måndag 5 augusti 2019

Helgens iaktagelser - Vad tusan händer? (OT: tiggeri)

I helgen var jag i sedvanlig ordning och handlade på mitt favoritställe, vilket av naturliga skäl är en lokal ICA-Butik. Varför jag fördedrar ICA framför Coop, Willys, Lidl, Netto m.m finns många anledningar till. I.a.f där jag bor är det klart bästa stället att handla på. Alltid billigast, Alltid störst utbud och oavsett hur mycket folk i butiken tar det 2-3 minuter att betala.

Inlägget handlar dock inte om matvarubutiker utan vad som hände i samband med mitt köp. Eller snarare direkt efter mitt köp.


Tiggeri är förbjudet i vissa delar av Sverige. Det kanske kommer som en överraskning för er men det ÄR faktiskt förbjudet med tiggeri i Sverige i vissa kommuner nu för tiden OCH man får absolut inte störa allmänordningen genom att sitta i direkt anknytning till diverse butikskedjor...t.ex ICA oavsett vilken kommun man bor i. Givetvis går det bra om butiksägaren godkänner det EFTER att man frågat om lov!

Men OM butiksägaren INTE godkänner skiten så är det olagligt och skall klassas som en samhällsstörande aktivitet. Det har inte överdrivet mycket prioritet hos myndigheter, jag återkommer till det, men det är  likförbannat inte OK!

I helgen var jag och handlade och efter att jag hade betalt så gick jag ut från butiken och såg att en av butikspersonalen försökte säga till en tiggare att sluta med sin skit i direkt anslutning till entrén. Hon sa faktiskt snällt åt honom att han inte får sitta där och om han inte flyttar på sig så tillkallas polis.

Givetvis gjorde han inte ett skit och spelade dum.

Jag är, rent politiskt, otroligt emot dessa s.k kriminella tiggare som tyvärr får vistas i vårt land utan att vi kan göra något åt saken. Tack så mycket EU! Trots upprepade uppmaning så vägrade han att ens lyfta sitt arsle och gå där ifrån. 

Nu började han bli aggressiv och då sprang det ut 2-3st butiksanställda till och nu var tonen inte alls lika trevlig från butiken. Men trots det så totalt vägrade han flytta sig och spelade dum igen. En av de anställda ringde till sitt vaktbolag och även till polisen, det är ju trots allt ett pågående brott och en till synes komplett idiot som ignorerar tillsägelser av en grupp människor. Denna gruppen hade nu blivit ganska så stor, men som sagt var inte en rörelse iväg från entrén från personen i fråga.

Efter mycket om och men lyckades han säga på halvtaskig engelska/svenska "problem?". Den stora gruppen sa "JA PROBLEM, MED DIG OCH DITT BETEENDE!" 

Han var som sagt var ganska aggressiv och ville inte flytta på sig. Här någonstans kände jag att jag lämnar eftersom det nu var ca 10-12 personer som stod och skrek och sa till honom att flytta på sig. Jag vet ärligt talat inte om polisen eller ordningsvakterna någonsin kom eftersom jag lämnade innan.

Men principen är att såhär betér sig dessa personer relativt ofta, det var ingen isolerad händelse som jag bevittnade. Det är ett otroligt stort problem som samhället vägrar göra någonting åt. PK-maffian har dock lyckats bra att beskriva det som ett icke-problem. Tyvärr är de stackars butiksägarna är ganska maktlösa för gud-förbjude att ta lagen i egna händer och bära bort dem. Då blir man ju åtalad för både det ena och andra, skydda personer med dåligt betéende (och i många fall brottslingar) är det nya Sverige!

Jag sätter mig i bilen och åker hem. Väl hemma så packar jag upp mina varor och gör i ordning en kaffe, slösurfar lite på mobilen i sedvanlig ordning och läser då nästa artikel som har med tiggeri att göra.

I Göteborg (utanför Nordstan) har polisen nu äntligen uppmärksammat att dessa s.k tiggare inte är något annat än organiserad brottslighet. De sålde knark öppet i sina "tiggerikoppar". Poliserna spanade, samlade bevis och till slut gjorde polisen ett större tillslag.

Samtliga inblandade blev mer eller mindre dömda för narkotikabruk/försäljning/innehav och andra småföretéelser. Åklagaren yrkade på utvisning ur landet, en ganska OK konsekvens kan man tycka. Man har trots allt åkt till någon annans samhälle och tagit seden dit man kommer....passar det inte så kan man åka hem igen.

Men nejdå kära medborgare, ni kan vara lika lugna att era lokala knarklangare kommer vara på plats nästa dag igen. För brottet var nämligen inte tillräckligt för att avvisa idioterna snabbaste väg ut ur landet. De är ju EU-medborgare och då måste man begå riktiga brott...

Att störa allmänordningen, vara delaktig i storskalig organiserad narkotikaverksamhet (dock i tillräckligt små mängder per individ för att hålla sig i den lägre delen av straffskalan) samt inte respektera samhällets regler .. det är små företéelser. Inte tillräckligt för att bli avvisad, knappt tillräckligt för att bli dömd.

Och så undrar vissa blåögda personer fortfarande varför det går utför för Sverige? Polisen har i.a.f gjort sitt jobb här men de fick ingen hjälp från samhället.

Tänk dig själv att jobba som polis och sedan bli behandlad på det viset av samhället. Nästa gång de s.k tiggarna begår brott tänker säkerligen poliserna att det inte spelar någon roll - samhället har tydligt visat att det är OK.

Hur mycket pengar det här kostar samhället finns nog inga siffror på och är svårt att beräkna. Men jag är helt övertygad om att det bidrar till butiksdöden sakta men säkert. Jag tycker det är ett väldigt stort problem som vi har importerat och blundar för.

Men lösningen är enkel. Jag blir nästan upprörd inombords när man ser blåögda personer lägga mynt i deras koppar. Dessa människor är oftast äldre och yngre individer. I vilket fall som helst så är det enkelt....stryps inkomsterna så går man in konkurs.

Alla personer med sunt förnuft skulle aldrig lägga en krona i en sådan kopp. Ni tror att ni skänker pengar men ni medfinansierar kriminella nätverk och uppmuntrar indirekt till brottslighet.

Är det kanske dags att göra som med rökning eller sexköp? Olagliggöra själva handlingen att ge pengar till tiggare? Förmodligen hade det i.a.f skapat en debatt att betéendet knappast är OK.

2 kommentarer:

  1. Problemet är väl inte med EU, det är väl mer att de kommer bara tillbaka med en annan identitet. Samt att landet de kommer ifrån inte vill ha dem där häller. Vilket gör det hela till en ekonomisk sak.

    SvaraRadera
  2. Hej Robert och tack för kommentar!

    Det finns såklart många åsikter om var problemet egentligen ligger men enigt mig är detta helt klart ett EU-importerat problem. Eftersom en hel del länder inte uppfyller grundläggande krav för EU-Medlemskap men trots allt har fått gå med.

    Därtill har vi en s.k rörelsefrihet inom EU och där är den största orsaken till de problem vi har just nu med liknande problem. I just tiggerifallet så får de vistas här utan några som helst krav i 3 mån....sedan när vi tar dem på bar gärning får vi inte ens utvisa dem eftersom EU påstår att brotten är för milda.

    Bulgarien och Rumänien skulle under inga som helst omständigheter fått gå med i EU, så enkelt är det. Nu står hela EU här med ett importerat problem och det passar utmärkt att utnyttja svaga och veka länder som t.ex Sverige.

    Uppenbarligen sänder vi tydliga signaler internationellt om att vi inte gör något åt saken, såklart problemet eskalerar då.

    Jag tycker i.a.f helt klart det är ett EU-relaterat problem som vi definitivt INTE hade haft utan EU.

    SvaraRadera