måndag 25 mars 2019

Har jag andra tillgångar som jag ej visar? (Fråga)

Frågan dök upp i ett flöde som jag varit aktiv och den är högst relevant. Även om jag försöker vara så transparent som möjligt så är det sanningen att inte alla mina tillgångar visas här på bloggen.

Syftet med bloggen är att redogöra för en utdelningsportfölj och hur en ekonomi kan se ut kring att bygga upp en sådan. Allt jag redovisar här är faktiskta utgifter och intäkter från mitt liv. Portföljen är INTE fiktiv - d.v.s jag handlar med riktiga pengar från mina egna konton och det redovisas här på bloggen.

Samtliga inkomster och utgifter jag redovisar här är också så jag lever för att redovisa de transaktioner som görs till den här portföljen.

Startkapitalet på 250,000:- har dock inte sparats ihop på traditionellt vis som hos många andra portföljer. Pengarna togs  från andra portföljer och kapitalet kommer från bl.a lägenhetsförsäljningar och s.k värdeinvesteringar i aktier.

Jag tyckte dock att ett lämpligt startkapital var 250,000:- för en sådan portfölj baserat på mina tillgångar. Mitt sparkapital är dock fullinvesterat på börsen. Förutom aktier äger jag en Bostadsrätt som är värderat i spannet 2,000,000 - 2,500,000:-. En bil som är värderat till ca 70,000:-.

Och sist men inte minst så har jag andra portföljer som tillgångar som jag sparat ihop under lång tid sedan tidigare.

Jag tycker dock inte att mina andra portföljer är intressanta för den här bloggen och för dig som är intresserad av utdelningsaktier så jag har dolt dem av dem orsakerna.

Rätt eller fel? Inte tillräckligt transparent?

Det här går nog alltid att diskutera men jag känner att så länge denna bloggen handlar om utdelningsaktier och utdelningsportföljer så är de andra tillgångarna inte så intressanta. Jag har bestämt mig för att det är den här portföljen jag skall satsa på nu och då förväntas resan vara lång och transparent!

D.v.s jag kommer inte att ta och spara mer till mina övriga portföljer och skulle jag välja att stoppa in extra-pengar i denna portföljen så kommer det att tydligt framgå och varför.

Så jag tycker ändå att jag är transparent med denna bloggen. Hoppas ni tycker det med - annars är jag öppen för förändringar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar