tisdag 2 april 2019

Renovering kostar - HUTLÖST mycket

Jag är mitt inne i en större renovering av min lägenhet och jag inser hur snabbt pengarna bara flyger iväg på små enkla saker. Det värsta är att det sällan går att göra något åt saken för att hålla kostnaderna nere.

Till saken hör att det ser ut som denna bilden konstant tills man är klar också:



Sparo skrev i dagarna om att återanvända gamla saker när man renoverar t.ex badrum och dylikt. Jag håller med, det slängs helt enkelt för mycket saker i tid och otid. Men när det väl kommer till kritan så handlar renoveringar många gånger om att öka  sin levnadsstandard och värdet på sin bostad inför en framtida försäljning.

Tyvärr är det så att en bostad där man renoverat men samtidigt inte "uppdaterat inventarierna" ser ganska slarvigt ut vid första intrycket. Gör man det snyggt och charmigt så är det dock något positivt men då skall man verkligen veta vad man håller på med!

Jag renoverar inte nödvändigtvis för att sälja lägenheten....men någon gång skall den säljas....utan jag renoverar snarare för att öka min levnadsstandard och kunna komma hem efter en tung dag på jobbet till något som hjälper mig att samla energi. Dessutom om jag någonsin får barn i framtiden så är det sista jag vill ägna min dyrbara tid åt att "göra i ordning för barnen" som många andra får för sig att göra.

Det skall helt enkelt vara "gjort" och klart när den dagen kommer! Men när man tittar på det i detalj så är det ett extremt stort projekt som tagit väldigt, väldigt mycket energi från mig!

Några saker som har hänt:
  • -Stambyte gjordes i badrumet. I samband med det så tyckte min förening inte att det ingick att återställa i mitt tidigare skick med relativt stora kakelplattor.
  • -Rivit ned alla tapeter i samtliga rum förutom köket.
  • -Modernisering av samtliga rum och ytor med nätverkskablage, TV-uttag och "datauttag" och satt upp en kopplingspanel på lämpligt ställe.
  • -Bytt garderober i 2 sovrum.
  • -Putsat upp samtliga väggar (avskyr tapeter vilket jävla skit som bara förstör) inför målning.
  • -Grundmålat samtliga väggar.
  • -Målat samtliga väggar.
  • -Lagt nytt slittåligt golv i alla rum.
  • -Bytt samtliga lister.
  • -Slagit ut en vägg för att få en "öppen planlösning".
Givetvis kostar allt detta oerhört stora summor pengar. För att bara nämna några småsaker som kostar tusentalskronor:

  • -Spackel
  • -Rep&Fill
  • -Målarfärg
  • -Lister
  • -Verktyg till allt
  • -Nätverkskablage
  • -Nätverkstillbehör
  • -Hantverkare
  • -Kakel
  • -Möbler och tillbehör

Vad är min poäng med detta inlägget?

Jo nämligen att visa att trots att man investerar i aktier med ett långsiktigt mål om att leva på sina tillgångar så skall man för den sakens skull INTE ge upp sitt liv i övrigt! I princip VARENDA krona av den här renoveringen hade jag kunnat investera i aktier istället och på så vis förkorta min spartid avsevärt.

Ni skulle nog bli lite mörkrädda om jag visar exakt varenda krona som har använts till detta. Pengar som definitivt hade kunnat användas till börsen och investeringar där.

För er som aldrig renoverat tidigare kan jag säga att varje liten grej kostar tusentals kronor även om du handlar på Biltema, Byggmax o.s.v istället för dyrare kedjor. Sedan är det också som så att vissa saker handlar om kvalitet och det får man inte på de sämre kedjorna - så är det bara!

Min poäng är att jag väljer att spendera en hel del pengar på att göra övrigt i livet bra också.

Ibland när jag läser runt på vissa bloggar och i vissa diskussioner så får jag tyvärr en uppfattning om att många sparar extremt mycket pengar till sina investeringar och offrar så oerhört mycket andra saker i livet. Det är inget för mig och jag tror inte särskilt många människor mår bra av den uppoffringen heller!

Förvisso ett val att göra i livet men en sak som JAG har lärt mig genom tuffa tider i livet är att man ALDRIG NÅGONSIN kan ta ikapp förlorad tid!

Du lever här och nu - glöm inte bort det. Tänk helt enkelt inte för mycket på framtiden, du har ändå ingen aning om vad som kommer att hända! Gör saker som ger dig energi och håller dig lycklig. Spara absolut inte in på viktig egentid och dyrbara renoveringar om det ger dig livsglädje framöver!

Pengar gör dig definitivt inte lyckligare, men det underlättar livet i övrigt! Att spara extrema summor varje månad på bekostnad av din livskvalitet är något jag ALDRIG skulle rekommendera någon att försöka sig på. Ha balans i livet och lev i nuet samtidigt som du planerar för framtiden!

Mina renoveringar och kostnaderna för det kommer ge mig mycket livsglädje framöver - det är jag helt övertygad om! Betydligt mer än vad aktier någonsin skulle kunna ge mig inom en överskådlig framtid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar