måndag 3 juni 2019

Portföljuppdatering - innehav i portföljen! Klart bättre än index!

Maj 2019 - Sammanställning

Som vanligt skrivs mina inlägg med mina objektiva politiska åsikter och värderingar kryddad med en smula sarkasm! 

  • Lön: 46045:- (XXXX exklusive utlägg - inga utlägg denna mån)
  • Övrig inkomst: 2000:-
  • Insättning: 9570:-
  • Utgifter:  57019,09:- (exklusive insättningar, inkl utlägg)
  • Sparkvot: 20,78% (XXX% på bara lönen - inga utlägg denna mån)
  • Buffert: 6154,87:- (minskning med 17936,09:- p.g.a renoveringar och övrigt)
  • Köp: 18154,42:-
  • Utdelningar: 2917,17:- SEK 
  • Min totala avkastning har minskat med totalt 17733,91:-
 

Jobbet kräver mycket just nu

Trots mycket med stora projekt på jobbet så har jag lyckats implementera "courtagekostnader" för framtida mätningar. I denna portföljens sammanhang så kan vi kalla det för "förvaltningskostnader" och denna bör vara så låg som möjligt för bästa totalavkastning.

Men jag oroar mig inte överdrivet mycket över mina courtagekostnader eftersom jag använder en helt vanlig Aktie-depå så är samtliga kostnader avdragsgiltiga när det är dags att deklarera. I praktiken innebär det att kostnaderna faktiskt endast är 1/3 av vad som visas i graferna och dem går t.o.m att få ned till noll med lite "skatteplaneringar" av diverse transaktioner varje år.

Riksbanken fortsätter att vara naiva!

Konstaterar även denna månaden att Riksbanken är fortsatt naiva och i princip låter kronan förfalla till historiskt låga nivåer. Dem försvarar sig med att deras enda uppgift är att hålla koll på "inflationen" som är så "otroligt viktig". Dumheter säger jag och jag tycker vi bör applådera för dessa duktiga chefer som inte förstår att givetvis påverkar räntan så otroligt mycket mer än inflationen.

Nu vet jag att det är smarta människor och dem vet absolut konsekvensen av sitt handlande, men de har inte fått i uppgift att göra något bra för sverige. De har endast fått i uppgift att hålla inflationen uppe med hjälp av räntan som reglage.


Man skall inte vara Chef om man inte fattar tuffa beslut!

Men när detta uppenbarligen inte fungerar så är det dags att skita i sina uppdrag och fatta tuffa beslut. Det är exakt det chefer i slutändan får betalt för! Så det är väl ändå dags att riksbankens chefer fattar lite välbehövliga tuffa beslut som går tvärtemot vad deras arbetsgivare vill? Det vore det bästa för Sverige oavsett uppdrag dem har!

Fram till dess kommer vi få acceptera en mycket svag krona och dyra importvaror. Inte helt olikt hur U-länder väljer att föra sin ekonomiska politik för att kunna exportera stora volymer på bekostnad av alla medborgare!


SAS-lönsamhet påverkas negativt av strejken! Tack facket!

Jag konstaterar även att jag fick "rätt" i att SAS-resultat kommer påverkas negativt av den tidigare pilotstrejken. Dessutom kommer vi förmodligen att se ytterligare en strejk under 2020 så kabinpersonalen skall gå samma väg.

Det är för mig totalt ofattbart att man inte ser till att åtminstone förhandla samma löptider på diverse avtal så att man kan få EN avtalsrörelse istället för flera. M.a.o - håll er borta från SAS är min uppfattning då facken totalt kommer sänka lönsamheten för detta bolaget. Anmärkninsvärt är att det dessutom sker helt oberoende från unga miljöaktivister utan verklighetsuppfattning. Samt politiker som inte är tillräckligt pålästa.

Swedbank

I övrigt kan jag konstatera att Swedbank rör sig nedåt med anledning av utredningen av penningtvätt. De påminner ganska mycket om Danske Bank nu men jag tror på sikt att det är en onödigt stor korrigering nedåt. Köpläge i Swedbank?

3M Company

3M Company gjorde ett "dåligt" Q1 och sjunker kraftigt. Även här har man reserverat en stor del av vinsten för att betala eventuella böter. Hur mycket är i skrivande stund oklart men att man reserverar pengar tyder på att man förväntar sig en fällande dom. Oavsett så ser jag ett bra köpläge här!

Telia & Tele 2
 
Telia fortsätter med sina aktieåterköp samtidigt som Tele2 varslar mängder med folk efter att man köpt ComHem. Jag tror överhuvudtaget inte på Tele2's ledning när man påstår att det var "extrafolk" som fick gå efter sammanslagningen med ComHem. Tel2 säger också att det inte skall påverka kunder, men samtidigt bör man då ställa sig frågan: Comhem var ett mycket stabilt och lönsamt företag inklusive samtliga anställda man redan hade. Att Tele2 kall göra jobbet själva - med egen personal - som tidigare 170 personer + 60 konsulter gjorde säger ju sig själv att det aldrig någonsin kommer gå.

Jag tror helt enkelt att Tele2 köper sig "tid" och håller aktiekursen uppe för stunden men att det såklart är en totalt ohållbar situation att göra sig av med lönsamma, duktiga, utbildade personer i en bransch där det i princip inte går att rekrytera någon nu. På kort sikt är Tele2 upp, på lång sikt lär det få konsekvenser.

Oriflame

Det gick nog ingen förbi att Oriflame försöker köpa ut sig själva från börsen med ett enligt mig skambud efter en överreaktion på senaste tidens händelser. Dem försöker nog fiska över så många som möjligt med detta budet och det vore mycket synd om dem får 90% av rösterna - för buder är ruskigt lågt i förhållande till kassaflöde och skuldsättning.

I stora drag försöker dem köpa ut sig till reapris efter att aktien störtdykt på senare tid. Enligt mig är den en kraftig överreaktion och Oriflame brukar åka "berg-och-dalbana" på börsen så det här är inget nytt. Det som är nytt är att dem försöker utnyttja situationen och köpa ut sig till REA-pris så att man får chansen att tvätta såren. Det dem erbjuder är i princip samma pris aktien hade innan samtliga fall - d.v.s många som investerade i oriflame får tillbaks sina pengar. Mycket smart gjort av Oriflame, jag kommer tacka nej och blir inte lurad av detta! Förväntar mig minst ett bud på 280-300:- om dem vill bli av med mig! I alla fall med dagens siffror!

Annars har det inte hänt så mycket i portföljbolagen!


...vinden har vänt och det har gått mycket utför...



Insättningar

Lön: 46045:- (XXXX exklusive utlägg - inga utlägg denna mån)
Övrig inkomst: 2000:-
Insättning: 9570:-
Utgifter:  57019,09:- (exklusive insättningar, inkl utlägg)
Sparkvot: 20,78% (XXX% på bara lönen - inga utlägg denna mån)
Buffert: 6154,87:- (minskning med 17936,09:- p.g.a renoveringar och övrigt)


Ingen raketforskning att inse att jag har fortsatt höga kostnader p.g.a renoveringar. Denna månaden sprang det dessutom iväg en större kostnad på 6000:- till en hälsoundersökning eftersom vi har så fantastiskt bra sjukvård i sverige att enda vägen att få hjälp är att bekosta det ur egen ficka.

Hela vårt system har havererat men jag accepterar knappast att ringa 06:30 för att eventuellt få en tid om 10 månader. Tid är pengar för mig men visst fasen borde detta ingå med tanke på min galet höga beskattning varje mån!

Min buffert minskar därför kraftigt igen denna månaden och jag väljer att spara 20% av inkomsten på bekostnad av bufferten. Målet är att i.a.f ha en stabil buffert på ca 20,000:- av just den här anledningen. Nu kommer det nog bli mindre sparande under sommaren för att bygga på bufferten igen.
Portföljens transaktioner


Köp: 18154,42:-
Sälj: 0:-
Belåning: 8584,42 (exklusive avdrag för utdelningar)



Nu ligger jag på maxad belåning och jag kommer inte att skruva upp den mer på ett tag.

Det här är förmodligen en större risk än vad många av er någonsin skulle ta men just nu kan börsen falla tillbaka med mer än 50% utan att jag gör några som helst insättningar eller får några som helst utdelningar...och ändå kommer jag inte gå upp till nästa steg på räntan. I värsta fall så behöver börsen tappa närmare 70% på väldigt kort tid innan jag blir särskilt orolig och kommer behöva sälja av aktier för att hålla belåningen nere.

Men jag sover gott för det och gillar att ta risker!

Köp



Inga konstigheter här och jag väljer bara att vikta upp bolag som delar ut i Maj eller Juni för att få tillbaka avkastning så fort som möjligt. Samtliga inköp denna mån är i USD och det betyder att jag inte riktigt tror på svenska bolag framöver. Vill diversifiera mig mer mot USD och på sikt även mot EUR och övriga valutor.

Jag börjar nu sakta men säkert närma mig att vara fullinvesterad i ovanstående bolag!

Sålt

-Inga sälj att rapportera!

Portföljens utdelningar




Utdelningar: 2917,17:- SEK

Det var "många bäckar små" denna månaden och jag konstaterar att Maj månad är en bra utdelningsmånad - precis som för många andra portföljer. Nu kommer det bli mindre framöver!

Portföljens värdeutveckling (2019-06-03)

Marknadsvärde: 405301:-
Belåning: -59379,78:-
Depåvärde: 345603:-
Insättningar: 316594,4:-
Värde %: 107,29%
Värde netto %:  108,67%
Ökning: 27453,72:-

Förra månadens siffror

Marknadsvärde: 402202:-
Belåning: -52784:-
Depåvärde: 349417:-
Insättningar: 307024,4:-
Värde %: 112,63%
Värde netto %:  114,10%
Ökning: 45187,63:-

Det syns ganska tydligt att vi har en kraftig nedgång i maj. Min totala avkastning har minskat med totalt 17733,91:- vilket får anses vara en relativt stor nedgång i förhållande till tiden.

I det stora hela går det att konstatera att min portfölj har gått back ca -3% medan index har backat hela -10%. 

Jag kommer m.a.o fortsätta köra på samma strategi och vikta alla bolag för samma inköpssumma. Det har visat sig vara relativt bra hittills och jag ser ingen anledning till att förändra strategin just nu! Syften är att få till en bra och stabil totalavkastning över tid och det är därför jag bygger en s.k defensiv portfölj med hög diversifiering och riskspridning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar