onsdag 31 juli 2019

En bra månad

Juli 2019 - Sammanställning

Jag tänkte förenkla strukturen något med start denna månad och i princip bara presentera siffror (för eget bruk i framtiden) med en liten längre kommentar efter. Förra månaden skrev jag att renoveringar och dyra utgifter är avklarade och att det borde kunna synas denna månaden.

Siffrorna för Juli ser ut såhär (grafer och bilder längst ner):

  • Lön utbetalt: 44,477:-
  • Övrig inkomst: 2,000:-
  • Insättning: 8,900:-
  • Utgifter: 33,284:-
  • Buffert: 13000:-
  • Sparkvot: 20%
  • Sålt: 11,577:- (oriflames utköp)
  • Köpt: 19,372.85:-
  • Utdelningar: 627,9:-
  • Portföljvärde: 445,522:-
  • Total avkastning: 59,480:-

Kommentar

Det går åt rätt håll och börsen har tuffat på bra. Den stora förändringen för mig denna månaden är att jag väljer att skruva ner belåninen och förbereder mig sakta men säkert för kommande tider. Jag tror att vi kommer att få se en betydande avmattning i Q3 och Q4 rapporterna och då bör kurserna leta sig neråt och då kommer även mitt belåningsvärde minska på samtliga aktier.

Helt enkelt vill jag ha lite mer likvida medel när/om köptillfällen uppstår i framtiden. Dessvärre såg många Q2-rapporter ut att ha "tappat fart" vilket indikerar att vi är inne i "sista andetaget" för denna gången. Jag hoppas att jag har fel men jag förbereder mig för framtiden i.a.f.

Trots att renoveringarna är klara så är utgifterna fortsatt relativt höga. Några tusenlappar kan denna månaden förklaras med en hel del tjänsteresor vars ersättningar först kommer in i Augusti...men det är fortsatt ganska höga utgifter. En annan förklaring är förmodligen därför att det är sommar och man hittar på något mer saker just nu.

Nästa månad är det dock dags för inköp av tvättmaskin så då kommer återigen sparande att bli lidande. Planen är att plocka ca 3000:- av mitt sparande för finansiering av tvättmaskinen. Notera dock att förutom mitt sparande till portföljen så går 5000:- till bolån samt 500:- till CSN också, detta kan man med gott samvete räkna in i sitt sparande men jag väljer att inte göra det.

Köp

Sålt

Utdelningar


Courtage

2 kommentarer:

  1. Imponerande lön! Inte dåligt med över 40 ut. Får man fråga vad du jobbar med?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kanjagblirik och tack för kommentar!

      Det var som sagt var en bra månad och detta året flyter på bra hittills. Försöker hålla mig under värnskattsnivån men i år kommer det inte att gå.

      Självklart är det ingen hemlighet vad jag jobbar med.

      Jag jobbar som IT-Konsult inom Nätverk. Det är ganska brett men jag gör mest Design/Arkitekt-jobb åt större företag...t.ex Datacenters.

      Kan styra min lön ganska mycket själv beroende på projekt och kund men det är just nu väldigt lukrativt att jobba med IT....det går inte att komma ifrån!

      Radera