fredag 29 mars 2019

Belåningsvärde i Swedbank justeras ned

Det här kommer väl kanske inte som en direkt shock att Nordnet justerar ner belåningsvärdet för Swedbank till 70% istället för 80%. Alla verkar rädda för den härvan som nystats upp inom Banksektorn och jag har i veckan läst väldigt många olika blogginlägg om hur andra ser på saken.

Min strategi förändras inte med Swedbanks sänkta belåningsvärde.

Min portfölj är väldiversifierad så detta påverkade knappt portföljens totala belåningar, jag tror att när jag räknade på det så handlade det i mitt fall om ca 1000:- i sänkt belåningsvärde totalt för portföljen. Men för dem som är stort viktade i Swedbank och belånar sin portfölj så kan det absolut påverka i allra högsta grad!

Vad tycker jag övrigt om Swedbank för tillfället?

Min inställing har definitivt inte ändrats sedan tidigare. Jag vidhåller att en banks största uppgift måste vara att tjäna pengar - allt handlar om "Risk vs Reward" och för att draen parallell till Volkswagen så var dem också fullt medvetna vad dem höll på med. I slutändan tjänade dem ändå pengar på "investeringen" inklusive alla böter och rättegångar.

Jag HELT ÖVERTYGAD om att Swedbank kommer fortsätta tjäna pengar. Så jag tycker det har varit ett ypperligt tillfälle att plocka på mig swedbank senaste dagarna då dem för en i princip oeverskådlig framtid kommer tjäna oerhört mycket pengar på svenska Privatpersoners bolån.

En kassako utan dess like som eldats på av en fullständigt ansvarslös regering och riksbank. Svenska privatpersoner kommer ha mångmiljon lån för resten av sitt liv och än så länge verkar personer överlag jävligt lata med att byta bank så att Swedbank skulle tappa majoriteten av sina kunder som genererar pengar i 10-tals år framöver ser jag som nästan noll risk.

Ett bakslag är att förvänta framöver men långsiktigt tjänar Swedbank massvis med pengar.

Jag tror som vanligt att marknaden överreagerar kraftigt på sådana här nyheter och jag står också fast vid att deras uppgift är att tjäna pengar åt mig som investerare. Det har dem ändå lyckats bra med och det kommer dem fortsätta att lyckas bra med.

OM man nu medvetet brutit mot lagar och regler för att tjäna ÄNNU mer pengar åt mig så är det klart att böter kommer att delas ut - men knappast inom närmsta tiden. På sikt kommer man stuva om i ledningsgruppen och sedan skall all fakta läggas fram och om 2-3 år vet man utfallet av allt.

Hur stora böterna blir kommer såklart påverka utdelningar och framtida vinster men inget jag lägger särskilt mycket vikt vid. Swedbank är ett lönsamt bolag och så länge inte majoriteten av alla privatpersoner flyr så kommer dem fortsätta tjäna pengar.

Själv bryr jag mig inte om Etik & Moral när det kommer till investeringar - det är inte mitt ansvar. Jag investerar i bolag för att tjäna pengar, det är ledningsgrupper och chefer som är ansvariga för de beslut dem fattar och det enda jag bryr mig om är om dem tjänar pengar åt mig eller inte.

Att blanda in Etik & Moral i investeringar är i princip alltid en dålig AFFÄR. Men alla skall såklart göra sin egen analys och stå för sina egna värderingar - men mitt huvudsakliga mål med investeringar är i.a.f att dem skall generera så bra avkastning som möjligt. Swedbank tjänar bra med pengar så därför är jag totalt ointresserad av vilka persoenr som kommer dömas för vad OM det ens blir så. Etik & Moral hålls borta från investeringar.

Jag tycker mig ha sett väldigt många irrationella beslut och MORALISKA beslut senaste dagarna om hur folk gör med Swedbank framöver. Det är min personliga reflektion att jag inte köper mångas argument att dem inte vill äga ett "omoraliskt bolag som begår brott".

I princip varenda bolag begår liknande brott varje dag och ingen bryr sig. Finanssektorn är dock hårt reglerad och man har skjutit över i princip allt lagligt ansvar till banker istället för rättsväsendet. Ingen annan sektor är lika hårt kontrollerad där man förväntas vara en "Judge Dred". M.a.o i princip varenda transkation är "föremål för penningtvätt" och det har gått överstyr.

Skulle man överhuvudtaget brytt sig om "penningtvätt" så hade man inte tillåtit "gränsöverskridande handel inom EU" men det är ju lätt att skylla på banker som är mellanhand för dessa transaktioner...

Att undvika bolagsskatt/vinstskatt, lagligt (tills rättsväsendet sagt sitt), är minst lika illa som att "tillåta transaktioner från tvivelaktiga källor". Skillnaden är den att i just penningtvätt hålls bankerna som ansvariga, trots att dem inte har några som helst juridiska mandat att göra relevanta bakgrundskontroller, medan det är skatteverket och diverse nationers myndigheter som gör bedömningen var vinstskatterna skall betalas.

I båda fallen agerar banken bara som mellanhand och tillhandahåller ENBART transaktioner. Ena situationen är dem helt ansvariga för hela leveransen och i andra fallet är dem bara en distributör av pengarna. Utfallet av båda transaktionerna är att ursprungspengarna används till att begå brott, men dem är bara ansvariga om pengarna kommer från "tvivelaktiga källor".

Det är kanske dags att byta till en regering som åtminstone kan lägga ansvaret där det hör hemma istället? Nämligen polisväsendet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar