måndag 31 december 2018

Månadsuppdatering - December - Köpt för 72k sålt för 55616:-

Månadsuppdatering - December

December - Sammanställning

Strukturen på mina månadsrapporter är för närvarande:
-Insättningar
-Portföljens transaktioner (köp/sälj)
-Portföljens utdelningar
-Portföljens värdeutveckling
-Kommentarer till varje punkt.
-(i framtiden jämförelse mot tidigare månader/år)

Årets "julklapp" blev en av de sämsta Decembermånaderna på decennier!

Det är inte mycket man kan göra som investerare annat än att hålla sig till sin strategi. Marknaden kan vi småsparare inte påverka i någon större utsträckning. Runtom i bloggvärlden går det att läsa om kraftiga ras...trots det har utdelningsinvesterare klarat sig relativt bra jämfört med Index - för den som bryr sig om att jämföra.

Jag har ärligt talat inte oroat mig särskilt mycket trots att börsen mest lyst rödare än rödast.
Om man plockar fram OMXS30-indexet och tittar så ser det inte bra ut när man summerar året.




 Börsen kommer att sluta på -10,67% för helåret och drygt -6% för December 2018.

Av allt att döma så är vi inne i en period just nu när kapitalet försvinner från börsen och används bäst någon annanstans....ialla fall om man skall följa efter placerarna med mycket pengar. Många kursrörelser som påverkat börsen negativt är till viss del för att mycket pengar flyttats runt och inte direkt för att något fundamentalt har förändrats i de bolag som ingår i indexet.

För mig som långsiktig investerare, främst i utdelningsaktier, spelar det mindre roll. Jag tror inte att ett enda av mina innehav riskerar konkurs. Ratos är enda surdegen som jag egentligen vill beklaga mig över och dem vet jag kommer sänka utdelningen. Resterande har goda chanser att öka utdelningen nästa år och många har även möjlighet att höja den.

Så jag ser fram emot att göra 2019 till ett bättre år än 2018!

De större händelserna denna månaden är:
Insättningar
Lön:  37985
Övrig inkomst: 2000 
Insättning: 9600
Utgifter: Min Ekonomi 
Sparkvot: 25%

En helt OK lön men dessvärre är också ca 5000 utlägg från jobbet så min egentliga nettolön är "bara" 33000:-. Jag försöker dock avsätta 20% av det som kommer in så att jobbet till viss del också bidrar lite till mina investeringar!

Övriga inkomster avser lån som betalas tillbaks från nära och kära (helt utan ränta).
Som jag även skrev i Novembers inlägg så har jag en extremt stor utgift denna månaden i form av semester.

Summerar jag ihop semesterkostnaden så landar den på hissnande 45000:-.
Flyg = 25000:- (flyg för 2 personer ToR asien + lite resor i asien)
Hotell = 20000:- (hotell ca 30 nätter fördelat över 6 städer och 4 länder)

Detta har jag redan tagit med i beräkningen och hade avsatt pengar för innan jag startade den här bloggen.
Inför 2019 tänkte jag vara lite mer transparent i hur jag hanterar min ekonomi så det även syns att jag avsätter pengar för vad många förmodligen anser vara en avsevärd summa pengar på nöjen!

....men ni är förmodligen mer intresserade av min portfölj än min semester...

Portföljens transaktioner
Köp: 72396,46-
Sälj: 55616:-
Belåning: 7180,46;.

Dem här transaktionerna visar att jag gjort en del transaktioner. Till viss del har jag minskat lite i portföljen på via innehav men överlag så har jag ökat min belåning till att i skrivande stund vara:

Det innebär att jag nu ligger p drygt 15,5% belåning och utnyttjar närmare 39% av mitt totala utrymme till lägsta räntan på Nordnet. Jag fortsätter min aggressiva strategi att belåna portföljen ytterligare och ökar den därmed 3% . Jag har denna månaden köpt bolag med relativt låg DA så vinsten är faktiskt minimal på den belåningen jag ökar med. Men min tortala portföljs DA är nu 4,32% och det är så jag ser på saken.

Bilden ovan är förresten tagen direkt från mitt kalkylark där jag håller koll på min belåning samt belåningsvärden! Ni kan alltid följa min belåningsgrad genom att titta i mitt kalkylark, den kommer gå upp och ned beroende på rådande marknadsläge men så länge jag ligger under 50% av total belåning så är man på det "säkra" och får "bara" betala ränta på lånet. Får vi en ordentlig sättning på börsen så tvekar jag inte att låna upp ännumer då man gör de bästa affärerna i REA-tider.

Köp

Det finns en del köp här men tänk på att mycket av transaktionerna är återköp av det jag sålde för att skatteplanera. Det brukar kosta lite pengar att göra det men i det långa loppet brukar det löna sig för oss som har en aktiedepå!

Sålt

Det har varit ungefär samma sak här, dessa sälj har endast att göra med min skatteplanering och att jag passade på att balansera om portföljen något för att följa min strategi! Som synes köpte jag tillbaks i stort sett allting!

Portföljens utdelningar
Utdelningar: 414,75:- SEK



Mitt mål är att försöka sprida ut mina utdelningar jämt fördelat över året för att få en jämn och fin utdelning. Jag är egentligen inte riktigt nöjd med ~400:- men December är oerhört svårt att få utdelningar i via svenska företag. Många andra äger t.ex Dustin eller Skistar som ger utdelning i December. Kanske investerar jag i något av dem företagen framöver men jag får vara ärlig och säga att jag förmodligen kommer öka min exponering i USD snarare än att satsa på "snö" som vi borde se mindre och mindre av.....och elektronik...som iofs är stabilt, men handel går sakta neråt. Dustin kommer förmodligen vara mitt förstahandsval om jag vill ha en svensk utdelar i December!

Portföljens värdeutveckling (2018-12-31)
Marknadsvärde: 305748:-
Belåning: -35603:-
Depåvärde: 270122:-
Insättningar: 9600:-
Värde %: 97,91%
Värde netto %:  95,47%
Ökning: -6469,65:-

Till stor del har siffrorna inte ändrats särskilt mycket eftersom jag valde att skatteplanera.
Belåningen har ökat samtidigt som depåvärdet har minskat. I det stora hela tycker jag ändå att porföljen är väl diversifierad och står emot marknaden så bra som jag förväntade mig.



Det har gått trögt för de flesta bolagen på börsen och eftersom jag väljer att skatteplanera är det svårt att få en rättvis portföljrapport. Men som synes så har jag oavsett när jag gjort mina transatkioner inte presterar sämre än index och innan mina skatteplaneringar så ser man tydligt att portföljen gått bättre än index. 

Pratar vi kronor och ören så har jag i skrivande stund faktiskt gjort insättningar på totalt:
281024,4:-

Med ett depåvärde på 270122:- innebär det att jag har gjort en förlust på 12738,09:-.
Eller drygt 4% förlust.

Jämfört med ett index som gjort -10,6% får jag ändå anser att jag är nöjd med det resultatet!


Slutkommentar:
Kommer fatta mig relativt kort här för en gångs skull och säga att jag fortsätter att investera enligt min strategi med hjälp av belåning och räds inte marknaden. Jag hoppas att ni följer med mig på min resa och ser att man inte behöver vara så rädd för belåning så länge man lär sig att hantera den!

I skrivande stund är den trots allt belånad över 15% och i kronor och ören "endast" 35k. Det kommer garanterat att öka varje månad och jag hoppas att ni kommer att få se att så länge belåning används korrekt så är det ett oerhört kraftfullt verktyg jämfört med att vara obelånad!

1615:- är vad min belåning i för närvarande tjänar in åt mig medan den endast kostar 346,5:-.
En årlig nettovinst på för närvarande 1268,5:-. Många bäckar små som man säger.....jag hoppas Nordnet håller räntan lägre än 4% så att jag kan fortsätta nyttja det för att öka på mina investeringar!


Sist men inte minst....gott nytt år :)!½

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar