torsdag 21 februari 2019

Läge att köpa swedbank nu?

Inte ett till inlägg om Swedbank :(
Ja detta är ännu ett inlägg om Swedbanks misstänkta pengatvätt....men jag måste ändå ställa mig frågan om det finns köpläge i Swedbank med tanke på den mycket kraftiga dippen?

Swedbank är i skrivande stund nästan -9% och jag ljuger om jag säger att det inte kliar i köpfingrarna. Men man måste samtidigt se på detta med sunda ögon och inte köpa på impuls. Många andra har köpt på sig Swedbank nu i dippen och jag har full förståelse för det - dem är redan investerade i Swedbank!

För min egna del så äger jag INTE Swedbank p.g.a att det är en bank som har en historik av att ta oerhört stora risker och ärligt talat var det inte långt ifrån att dem var i konkurs så sent som för 10 år sedan. Då räddades man av svenska skattebetalare....förvisso en finanskris som satte käppar i hjulet då....men faktum är att det är samma region som var orosmolnet då som nu!





Är det läge att BÖRJA investera i Swedbank nu?

Jag tycker ärligt talat inte det och min bedömning är att risken helt enkelt är för stor. Men däremot är det ett intressant bolag som kommit ner i rimliga värderingar nu...så det lockar att köpa på mig en bevakningspost helt klart....och dessutom är det inte så långt kvar till utdelning.

Man skall dock veta att Swedbank är ett bolag med en oerhört stor riskprofil och man gör fortfarande sina största pengar på vanliga "hederliga" Svenssons som överblånat sin bostad. Med stigande räntor inom räckhåll, en Recession som kanske t.o.m redan är här....då är frågan hur mycket pengar Swedbank behöver avsätta om folk inte har råd att betala sina lån? Man har trots allt i flera års tid lånat ut på tok för mycket pengar under på tok för dåliga förhållanden.

Swedbank står nästan ensam med halva risken i scenariot ovan - så stora är Swedbank på bolån i Sverige. Förra gången räddades dem av svenska skattebetalare, kommer det verkligen att hända igen?

Jag vet faktiskt inte hur framtiden kommer att visa sig, men jag tror faktiskt inte att Swedbank reder ut det här och nu. Skulle dem dessutom få ett par miljarder i böter när detta retts ut...i kombination med höjda räntor och kunder som blir av med jobbet....ja då är det en Tsunami som sköljs över Swedbank.

Riskerna köps till nästan 7% DA idag men jag ställer mig frågan vad DA:n kommer att vara i framtiden EFTER böterna betalts och vi ser höjda räntor som pressar marginalerna. Jag tycker faktiskt att kursen skall ner till 120-130:- med dem förutsättningarna och jag väljer därför att avvakta trots att mina impulser gärna klickar på köp idag!

Är du orolig över kommande tider eller räknar du iskallt med att det är en överreaktion?

2 kommentarer:

  1. Hej Lekonomi och tack för din kommentar!
    Jag såg att du också resonerade ungefär som jag. Skillnaden är väl att du redan var investerad sedan tidigare och jag eventuellt spekulerade i om det var läge att gå in i bolaget.

    Jag höll mig inte och när den var nere i -10% en kort stund igår så högg jag till på en liten position, mitt case är dock fortfarande att den kommer gå ner mot 120-130:- framöver.

    SvaraRadera