onsdag 3 april 2019

Svenska utdelningar

Det är mycket att tänka på framöver och vi står inför den stora utdelningssäsongen. Jag pratar naturligtvis om att de flesta svenska bolag startar sin utdelningsresa inom kort och sedan blir det tomt på kontot för resten av året.

Svenska bolag har fortfarande en tendens att dela ut en gång om året istället för flera gånger per år.
Med anledning av det kan man faktiskt göra en hel del fynd såhär i utdelningstider om man nu är intresserad av "swingtrading". Det brukar faktiskt vara utomordentligt lysande tider i April/Maj att ägna sig åt det.

Anledningen är att historiskt sett så repar sig aktiekurserna efter utdelningen på relativt kort eller medellångsikt och du får därmed ta del av utdelningen i kronor och ören samtidigt som aktiekursen återhämtar sig.

Varför delar svenska bolag ut sitt kapital så sent?

I sverige finns "tyvärr" en lag som säger att bolagen måste dela ut sin vinst baserat på föregående års resultat och därmed hålla inne på kapitalet väldigt länge. Delar ett bolag ut i November månad så får du som aktieägare helt enkelt vänta vääääääldigt länge på dina pengar i bolag som är noterade på svenska börsen.

I många andra länder gäller att bolaget skall dela ut senast intjänade kapital istället vilket gör att man får sin utdelning mycket tidigare. Vad som är rätt eller fel här låter jag politiker bestämma - men en sak är säker i.a.f.

Vad tycker jag om saken?

Svenska utdelningar kommer alldeles för sällan och i en stor klump vilket aldrig är bra för kassaflödet. Varken för mig som aktieägare eller för bolaget som delar ut pengar till mig. Ett stabilt och jämnt kassaflöde är viktigare än allt annat på lång sikt.

 Jag skulle vilja att flera bolag går åt kvartalsutdelningshållet istället för i bästa fall en halvårsutdelning.

Tittar man runt lite granna och läser på om ekonomi så är det ganska tydliga signaler att man aldrig skall köpa ett bolag enbart baserat på varken utdelning eller när utdelningen trillar in. Detta är såklart sant egentligen - men bygger man en portfölj så gäller inte detta längre.

Bygg din portfölj som ett företag - så tycker jag!

Det innebär att i precis som vilket bolag som helst så är det väldigt svårt, det är psykologiskt svårt, att hantera EN stor klumpsumma pengar som skall räcka HELA året. Det är betydligt enklare och lättare att hantera om du vet att det kommer påfylling oftare.

Pratar man om företag så finns det ett begrep som ofta heter Riskspridning och "cashflow". Det innebär att det är betydligt mer fördelaktigt att sprida ut sina kostnader över hela bokföringsperioden så att man har svängrum för justeringar. I ett perfekt bolag så kommer pengarna in jämnt fördelat över hela året - men i praktiken så finns det alltid bra och dåliga månader.

Min poäng här är att det finns en hel del forskning som tyder på att människan har enorma problem att planera för framtiden om du bara får göra det en gång per år. Det är tom så att många som deltagit i diverse studier där man fått en årslön på ett bräde hade spenderat betydligt mer pengar i början av året för att ju längre in på året man kom ju mindre pengar fanns kvar.

Det intressanta med liknande experiment är att många gånger är pengarna slut någon gång runt Augusti-September månad. Samma personer som istället får en månadslön eller en klump med pengar varje månad får då helt plötsligt pengarna att räcka hela året.

Jag resonerar precis på samma sätt när jag bygger en utdelningsportfölj.

  • Jag vill ha utdelning varje månad.
  • Jag vill ha ungefär samma summa varje månad.
  • Jag vill ha en god riskspridning.
  • Jag vill kunna hantera motgångar bättre än uppgångar.
  • Jag siktar inte på att få avkastning genom värdeökningar.
  • Jag siktar på att min avkastning skall vara stabil men öka långsamt!

Detta är faktiskt inte så svårt att uppnå som man kan tro. Det gäller bara att man är metodisk och faktiskt inte bara tittar på hur bolag presterar utan väger in lite andra parametrar också. För mig ÄR det en viktig parameter att ta hänsyn till när utdelningarna trillar in.

Jag vill definitivt inte ha hela min portföljs avkastning under ett och samma kvartal. Därför kommer min portfölj att avkasta betydligt sämre än många andra portföljer under april/maj månad. Jag har av strategiska skäl velat hålla ett jämnt kassaflöde.

Det påverkar såklart min möjlighet att dra in en rejäl slant nu inför sommaren som får gotta till sig, men jag står gärna över den risken med vetskapen om att jag får in lika mycket pengar de kommande månaderna också!

Jag vet att det här är ett ganska så stort ämne för de allra flesta som bygger en utdelningsportfölj...så vad tycker ni?

Bryr ni er överhuvudtaget om när utdelningarna trillar in? Skulle ni kunna tänka er ett "sämre bolag" för att det delar ut när ni behöver det? Är kassaflöde viktigt för er portfölj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar