyller ifrån sig på minsta lilla grej. Oftast löser det sig först när man gått till någon skvallerblaska och talar ut om händelsen - först då inser banken att det faktiskt är DERAS ansvar att säkra DINA pengar eftersom du SATT IN DEM hos banken!
  • -Bankernas öppettider är i det stora hela fördelat till några få timmar 2-3 dagar i veckan, oftast när du jobbar så du i princip inte kan prata med dem längre.


Så varför skall inte jag vara girig tillbaks när bankerna tjänar tusentals kronor på att ha mig som kund? Det är i.a.f för mig totalt oacceptabelt att betala extra för grundläggande banktjänster när dem har så stora marginaler.

Mitt tips är att testa prata med dem och var informerad om att de tjänar enorma summor på dig som kund  - du kanske blir förvånad hur mycket du faktiskt kan få ner dina bankkostnader genom ett föra den argumentationen.

Funkar det inte?

BYT BANK IDAG!!

Det funkar garanterat och det är absolut inte krångligt. Bankerna måste lära sig att de inte kan trycka ner allt ansvar och jobb på oss som kunder och samtidigt ta hutlöst betalt för det!

Ibland undrar jag om det inte hade varit bättre med ett statligt alternativ som i.a.f var någorlunda reglerat....fria marknaden har uppenbart inte gjort sitt jobb i banksektorn - det har bara blivit dyrare för konsumenter istället för billigare!

Och genom historien har tyvärr vi skattebetalare räddat bankerna mer än en gång....det är dags för ett bankuppror tycker jag! Nordea visade ju tydligt hur mycket de brydde sig om att vi räddat dem 2 gånger :/.


Sist men inte minst....vad tycker ni om bankernas girighet?

3 kommentarer:

  1. Tyvärr är för många finansiella idioter. 9 av 10 gånger går det inte ens att ha en vettig diskussion gällande ovan. Många litar på sina banksäljare "rådgivare".

    SvaraRadera
  2. Hej "anonym" och tack för kommentar!

    Jag tycker man kan ha en hyffsad diskussion om ovan men det slutar alltid med att "jag är bekväm så jag stannar kvar."

    Vet inte hur många nära och kära som med en åsnas dumhet vägrar byta bank för att "det verkar krångligt".

    Att diskutera med banken är en annan femma....där vill jag påstå att det 999 gånger av 1000 oftast jobbar idioter som inte går att diskutera med. Däremot att lita på valfri säljare är väl lite som att betala för att bli lurad?

    SvaraRadera