lördag 5 januari 2019

Det stormar på Börsen och i Asien

Jag befinner mig nere i Asien på Semester och har varit i "nålsögat" på stormen Pabuk nere i både Thailand och Vietnam. Det passar ju bra när det stormar höga vågor i alla riktningar även på börsen.

Ungefär såhär såg det ut på vissa ställen där jag var:
I alla fall om man skall tro på Aftonbladet och Expressen.
Det har gått att läsa om en del snyfthistorier senaste dagarna om folk som blivit strandade över både Vietnam och Thailand. Och lite beroende på hur man ser på saken så är det sant.

Jag kan bara utifrån egna erfarenheter på de drabbade öarna säga att allting var EXTREMT överdrivet i tidningarna. Jag lämnade drabbade delar runt lunchtider på Torsdagen och även om det blåste rejält, stormade, regnade, åskade så var det aldrig kaos.

Problemet var enligt mig att många behövde komma hem till Sverige igen ungefär samma helg eftersom semestern/julledigheterna är slut. Så samtliga båtar, flyg, bussar, tåg osv var fullbokade sedan långt tidigare. Detta är något vana Asien-resenärer vet om. Boka i förväg och var ute i god tid!

Jag såg kanske 4-5st som inte kom med färgor osv bara för att det helt enkelt var slutsålt, de flesta som lämnade området gjorde det knappast för att "fly" utan för att de hade flyg hem från storstäder på fredag/lördag och eventuellt söndag.

Men det var trots allt lite kul att läsa om det. För det såg faktiskt ut precis som vilken dag som helst i Asien förutom att det var badförbud!

Samtidigt stormar det på börsen och det har det också skrivits en hel del om.
Jag noterar att samtidigt som jag kopplar av så springer börsen både upp ner kors och tvärs....men det påverkar mig inte alls. Det enda som faktiskt påverkar mig en smula är att jag inte sitter och "bevakar" köplägen som uppstår.

T.ex som när apple rasar 10% och man inte kan vara med. Nästa dag tar dem tillbaks 5% och det är ju synd att missa sådana guldtillfällen att öka på i kvalitetsbolag. DA var för övrigt uppe i hela 2% efter dippen vilket är riktigt bra för Apple och ungefär "normalt" för ett "utdelningsbolag på USA-börsen". Bolag över 2-3% i USA har oftast relativt hög "payout ratio" i förhållande till kassaflödet och snittet ligger på mellan 2-3%.

Jag noterar att min portfölj studsat upp idag med främst följande innehav:
3M +4%
AT&T +2,5%
Apple +4% (dock -10% igår)
Bilia +3,72%
Cisco +4,5%
IBM +3,91%
DIS +3%

Övriga innehav gjorde "bara" 2-3%.

Det finns många råd att följa nu i stormiga tider....hur hanterar jag dem?
Jag gör som jag gör med mycket annat....går min "egna väg" och lyssnar inte så mycket på vad andra skriver. Däremot LÄSER jag väldigt mycket hur andra resonerar för att se om jag kanske missar något intressant.

Det finns extremt mycket bra information som är lättillgänglig som jag brukar använda mig utav. Inte minst min blogglista till höger som jag läser kontinuerligt, men det finns även en del andra bra sidor som är extra intressanta.

Jag läser mycket för att information är kunskap. Kunskap är makt som man säger....nä men på Börsen kan det vara skillnaden mellan en bra och en dålig investering. Saker som jag värderar kanske någon annan värderar helt annorlunda. Ibland bryr jag mig, ibland inte....oftast inte...MEN

Faktum är att när man läser hur ANDRA värderar bolag så funderar man SJÄLV på om man tänkt rätt.

Det är den absolut största anledningen till att jag läser hur andra gör och vad andra tycker. Så även om jag faktiskt inte skulle ge någon ett råd om VAD som skall köpas eller HUR det skall köpas så kan jag iaf komma med rekommendationen att LÄSA om HUR andra resonerar.

Bilda dig sedan en egen uppfattning om saken och fatta beslut på DINA egna värderingar och grunder!

Lyssna inte på andra - bygg din EGEN strategi och se till att följa den!
Men med det menar jag INTE att du skall ignorerar vad alla andra tycker. Snarare tvärt om! Ge dig gärna in i diskussioner, läs vad andra skriver, "lyssna på experter" och SEDAN gör du en egen värdering.

Passar det in på din strategi? Då är det förmodligen rätt för din portfölj.
Det finns ingen gyllene regel för att investera på börsen. Är du långsiktig och tänker på risker och diversifiering så kommer det löna sig med tiden.

Tid = pengar.
Det är ditt vapen! Det är vad du skall använda. Det är det bästa vapnet vi har mot varenda "expert" som tar betalt för att göra kortsiktiga investeringar "åt dig".

Det låter ganska tufft att säga så men faktum är att ytterst få experter, om någon, slår index över tid eftersom dem tänker kortsiktigt. De få som faktiskt existerar äter upp din extravinst med fula avgifter som faktiskt sänker din avkastning väldigt mycket på lång sikt.

En sak är säker iaf...varje liten krona du kan spara på 10-års sikt ökar din avkastning väldigt mycket.

Det är inte dem stora inkomsterna du blir rik av, det är dem små utgifterna!
Så lyder ett väldigt smart ordspråk som är värt att komma ihåg.
De flesta jag läser om och känner som är "rika" har inte blivit rika för att de tjänat mycket pengar. De har tjänat mycket pengar på att ha små utgifter.

Med det sagt så vill jag avsluta med att säga....tänk på att om du inte gör jobbet själv så betalar du alltid någon annan för att göra det.

Brukar ni bry er så mycket om vad andra tycker när ni köper aktier?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar