torsdag 12 december 2019

Sålt Hemfosa - byter till Klövern

Jag har flaggat för det att jag inte gillar SBB och igår gjorde jag slag i saken och sålde hela mitt innehav i Hemfosa. Det kom information om budet från SBB i brevlådan i veckan och efter att ha läst informationen så valde jag att göra mig av med hela mitt innehav av Hemfosa.

Slutet på 2019 har bjudit på en del oplanerade förändringar i portföljen och Hemfosa var ett bolag jag inte ville göra mig av med av flera anledningar. För det första var det välskött men också för att jag gillar ett kassaflöde som är utspritt över året och det är svårt att hitta på svenska börsen.

Även om SBB har flaggat för kvartalsutdelningar och höjda utdelningar så resonerar jag som så att det här ändå kostade en bra slant att köpa loss Hemfosa, det kommer säkerligen bli bra på sikt men det är inget bolag jag själv valt och vill ha i min portfölj av strategiska anledningar så jag valde att plocka in vinsten medan jag fortfarande kan.

Förlorar eventuellt någon tusenlapp på att göra så men deras "Mix & match" erbjudande är helt enkelt för dåligt och hade jag vetat att jag hade kunnat få kontanta medel för 100% av mina aktier så hade det vart en annan sak. Nu kan man bara önska och är helt beroende på vad alla andra har sagt. Nej tack säger jag - pengar tar jag hellre nu!

Så det frigjorde lite drygt 18,000:- som behövde omfördelas och där resonerar jag som så att jag gillar kvartalsutdelare och jag har tidigare tittat på Klövern - men tycker jag har haft för mycket fastighet så har inte tagit in bolaget i portföljen. Nu fick jag chansen och tog därför full position direkt. Köpte för totalt 10,000:- och kan tänka mig köpa för lite till om kursen skulle dippa (100% upp är trots allt ruskigt mycket på ett år).

Varför bara 10,000:-  i Klövern om jag frigjorde 18,000:-? 

Det är för att följa min strategi att ha samma inköpsvikt i samtliga bolag i portföljen. Så resterande överskott gick till att öka positionen i Realty Income Corporation och Main Street Capital. Därmed har jag t.o.m ökat min inköpsvikt i fastighetssektorn något mot vad den var tidigare.

Min strategi bygger på att ha en likviktad portfölj där alla bolag skall ha samma inköpsvikt för att diversifieringen skall bli så bra som möjligt. Portföljen är dessutom belånad så syftet är att motverka stora svängningar upp/ned och det tycker jag den lyckas relativt bra med.

Det finns fortfarande lite drygt 4000:- över sedan Kinnevik som jag funderar på vart dem skall in. Eventuellt blir det att jag tar en full position direkt i Millicom, men då jag är ett investmentbolag kort i portföljen just nu så borde det finnas utrymme för Industrivärden. Snart kommer dessutom Decembers insättningar och det borde generera en bra slant in i portföljen.

Börsen har gått otroligt bra i år och det syns tydligt i alla innehav i portföljen. Jag brukar skatteplanera varje år genom att kvitta förluster mot vinster vilket genererar en del pengar när jag deklarerar. I år blir möjligheten i princip obefintlig, jag har ett innehav som jag kan kvitta mot Hemfosa men det täcker inte upp hela vinsten....så i år får jag bita i det sura äpplet och betala lite vinstskatt.

Förutom Klövern så tittade jag på Platzer, Fabege, Wihlborg och Diös men valde till slut Klövern då jag tittat på dem tidigare. Nu tackar jag Hemfosa för deras tid på börsen och inser att jag verkligen ogillar avstyckningar av just den här anledningen. Fina bolag blir billiga för "hostile takovers".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar