måndag 9 december 2019

Nordnets nya belåningsgrader - förvirrande!

Jag skrev tidigare ett inlägg där jag kritiserade förändringen av Nordnets värdepappersbelåning. Det går att läsa här:

Nordnet ändrar belåning - SE UPP

Precis som Avanza så genomgår Nordnet nu en till synes meningslös "facelift" och i samband med detta presenteras förändringarna och de ny avillkoren för Värdepappersbelåning. Man passar även på att förvirra och förändra till ingen nytta bland menyer och funktioner.

Förra gången jag skrev om det så fanns inte informationen tillgänglig om exakt hur de tänker göra förändringen och precis som Avanza behålls den "gamla" sidan ett tag till så att man åtminstone kan hitta information.

I den nya sidan gillar jag t.ex inte att man inte kan sortera transaktionshistoriken på samma sätt som i den gamla, det finns 4 filter att välja på istället för i princip VARENDA transaktionstyp. En klar försämring med andra ord....tur är väl det att man kan använda den gamla ett tag till.

Just det "Nya" Nordnet har funnits tillgängligt ett bra tag men varenda gång jag försökt använda den slutar det med att jag bara blir frustrerad för man inte hittar något och det man väl hittar är dåligt strukturerat. Vi inom IT-branschen lever tyvärr med detta dagligen - förändringar som inte tillför något värde.

Nog om onödiga "facelifts" och tillbaks till värdepappersbelåningen. Vid mitt tidigare inlägg så var det mycket oklart hur villkoren förändras och hur man skall beräkna belåningsgraden. T.ex skriver nordnet såhär:

Uppfyller du de här kraven kan du få 0,89 % effektiv ränta.
  • En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 60 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 40 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.

I praktiken innebär det helt enkelt att man blir begränsad till att använda vissa värdepapper som har en belåningsgrad på minst 70% - detta har inte ändrats.

Vad som däremot framkommit i efterhand efter uppdatering av information är följande:

Belåningsgrad vs. största position i portfölj.

Största position i portföljen (marknadsvärde).


50 %40 %30 %20 %10 %
Belåningsgrad






10 %
10 %20 %30 %40 %40 %
20 %
20 %30 %35 %45 %45 %
30 %
30 %40 %45 %50 %50 %
40 %
40 %45 %50 %55 %60 %
50 %
50 %55 %60 %65 %70 %
60 %
60 %65 %70 %75 %80 %
70 %
70 %75 %80 %80 %85 %
80 %
80 %80 %85 %85 %85 %
85 %
85 %85 %85 %90 %90 %


Hoppas att tabellen går att läsa annars finns den i original här:

https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/portfoljbelaning

Vad den här tabellen egenligen försöker säga är att med deras nya villkor så har varje aktie en grundbelåningsgrad och en utökad belåningsgrad om man uppfylller vissa villkor.

För att kunna beräkna din totala belåningsgrad i portföljen nu, om du vill ha bästa ränterabatten, så får inget innehav utgöra mer än 10% av ditt totala innehav för att få maximalt möjliga belåningsgrad och därmed bästa förutsättningar att hålla belåningen lagom.

Så för att prata klarspråk...för min del innebär det att man får titta på en akties grundbelåning och utökade belåningsutrymme - om det blir en belåningsgrad på 70% eller över så kommer den ingå i tidigare "knockout lånet".

Vi kan ta Duni som exempel.

  • Grundbelåningsgrad: 60%
  • Utökad belåningsgrad: 80%

D.v.s om du tittar på tabellen ovan för 60% så ser du att så länge innehavet inte viktar mer än 30% av din portfölj så kommer du kunna tillgodräkna dig Duni till 70% för rabattsatsen ovan. Utör duni inte mer än 10% av din portfölj så får du 80% belåningsutrymme till din portfölj.

Detta är en klar förbättring mot tidigare information när jag skrev mitt förra inlägg om förändringen.

Notera att jag var mycket kritisk till att Nordnet förespråkade diversifiering men i praktiken tog bort mängder med innehav för många portföljer. Det var baserat på information som fanns då. Idag är det bara "Kallebäck properties" som inte har något belåningsutrymme enligt listorna som finns tillgängliga idag. Jag har ställt frågan till Nordnet om just kallebäck så det kanske kommer en uppdatering.

Nu är mitt tonläge förändrat och jag får ta på mig att jag kritiserade dem "för tidigt". Jag borde insett att det gick lite för fort med deras information. Det är svårt att  säga hur detta kommer påverka många portföljer men jag tror nog ändå att de flesta aktier i en väldiversifierad portfölj hade minst 50% tidigare och de kommer nu få 70% så det borde minska belåningsgraden i många portföljer.

Med det sagt - jag har uppdaterat portföljens beräkning med nya belåningsgrader enligt principen ovan. Då landar jag på följande nivåer som känns väldigt bekväma:

  • -Total belåning på 15% (ned från 18%)
  • -Totalt utrymme att låna till lägsta ränta 156651:- (en markant ökning)
  • -Total belåning just nu 58727:- (samma men i % lägre)


Hoppas ni därmed inte blir oroliga inför förändringarna nu när det är betydligt tydligare hur det påverkar portföljer med belåning! Jag kommer följa min strategi att vara belånad och därmed låta risken ligga kvar, det finns t.o.m möjlighet att utöka den något.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Ja de är ju lite för komplicerat att förstå hur belåningsgrad ligger till med deras matriser. Utgår ifrån att de kommer presentera det på enkelt vis så att man kan se hur pass mycket man kan belåna till fördelaktig ränta. Eller är det för mycket begärt?

    Likt dig så klickar jag mig direkt in på gamla nordnet. Är detta vad de åstadkommit på alla års utveckling?
    Handlarsidan med olika kursbilder är fragrant rörigt att förstå. Man får ett snapshot som samtidigt visas under med annan kurs som är 15 min fördröjd. Helt galet presenterat. Har de inga use case?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar,

      Jag håller med. Jag skickade ett mail till deras support som förklarade en del - innan det förstod jag knappt deras texter och bilder. Mycket rörigt.

      Jag skulle inte bli allt för hoppfull om att de presenterar en enklare förklaring, för i ärlighetens namn stod det inte jättebra förklarat om gamla systemet heller.

      Idag finns det ju endast under "krediter" att man kan kolla själv, men det säger inte särskilt mycket om vad varje individuell aktie bidrar med. Dessutom så kan det ju ändras precis när som helst - så det gäller att automatisera och hålla koll på det själv!

      Min erfarenhet från IT-branschen är att just webbsidor har en tendens att ändra ungefär var 3:e år utan att något blir bättre. Oftast flyttar man saker bakom fler klick och helt bedrägliga menyer och färger. Så jag är lika skeptisk som du är - nytt är inte alltid bra.

      Jag tycker hela nya sidan är rörig och svår att förstå, den är ologisk och framförallt tillför den inget jag inte redan hade på gamla sidan. Tvärtom, massa funktioner jag faktiskt använde på gamla sidan går inte längre att få på nya sidan. Har skicka in över 10 "klagomål" redan på funktioner som inte finns.

      Tyvärr spelar det sällan någon roll hur många gånger jag säger "if it ain't broken, don't fucking fix it"....kunder och beslutsfattare är duktiga på att förändra saker som fungerar.

      Radera
    2. Hej igen Anonym,

      Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta men idag fick jag precis informationen att min tidigare information från deras kundservice var felaktig.

      From idag kan man se portföljberäkningen i deras "nya" verktyg och det är faktiskt som så att den utökade belåningsgraden absolut inte ingår i ränterabatten.

      Så att man kan räkna bort alla innehav som inte har en grundbelåningsgrad på 70% - så jag vidhåller att det är en klar försämring av tjänsten med ett sänkt låneutrymme för många portföljer.

      Vet inte varför de inte kan ge korrekt information och jag har sagt åt dem att uppdatera sin information nu.

      Tveksamt om de tänker göra det dock. Enligt mig är 70% belåningsgrad 70% oavsett om det är grundbelåning eller utökad belåning....så informationen de har på sin hemsida just nu är totalt missvisande!

      Radera