söndag 13 januari 2019

Kommunism - I Asien (hur) funkar det?

Så vill jag sammanfatta dagens inlägg eftersom vi verkar ha fått en regering som kommer att stå eller falla beroende på hur sveriges egna kommunister agerar i regeringsfrågan. Jag pratar naturligtvis om Vänsterpartiet.

Det har skrivits en hel del om detta senaste dagarna men min åsikt är i alla fall att dem lika gärna skulle kunna döpa om sig till kommunistpartiet då deras politik enbart handlar om en sak - inga företag får existera och alla skall ha precis lika mycket av allt.

En UTOPI helt enkelt. Vill ni skippa mitt "dravel" om kommunism i Asien och läsa lite mer om regeringen så hoppar ni genast längst ner för att slippa den läsningen ;-)!





Men jag har levt senaste månaden med kommunism runt mig och jag har reflekterat över att det fungerar....nästan. I alla fall så får jag beundra kommunistländerna för att verkligen lyckas med bedriften att skapa jobb från ingenting som absolut inte behövs.

Nu är det ganska långt ifrån de asiatiska ländernas kommunistiska inriktning och svenska Vänsterpartiet. Men man kan ändå se en hel del likheter i hur de resonerar och jag undrar om inte Vänsterpartiet har något att lära ifrån Asien?

Jag är en mycket van Asien-resenär med ca 15+ års resevana i olika delar så jag är inte förvånad över det jag sett denna resan....men jag är däremot förvånad över hur någon överhuvudtaget kan förespråka att Sverige sakta men säkert skall röra sig mot den typen av levande.

För den som inte har rest i Asien kan jag nämna några viktiga punkter.
-Det finns alltid något "jobb" att utföra som egentligen inte behövs men som sysselsätter folk.
-Det finns extrema begränsningar i vad privatpersoner får äga och hur företag får etablera sig.
-Det finns nästan ingen logik i hur någonting fungerar. Det är "organiserat kaos" där det mesta bygger på extremt inövade rutiner som - om du avviker från dem - får katastrofala konsekvenser.
-Det är oerhört korrupta länder och enda sättet för de flesta att tjäna sitt levebröd är genom att lura så många utländska personer som möjligt. Ju mer destå bättre!

Jobb att utföra som egentligen inte behövs men som sysselsätter folk

I asien är det väldigt vanligt att man inte kan åka tunnelbana, buss eller dylikt utan speciella kort som laddas med ett visst saldo. För att kunna köpa korten behöver man mynt. För att få tag i mynt måste man växla sedlar till mynt. Men eftersom du inte kan använda större valörer på sedlarna så ser ett växlningsmoment ut såhär:

1. Gå till en bemannad station som bryter ut din stora sedel i mindre sedlar och stämplar ett kvitto.
2. Gå till nästa bemannad station som bryter ut dina mindre sedlar till mynt och stämplar ett kvitto.
3. Gå till automaten där du nu äntligen kan köpa en biljett med dina mynt.
4. NU när du har ett kvitto kan du gå till ytterligare en bemannad "kassa" och lösa in ditt kvitto mot en biljett som du sedan kan använda för att åka någonstans.

Det finns många, många fler exempel. T.ex att man många gånger manuellt måste fylla i "immigration kort" som innehåller exakt samma information som redan står i samtliga pass som ändå scannas av. Givetvis kontrolleras detta av 4-5 personer, följt av kanske 4-5 personer som visar vart korten finns....osv.

Begränsningar i vad privatpersoner får äga och hur företag får etablera sig

Det är inte många asiatiska länder där det tillåts att utländska och även inhemska privatpersoner får äga något utan att man mutar flertalet ämbetsmän innan man får rätt papper och rätt stämplar.

Beträffande företag så är det rätt vanligt att den inhemska staten automatiskt tar en rätt bra kaka av din vinst eftersom dem trots allt tillåter dig att bedriva verksamhet i landet. Det är överhuvudtaget relativt svårt att investera något som privatperson här p.g.a byråkratiska regler med banker och ägandeskap.

De vill såklart skydda sina inhemska företag och sina inhemska tillgångar heter det. För den påläste så skall detta tolkas som att de korrupta ämbetsmännen måste få en del av kakan också. Nä skämt och sido...men tyvärr är det så att man nästan inte kan äga någonting utan att staten äger runt 50% eller att någon inhemsk person med rätt politiska kopplingar inte agerar målvakt åt dig.

Jag vill poängtera att jag har "mutat" det mesta som går att muta i dessa länder eftersom det är så länderna fungerar!

Några exempel:
-15h väntan i en passkontroll och endast jag och 3 personer till. Ingen kom någonstans. Inget hände. De bara väntade ut oss tills vi lade pengar i passen. Tillräckligt för att dem skulle tjäna någon månadslön. Vips var vi igenom och ingen brydde sig att kontrollera någonting.
-För att undvika "böter för hitte-på-förtelse" som t.ex gå mot röd gubbe (trots att det inte ens finns trafikljus i staden).
-För att få banktjänstemän att tillåta mig plocka ut pengar internationellt. Går alldeles utmärkt när dem får en del av uttaget i form av en s.k "serviceavgift". Dessutom finns det tydliga skyltar på kontoren om att banken inte tar ut några s.k avgifter!

Vad har detta med företag att göra?

Inte särskilt mycket. Men det är såhär det har fungerat med PRECIS ALLT i samtliga kommunistiska länder jag någonsin besökt. Eftersom staten äger allt så finns det inte några som helst möjligheter för landets invånare...inklusive företag....att tjäna pengar på något annat sätt. Det bidrar helt enkelt till korruption i stor skala!

Det finns ingen logik och det mesta bygger på "organiserat kaos"

Vad jag menar med detta är att allting som vi forskat på och kommit fram till fungerar mest effektivt senaste 100-150 åren är som bortblåst nere i Asien. Det kan vara hur enkla saker som helst som att korsa en väg (trots övergångsställen), skicka ett vykort på posten, växla pengar, köra bil, taxi, flyga.

Det spelar egentligen ingen roll vad du provar på .... första gången är det alltid en "spännande" upplevelse. Några exempel:

-Jag har boardat flygplan där man inte kontrollerade ett skit förutom att jag hade betalt flygplatsskatten...givetvis i USD och inte lokal valuta....sedan fick man i princip undvika jetmotorer och leta upp planet själv...men "samhället" skulle ha sitt ;-).
-Jag har fått min väska flyttat mellan bilar 5-6 gånger medan jag själv satt kvar i samma bil hela tiden, ändå kom bagaget fram samtidigt som mig...dock i en annan bil.
-Jag har åkt taxi men det är förbluffande svårt att få en som vill köra med taxameter. Du tröttnar snabbt och får deala om priset istället.
-Nästan inte en pryl du kan köpa här har ett pris. Du måste alltid fråga och sedan pruta. Ju mer dem kan lura dig destå bättre!
-Trafiken är ett skådespel för sig. Störst går först och i princip inga regler gäller mer än på papper.
-För att skicka vykort msåte man gå in och köpa ett frimärke, sedan få det stämplat i nästa kö, sedan köpa kuvert i nästa kö, sedan väga det i nästa kö, och sist men inte minst ställa sig i brevbärarkön och få det postat!
-Det finns tidtabeller men de är mest för syn skull. Oftast går tåget/bussen när chauffören kommer brukar man skoja om...men det är nog sant.
-För att köpa mat på många större shopping-ställen måste man gå till en foodcourt. Där växlar du pengar till ett kort. Kortet använder du sedan i butikerna där. När du ätit klart ställer du dig i samma kö och får tillbaks överskottet. Pengar? Dem är odugliga!

Vad har detta med Kommunism att göra?

Jag vill påstå att det utåt sett gärna ser väldigt bra ut på papper medan det inåt sett är rätt dåligt. Regler, Lagar, Etik och Moral är något som absolut inte gäller i dessa länder. Det enda man behöver se till att följa är vad de lokala invånarna är rädda för. D.v.s att hamna i otukt med regeringen. Allt övrigt går faktiskt att betala sig ur förutsatt att du har pengar....i alla andra fall så har du otur om du inte känner någon som är tillräckligt högt uppsatt inom partiet.

Men VAD har Vänsterpartiet med allt detta att göra?

Jag ville beskriva lite granna hur många kommunistiska länder fungerar rent strukturellt och formellt. Jag ville även försöka framhäva den korruption som kommer med på köpet.

Skulle vänsterpartiet få bestämma så skulle vi inte få ha några företag och ingen skulle få äga något alldeles eget och för sig själv. Och absolut det mest förbjudna....Skam dig som har pengar!

Skulle vänsterpartiet få bestämma så skulle alla som har som avsikt att tjäna pengar bli utfrysta ur partiet Sverige!

Riktigt så allvarligt är det såklart inte....men det är extremt allvarligt att vi trots allt har så många kommunister i Sverige som vi ändå har. De bör nog ta sig en funderar på hur det fungerar i länder som idag lever i kommunism men även titta lite närmare Sverige på hur det såg ut för en del kommunistiska länder....t.ex Östtyskland...Österrike osv.

Så länge vi använder valuta/pengar så kommer folk med pengar att tjäna mer pengar på att ha pengar.

Och det är givetvis en sund tanke att ta bort pengar helt och hållet och istället byta tjänster med varandra precis som förr. Men inte ens då var det annorlunda. Det fanns "tjänster som var extremt attraktiva och därmed dyra" och så fanns det tjänster som precis vem som helst kan erbjuda som inte var särskilt attraktiva.

Skillnaden är att idag kan vi i.a.f värdera kunskap och omsätta det till värde med hjälp av pengar. Pengar kan sedan användas till att köpa tid.

Jag tror att det går fel i kommunisters tankeverksamhet någonstans där. De vill FRIGÖRA MER TID åt alla. Samtidigt skall det bekostas genom att ingen skall få investera pengar för att tjäna mer pengar. Samtidigt går det att köpa tid för pengar i den bemärkelsen att om man vill att folk skall jobba mindre så kommer dem att behöva köpa denna tiden någonstans.

De vill alltså ta det från folk som redan sålt av sin dyrbara tid p.g.a kunskap och skapat värde i form av pengar av det! Inte nog med det....dem vill dessutom begränsa möjligheterna för alla företag att tjäna pengar...de har nog missat att ju mer pengar ett bolag tjänar desto mer skatt betalas....vilket dem skulle kunna använda till att befria folk 2h om dagen.

Lösningen borde därför knappast vara att begränsa pengar utan snarare tvärtom - skapa förutsättningar att generera mer pengar över tid. Men det kommer dem inte komma på själva...tyvärr.

Nu verkar det dock som att Sveriges kommunister bestämmer om vi får en regering eller inte.
Den kommer i.s.f i mitt tycke vara ganska högervriden och äntligen ta bort en del saker som ingen kan förstå varför vi har (t.ex marginalskatt & värnskatt). Nu kan de ta bort reavinstskatt när de ändå håller på för den är den absolut tramsigaste! Men i sann kommunistisk anda skall staten ha betalt för att inte göra ett förbaskat skit när jag gör mina bostadsaffärer privat för redan skattade pengar!!

Jag skulle inte bli förvånad om dem säger nej men vi får snart veta! Det diskuteras ju trots allt om ett friår och det kan dem ju såklart inte säga nej till...

Personligen har jag för första gången någonsin inte något emot en del av dem reformerna som det diskuteras. Det måste ju faktiskt vara den mest "högervridna" diskussionen på länge...och det kommer från i princip bara vänstervridna partier.

....det luktar ugglor i mossen så det skriker om det!
Nä jag hoppas på att V faktiskt inser att det inte är bra för dem och röstar nej.
Det är dags för extraval så att vi kan bli av med lite idioter till överbetalda vuxna som beter sig som barn!


Tror du att Sverige skulle kunna fungera med Vänsterpariet i ledarstolen?

2 kommentarer:

  1. Hela skådespelet som V lever på är ju att göra det de beskyller andra för: att ställa grupp emot grupp. Det är alltid någon annans fel att du har det dåligt (mindre bekvämt). Denna någon annan kanske dessutom har mycket pengar, vilket är orättvist (att de kanske har slitit som djur för det är irrelevant).

    Så länge du kan få det bättre på någon annans bekostnad så är det bra om denna någon annan är en del av den dumma gruppen (oberoende individer) som inte är din grupp (bäh).

    Det här med att lika möjligheter (kapitalism) inte är samma sak som lika utfall (kommunism) har gått de flesta förbi -_-

    - https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hej Han och tack för din kommentar!

    Det är väl tyvärr det som är problemet i Sverige just nu. Ansvar är fult...skyll alltid på någon annan...aldrig att JAG är ansvarig för MINA handlingar och MITT liv! Staten kan förvalta det bättre...

    Jag är fortfarande rätt ung men har tyvärr redan sett hur samhällen mer eller mindre förstörs av politikers totala ignorans och inkompetens. Just med motiveringen att "det är alltid någon annans fel". Nu kan man knappt ens säga vad man tycker utan att någon går och anmäler dig!

    Att tala sanning, sakligt och med fakta som grund är knappast diskriminerande. Ändå har vi ett flertal myndigheter och samhällsanställda som förespråkar att det är så.

    Nu senast läste jag om någon som tydligen blivit diskriminerad hos Tolkcentralen eftersom han var döv. Arbetstagern förväntades svara och prata i telefon så var det inte OK att inte anställa honom. Det var tydligen diskriminerande att inte ens kalla honom till intervjun trots att han redan visste att han inte kunde höra vad folk i andra änden av luren försökte säga. Det var tydligen arbetsgivarens ANSVAR att se till att hjälpa honom redan INNAN han blev anställd :/.

    Ja jisses säger jag... när man inte ens får ha annonser med vettiga skallkrav utan att bli diskriminerad....då undrar man vart vi är påväg.

    Vad händer härnäst?

    Skall vi sluta ställa rimliga krav på arbetsuppgifter helt plötsligt? Inte helt förvånande att det är S och V som skapat denna skiten.

    SvaraRadera