torsdag 27 februari 2020

Ska man bli rädd nu?

Det är definitivt en befogad fråga. Blodröda siffror har vi fått på börsen senaste dagarna och vi får väl tacka coronaviruset för att börsen korrigeras ned till lite mer rimliga nivåer. Många har shoppat loss som aldrig förr - med all rätt. Jag tror att många har fått ett tillfälle att köpa på sig på mer rimliga nivåer än för en månad sedan.

Min portfölj har backat från 536,000:- ned till 482,000:- ... det tycker jag är mycket på kort tid (i kronor och ören). Men sedan starten (2018-09-01) är avkastningen fortfarande över 20% så det finns mycket luft kvar!

Själv har jag påbörjat månadens inköp och har fortfarande lite kvar att handla. Många bolag har tappat ganska mycket nu och det kan mycket väl vara dags för den där korrigeringen som vi kommer komma ihåg om ett par år.

Jag noterar samtidigt att många proffstyckare (jag är trots allt bara en glad amatör) ändrat sin åsikt i dagarna och att det var "självklart" att börsen skulle korrigera sig när vinsterna inte hänger med. Samma personer har tidigare sagt att "börsen är billig" och att vi är påväg uppåt utan några hinder på vägen. Märkligt det där hur media ändrar kappan efter vinden.

Lärdomen är - som alltid med börsen - det finns inga enkla pengar och framtiden är omöjlig att tajma.

Själv har jag yttrat mig ett par gånger tidigare att det är mycket märkligt att börsen fortsätter uppåt när inte mycket indikationer finns där som man normalt sett ser i en stigande trend. Med det sagt - börsen hade lika gärna kunnat fortsätta uppåt och inte bry sig om viruset.

Personligen noterar jag att följande bolag är lite mer attraktiva nu än de var tidigare:
  • -3M
  • -Chevrox
  • -Duni
  • -Husqvarna
  • -Kindred
  • -Realty
  • -SHB

Av ovanstående bolag har jag handlat 3M hittills och det är inte alls omöjligt att jag gör ytterligare köp i Chevrox. Oljepriset har ju fått en ordentlig smäll nu också så att Chevrox åker ner extra mycket är rimligt.

Jag har dock inga som helst planer på att sälja något, men visst börjar jag bli lite irriterad över Kindreds utveckling.De har ju backat över 50% på ett år vilket är otroligt mycket, riktigt så illa tycker jag inte deras situation är.....men jag har läst en del artiklar att om coronaviruset fortsätter så kan sportevenemang ställas in och då finns det ju ingen marknad för Kindred längre. Kanske befogat? Surt är det ändå på ett bolag jag tror på!

Imorgon har jag dock tänkt att köpa främst bolag som är lite mer defensiva och som delar ut nu på vårkanten:
  • -Handelsbanken
  • -Essity
  • -Orkla

Vi får se om jag kommer kunna hålla mig borta från Chevrox, 5-års lägsta och jag är riktigt köpsugen!

Vad har ni shoppat på er efter nedgången?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar