fredag 26 juli 2019

Vettiga elavtal?

Det är något som stör mig nästan varje gång jag försöker leta runt i djungeln av mer eller mindre seriösa elleverantörer. Som de flesta vet så brukar det vara svårt att tolka det faktiska priset på el eftersom man gjort allt man bara kan för att krångla till fakturan.

Jag har egentligen inga problem att tolka varken moms, elhandelsavgifter eller elnätsavgifter men det blir lätt rörigt på en och samma faktura. Speciellt eftersom du är påtvingad en infrastrukturskatt oberoende av vilken elleverantör du väljer. Tänk om alla ISP:er (internetleverantörer) kunde tagit ut liknande hittepå-avgifter för kablar som redan ligger nedgrävda...månad efter månad.... så funkar tyvärr elnätet och det är ett skämt.

Till saken hör dessutom att du sällan eller aldrig blir belönad som lojal kund. Man måste, precis som med försäkringsbolag, alltid ligga i framkant och se till att byta leverantör i stort sett varje år för att få ett vettigt pris. Det är nämligen nästan alltid betydligt billigare att bli "ny-kund" än att vara "trogen gammal kund".

Jag tänkte därför tipsa om 2 tjänster som ni säkert redan känner till men som jag starkt rekommenderar:
Vad gör då dessa två tjänster som är så fantastiskt bra enligt mig?

Elskling.se

Det här är den tjänsten som jag alltid använde tidigare när jag skulle byta elavtal varje år. Det är oerhört smidigt att söka och filtrera enligt det elavtal som du önskar teckna. Du får priserna presenterade snyggt och sedan är det bara att jämföra och teckna valfritt avtal.

Det här är nog det billigaste sättet att skaffa din el på om man orkar göra det varje år. Jag gjorde det som sagt var förr och jag förbrukar alltid någonstans runt 3000kWh/år och har sällan en elräkning på över 200:-/mån. Såhär har det varit i princip sedan jag flyttade hemifrån. Då jag jobbar med IT förbrukar jag nog betydligt mer el än snittet men jag har faktiskt sparat många tusenlapper genom åren på att använda elskling.se.

Kundkraft.se

Nu för tiden har jag blivit latare och försöker automatisera så mycket som möjligt av min tid. Det kostar alltid några % att outsourca jobbet till någon annan men jag kan mycket starkt rekommendera kundkraft.

Kundkraft blir du medlem i så att de kan auktionera ut din förbrukning varje år och så går ditt elavtal automatiskt till den leverantören som för perioden kunde erbjuda det bästa priset. Detta har fungerat mycket bra för mig och även om det har blivit något dyrare så slipper jag i princip all administration. Det kommer ett brev varje år med vilken elleverantör de valde åt mig och sedan är det egentligen bara att betala räkningarna.

Det fungerar mycket smidigt och senaste månaderna har jag betalt drygt 210:-/mån i el istället för 200:- som det brukade bli med Elskling.

Varför bry sig om elen?

Jag tror att många faktiskt missar att det finns ganska mycket pengar att spara på att hålla koll på ditt elavtal. Det är precis som med försäkringar, det finn ett par tusenlappar att spara bara man orkar ta sig tid att göra det varje år.

Själv har jag påpekat detta för den del kollegor och vänner och när vi jämfört elpris är det ju skrämmande vad de betalar i jämförelse. Några har t.o.m lyssnat och börjat använda ovanstående tjänster och sedan tackat mig för besparingen de gjort eftersom det är så himla enkelt.

Om du inte redan använder tjänsterna ovan så låt dig inte luras av elbolagens hittepå-jämförelsepriser. Det finns heller ingen som helst garanti för "vilken typ av el" du faktiskt förbrukar för stunden. Däremot påverkar avtalet vilken el som upphandlas på spottmarknaden.

Värt att tänka på är att Vattenfall är den enda elleverantörern som du faktiskt kan välja grön el på riktigt - d.v.s Kärnkraft. I stort sett samtliga andra leverantörer kan du bara välja El, Vind, Vatten som grönt alternativ.

Men i denna stundens hetta - när vi av fullständigt galna skäl stänger säkra kärnkraftverk till ingen nytta samt med en åsnas dumhet tror att det går att kompensera för med Vindkraft - då kanske det är läge att välja Vattenfalls kärnkraftsavtal trots att det är lite dyrare.

Energibehovet lär knappast minska framöver och om någon överhuvudtaget tror på växhuseffekten så är det komiskt att ett 4% parti fått så mycket genomslag och dessutom totalt går emot sina egna profetior med rätt igenom urkorkade politiska beslut.

Men oavsett vad du väljer för el, tro inte att Sverige kan klara sig utan Kärnkraft på egen hand. Energibehovet går upp och energiproduktionen går ner. Det innebär att oavsett vad du väljer för elavtal så kommer vi behöva köpa in importerat el från andra länder som har varit smarta nog att behålla sina kärnkraftverk.

Problemet är att vi just nu köper oerhörda mängder Kolkraft, men visst är det bra på papperet att välja "grön el". Men vi är inte ensamma. Europas största industrination Tyskland har ju aviserat att de skall stänga samtliga kärnkraftverk.....någon plan för att ersätta energiproduktionen finns inte.

En sak är i alla fall säker och det är att infrastrukturen är gemensam oavsett var energin tillverkades. Det är därför totalt omöjligt att endast köpa el/förbruka el av en viss sort. Att tro att tusentals och åter tusentals vindkraftverk skall ersätta Kärnkraft en vindstilla dag är definitionen av dumhet.

Det finns mängder av intressanta debattartiklar just nu om ämnet, ni har säkert läste ett par stycken själv. Oftast när det står (S) eller (MP) bakom inläggen så vet jag i.a.f att jag inte borde läsa det för argumenten är alltid lika dumma. Men jag gör det ändå för att förr eller senare kommer ett vettigt inlägg som ger svar på tal.

På tal om läsvärda inlägg så tycker jag alla bör läsa mr Hernhags extremt välformulerade inlägg:
https://hernhag.se/aktiesparande-ligger-ratt-i-tiden-inte-public-service

Den handlar förvisso inte om el-handel eller el-produktion, men den innehåller en målande beskrivning över hur (S) och (MP) resonerar i de flesta diskussioner. Kärnkraft är inget undantag.

Ta vara på solen och hoppas att ni njuter! 4% av befolkningen tycks i.a.f tro att det är ett onormalt fenomen med en vanlig svensk sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar