söndag 14 juli 2019

Höj din lön - tips och trix för att bli rik!

Jag misstänker att du klickade dig hit för att du möjligtvis ville veta hur du kan höja din lön? Kanske är du också intresserad av att bli rik? Tror du att hög lön automatiskt innebär att du blir rik?

Nej - du blir inte rik i Sverige av att höja din lön. Det är knappt att du kan arbeta dig rik i Sverige eftersom våra skatter snarare missgynnar höga inkomster. Men ändå är det den frågan jag får svara på allra mest när jag konsultar och försöker guida nya studenter inom IT-branschen.

Jag får ALLTID frågan om vilket yrke och vilket spår man skall välja för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag brukar då lite komiskt alltid svara, på fullt allvar, att om målet i livet är att tjäna så mycket pengar som möjligt så skall ni absolut inte jobba i Sverige. Åk någon annanstans men utbildning lönar sig absolut inte i Sverige!

Trots det så är det enkel mattematik. Ju mer pengar du tjänar destå mer pengar kommer du att behålla efter skatt. Så visst finns det incitament för att höja din lön och på så vis tjäna mer pengar. Kanske tror du att det är så du blir rik?

Sanningen är mycket enklare än så. Det är nästan alltid de små utgifterna du blir rik på snarare än de höga intäkterna. Privatekonomi är knappast någon skillnad mot företagsekonomi. Har du låga kostnader så kommer du att bli rik förr eller senare - om du vill!

Skilnaden mellan dina intäkter och dina kostnader är vad som kommer göra dig rik. Det är m.a.o ganska ointressant vad du tjänar, kostnaderna kommer göra betydligt mer för din möjlighet att bli rik. Komiskt nog har jag skyhöga kostnader men jag har inte direkt som mål att "bli rik" heller. Många tycker redan att jag är rik, så det är högst objektivt vad det innebär.

Mina intäkter är ofta 40,000+ skattat och klart men mina utgifter ligger ganska ofta runt 30,000:-. Det är m.a.o endast 10,000:- i skillnad. skulle du tjäna halva min lön och ha halva mina utgifter så hade vi haft ungefär samma förutsättningar.

Min poäng är att det väldigt ofta blir så att med höga inkomster kommer höga utgifter. Det betyder inte nödvändigtvis att man har det bättre än någon med lägre inkomst.

Trots det vill många tjäna mer pengar. Jag är en mycket komptetent förhandlare när det kommer till lön, misslyckas sällan. Man måste dock vara beredd att vara stentuff i förhandlingar och stå upp för sin sak. Annars händer absolut ingenting.

Vad menar jag med det?

Mina tre stalltips för dig som vill få upp din lön är följande:

  • -Se till att i.a.f vara öppen för att leta nya jobb och se över dina möjligheter. ALLTID! Du visar att du är villig att förändra din situation och det är nästan ALLTID enklare att höja sitt marknadsvärde om du visar dig attraktiv någon annanstans.
  • -Var aldrig nöjd med din nuvarande lön. Du skall alltid ha högre lön men kom för guds skull med vettiga argument! D.v.s var tydlig med varför du skall ha högre lön och visa varför. Kom med konkreta exempel, om det inte fungerar så spelar du kortet att du har fått andra erbjudanden som motsvarar din kompetens med en marknadsmässig lön. Om detta inte fungerar så har du ett värdelöst jobb med en värdelös chef och det är dags att se dig om efter andra möjligheter!
  • -Se till att hålla dig uppdaterad inom din bransch. Kompetens är idag en bristvara därför att det du lärde dig för 5 år sedan är förmodligen totalt inaktuellt idag. Det gör dig verkligen inte eftertraktad. Skaffa dig relevant kompetens på fritiden, via jobbet, via kollegor, via kurser...det spelar egentligen ingen roll hur men kan du inte hålla dig uppdaterad inom din bransch så är du heller inte attraktiv någon annanstans...då får du heller inga erbjudanden....då blir det också svårare att förhandla....då saknar du alternativ....då blir du missnöjd...o.s.v...det är en ond spiral om du inte följer detta tipset!


Sedan finns det såklart det förmodligen bästa tipset som många redan känner till....jobba inte statligt eller offentligt. Där är lönerna, förmånerna och övriga ersättningar brutalt under marknadspriset. Men jag är också helt övertygad om att de inte avser locka till sig bästa kompetensen heller utan släpper det till privatmarknaden.

Till er som jobbar inom offentlig sektor så förstår jag att det kanske är något ni brinner för och absolut vill göra. Jag ser absolut inget fel i det, men ni skall definitivt sänka era löneförväntningar och förmåner. De kommer knappast att ge efter oavsett om de förlorar halva sin personalstyrka eller inte. Rekommenderar er starkt att överväga bemanningsföretag eller privata sektorn istället. Där är ersättningarna betydligt bättre men stressfaktorn också *betydligt högre*.

De flesta vill ha högre lån, men de flesta är också INTE villiga att förändra sin situation. Vid en löneförhandling, precis som vilken förhandling som helst!, är det därför av yttersta vikt att du har skinn på näsan och kommer ni inte överens så måste du också vara bestämd och fullfölja dina alternativ. Hota därför aldrig med att du fått ett bättre erbjudande någon annanstans om du också inte väldigt tydligt klargör att du är beredd att byta jobb för att förbättra din situation.

I princip samtliga mina jobbyten genom åren har varig p.g.a att min nuvarande arbetsgivare aldrig matchat övriga erbjudanden. Jag har ALDRIG tvekat att spela det här kortet och skulle ALDRIG tveka att spela det om-och-om igen. Jag är knappats lojal, jag säljer min kompetens och tid för pengar. Högstbjudande vinner nästan alltid! Arbetsgivaren är garanterat inte lojal mot dig så sluta tro det! De försöker pressa ut så mycket som möjligt av din tid så du måste lära dig att göra detsamma tillbaks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar