torsdag 25 juli 2019

Det blev köp av Kindred igår

Det är märkligt hur börsen svänger ibland. I och för sig tilhör spelbolag en relativt högriskbransch men det ändrar inte det faktum att jag nog tycker att marknaden överreagerade igen. -25% känns väl inte rimligt på den rapporten som kom?

På kort sikt kan jag säkerligen tänka mig att kursen skall ner lite till, speciellt när man tittar på vilka fantasiresultat analytiker räknar med. Själv bryr jag mig sällan eller aldrig av s.k analytikers beräkningar. De finns i princp till av en enda anledning....att du skall gå in på valfri högkostnadsbank och köpa deras sparpaket. Ja du hör hur illa det låter - "KÖPA" ett "SPARPAKET". 

Det sitter i princip alltid analytiker bakom dessa sparpaket som placerar dina sparpengar. För detta tar de givetvis någon form av provision. Men min poäng är att de försöker beräkna hur marknaden kommer att bete sig en tid framöver. De sätter upp estimat och när bolagen då inte lever upp till, ibland riktiga fantasikalkyler, så säljer de av sina investeringar i respektive bolag. Eller de minskar i.a.f sin andel i bolagen. 

Förstår du då också att ditt s.k sparpaket också ingår i dessa investeringar? 

Omvänt är såklart också sant. De kan "räkna fel" i andra änden också och då kan kursen gå åt andra hållet. Nu låter det som att jag klankar ner en hel del på analytiker - och visst är det så. Det går inte att förutse hur börsen kommer prestera oavsett vad någon säger. Det är i princip bara ren tur snarare än skicklighet om någon presterar bättre.

Däremot finns det olika strategier som t.ex "buy and hold" som för det mesta fungerar bra över en längre tidsperiod oavsett vad analytiker tycker. För analytiker är oerhört kortsiktiga och tro mig när jag säger att drakarna med mängder av miljoner i kapital överhuvudtaget inte vet vad långsiktighet innebär.

De vill definitivt göra kortsiktiga vinster och backar ur direkt när deras s.k stjärnanalytiker har satt ett estimat på ett bolag som dedan inte lever upp till estimatet. Då kan de göra sina mängder med miljoner någon annanstans istället.

Det flödade väldigt mycket pengar ut från Kindred igår och det stannade på ca -25%. Det är helt galet, för de tjänar fortfarande tillräckligt med pengar för att behålla nuvarande utdelning. 

Personligen tror jag inte den sänks men sannolikheten är nog ungefär 50% att den går ned en aning. Hela spelbranschen känns lite som "fel bransch att äga" just nu och systerkollegan LeoVegas är på min lista att eventuellt gå in i. 

Jag blir som sagt var inte orolig när analytiker har fel, det har de i princip alltid med några få undantag, utan jag blir orolig när bolag börjar blöda pengar och lönsamheten börjar närma sig noll. Tillväxt är en sak men tillväxten avtar alltid förr eller senare...lönsamheten kan bestå utan att det sker någon tillväxt. 

Med det sagt....jag plockade på mig lite mer kindred igår eftersom jag inte ser en motiverad -25% nedgång med nuvarande lönsamhet. 

Kanske är det dags att gå in i LeoVegas också? Det ryktas om uppköp där och bolaget har tappat mycket mark på senare tid också. Jag gillar att ta risker och det känns som en rimlig risk just nu. 

Vad tror ni om Kindred och LeoVegas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar