måndag 7 januari 2019

Premiepensionen - hur skall man göra?

Statens alternativ 7:e AP-fonden
Det sägs ju att statens 7:e AP-fond levererar väldigt bra avkastning år efter år till en väldigt låg avgift.
För min egna del kan jag bara säga att den allt som oftast faktiskt brukar leverera en fin avkastning. Dock inte 2018.

2018 backade fonden "hela 2,7%" och senast det hände var 2011 då den backade 10,5%.
Dåligt kan man absolut inte säga att den gick ett år som 2018. Den har levererat en relativt stabil avkastning.

Jag var rätt våghalsig under 2018 och tog en hög risk men tyvärr lönade det sig inte under 2018. Mina PPM-fonder gick oerhört mycket sämre under 2018 än om jag bara låtit det vara. Faktum är att det är riktigt, riktigt svårt att konkurrera med AP7.

Jag backade 10% 2018 istället för 2,7%!
Historiskt sett har jag lyckats bättre än så och mina siffror för PPM ser ut såhär:

2008: -36%
2009: +35%
2010: +14%
2011: -11%
2012: +18%
2013: +34%
2014: +31%
2015: +7%
2016: +17%
2017: +14%
2018: -10%

Vilket jag tycker ger en helt OK avkastning men det hade varit ungefär lika bra som att köra på AP7.

Jag stör mig dock på att jag inte själv får välja fritt utan MÅSTE ha en förbaskad fond med avgift. Låt mig köpa AKTIER för hela slanten istället!

Det har alltid stört mig att jag dels inte får fördelar mer % av min pension själv utan att staten gör det åt mig....och dels för att jag inte kan köpa i specifika BOLAG som jag tror på utan att jag måste välja en fond som kostar pengar. Även om det är statens förvaltning så kostar den en slant.

Tittar man dock på det hela historiskt så har den dock levererat nästan det bästa du kan välja. Någon gång framöver hoppas jag dock på att vi får ett regeringsskifte som låter mig ta ansvar för min egna pension och inte tvingas välja av bolag som de tycker "verkar bra". Det är mina pengar. Dem har tilldelat mig förtroende att förvalta dem själv. Låt mig då välja själv också - helt fritt!

Det kommer dock aldrig hända....men jag kan väl iaf få alternativt att UNDVIKA fonder?

Såhär tänker jag satsa mina PPM i början av 2019:
  • Handelsbanken Kinafond
  • AP7 Aktiefond
  • Länsförsäkringar Global Indexnära
  • Avanza Zero
  • Handelsbanken USA Index


Jag hoppas att detta kommer ge mig en global exponering till en relativt låg avgift.

50% placeras i AP7 - det statliga alternativet och resterande globalt.

Förhoppningsvis kommer det att leverera relativt nära globala index med 50% av mina pengar och resterande andelen får staten hantera. De har trots allt visat sig vara en helt OK investering över tid. I.a.f jag har knappt slagit dem trots relativt mycket tid har lagts ner på det.

De här är de 10 största innehaven i respektive fond:
Fonderna är i ordningen:
  • Handelsbanken Kinafond
  • AP7 Aktiefond
  • Länsförsäkringar Global Indexnära
  • Avanza Zero
  • Handelsbanken USA Index
Fondavgift (Pensionsmyndighetens rabatt avdragen)0,38 %
Alibaba Group Holding ADR8,6 %
Taiwan Semiconductor8,2 %
Tencent8,0 %
AIA Group5,5 %
Ping An Insurance4,6 %
Industrial & Commercial Bank of China H4,6 %
Galaxy Entertainment Group4,0 %
China Construction Bank3,9 %
China Mobile HKD2,9 %
Baidu ADR2,6 %

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/581371
Fondavgift (Pensionsmyndighetens rabatt avdragen)0,10 %
Apple2,3 %
Microsoft Corp1,8 %
Amazon com Inc1,7 %
Alphabet1,5 %
Facebook0,8 %
JP Morgan Chase and Company0,8 %
Johnson and Johnson0,8 %
Tencent Holdings0,7 %
Taiwan Semiconductor0,7 %
Samsu EL0,6 %

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/658997
Fondavgift (Pensionsmyndighetens rabatt avdragen)0,16 %
Apple Inc2,7 %
Amazon.com Inc.2,0 %
Microsoft Corp1,9 %
Facebook Inc1,0 %
J P Morgan Chase & Co0,9 %
Alphabet Inc-A0,9 %
Alphabet Inc-C0,9 %
Johnson & Johnson0,9 %
Exxon Mobil Corp0,8 %
Bank of America Corp0,7 %

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/734491
Fondavgift (Pensionsmyndighetens rabatt avdragen)0,00 %
NDA SEK9,4 %
VOLV B6,2 %
SWED A6,0 %
ERIC B5,8 %
HM B5,7 %
SEB A5,2 %
ATCO A5,1 %
SHB A5,1 %
SAND4,7 %
ASSA B4,5 %

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/929224
Fondavgift (Pensionsmyndighetens rabatt avdragen)0,16 %
Apple4,6 %
Microsoft3,4 %
Amazon.com3,4 %
JPMorgan Chase1,6 %
Facebook1,6 %
Exxon Mobil1,6 %
Alphabet C1,5 %
Johnson & Johnson1,5 %
Alphabet A1,5 %
Bank of America1,1 %

Som synes är det en hel del överlappande bolag men jag har faktiskt inget emot att investera lite extra i techbolag. I övrigt gillar jag fördelningen i samtliga fonder. Den enda fonden som är avgiftsfri är Avanza Zero. Dock gillar jag inte den svenska exponeringen...den är helt enkelt inte tillräckligt bred för min smak!

Jag ger det här 3-4 månader och sedan tänkte jag följa upp resultatet.

Hur tänker ni göra med era PPM 2019?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar