lördag 15 februari 2020

Utdelningshöjningar och sänkningar 2020

När man äger många bolag så tar det ganska lång tid innan det går att få en överblick över hur hela portföljen mår i förhållande till utdelningshöjningar och sänkningar.

Jag mäter det aktivt i portföljen genom att hålla koll på Q4-rapporterna i mina bolag. Min strategi är att vara väldiversifierad och det innebär per automatik att jag äger aktier i många olika bolag. Det innebär också att det tar betydligt mycket mer tid att följa upp än i en mindre diversifierad portfölj.

Men ärligt talat så behöver man inte följa upp det heller, det gör jag för att jag tycker det är kul med siffror/data. För min egna del så håller jag koll på mina bolag genom att försöka mäta vad deras säkning/höjning av utdelningar blir i % i förhållande till föregående år.

Dessutom försöker jag mäta/hålla koll på hur det påverkar den effektiva utdelningen - som är det jag faktiskt får in på kontot och som är direkt relaterat till hur många aktier i bolaget jag äger. Vi har kommit en bra bit in på 2020 och ca 70% av portföljen är nu uppdaterat....men det står redan klart att det kommer bli en relativ utdelningssänkning för 2020.

Med relativ menar jag att om man ställer upp alla mina bolag i en portfölj och äger dem över en viss tid och äger det antalet aktier jag har för stunden - så hade utdelningen för 2020 blivit lägre än för 2019 i kronor och ören.

D.v.s jag fått en utdelningssäkning förutsatt att jag inte sålt eller köpt nya aktier och ägt exakt lika många aktier som jag gör nu av varje enskilt bolag.

Hur ser mina siffror ut för 2020 hittills?

Jag tycker ändå att det ser ganska OK ut.

  • Den effektiva höjningen i % ligger på 101,74%  
  • Kindred drar ner den effektiva höjningen till -612:-. 

Det kan man såklart inte vara nöjd med :(.. Man skall dock veta att det fortfarande finns en hel del bolag kvar, främst på amerikanska börsen, som inte har talat om hur stor utdelningen för 2020 blir.

Sifforna ovan visar också att hade jag kommit i mål med min strategi att ha/få till en likviktad inköps portfölj så hade portföljen klarat av ETT sådant tapp som Kindred och fortfarande genererat en total utdelningshöjning.

Jag tycker det visar att mitt mål att få en motståndskraftig portfölj som inte "svänger allt för mycket" med börsens humör är på god väg att uppnås. Förra året parerade jag t.ex Ratos 75%-iga sänkning och NCCs 50%-iga sänkning men kom fortfarande ur stormen med en positiv utdelningshöjning totalt sett.

I år har det dock kommit en hel del smällar som av naturliga skäl blir svåra att parera med motsvarande höjningar. Några hade jag såklart räknat med, fast i Kindreds fall fanns det inte med i min planering att sänka så mycket. Det kostar att ligga på topp som man säger...

Hur har mina bolag gått hittills?

Höjningar:
  • -3M Company
  • -AT&T
  • -AbbVie
  • -Apple
  • -Autliv
  • -Axfood
  • -Bilia
  • -Castellum
  • -Chevron
  • -Cisco
  • -Consolidated Edison
  • -Emerson Electric
  • -Ericsson
  • -Essity
  • -Hufvudstaden
  • -Intel
  • -Investor
  • -Klövern
  • -Latour
  • -NCC
  • -Realty
  • -Starbux
  • -Svolder
  • -Telia


Sänkningar:
  • -Kindred Group (63,9%)
  • -Swedbank (38,03%)
  • -Tele2 (13,46%)

Kommentarer:

Som synes ovan så går majoriteten av bolagen trots allt bra och höjer utdelningen, men framförallt Kindred påverkar totalavkastningen (mätt i utdelningar) för 2020 negativt. Det är helt enkelt svårt att bygga en portfölj som är motståndskraftig mot ordentliga tapp/ras.

Jag skrev ganska nyligen att jag behåller mina Kindred och fortfarande trot på bolaget - jag står fast vid det. Men trots det hade jag räknat med en utdelning runt 4-5:- så 2:- är väldigt lite i det perspektivet. Jag hade kunnat sälja av bolaget (vet att många redan gjort det) men jag tror på bolaget på sikt-

Tidigare har jag varit i samma sits med en del andra "krisbolag" och det har nästan alltid gynnat mig att ligga kvar långtsiktigt och rida ut stormen. Från förra året har jag t.ex kvar Ratos och även om utdelningen lyser med sin frånvaro så har avkastningen återhämtat sig tack vare kursen istället. Det verkar som att Ratos går åt rätt håll och jag är nöjd med kursutvecklingen i kombination med utdelningen.

Förhoppningen är att Kindred fortsätter att expandera och på sikt höjer utdelningen igen.  Tidigare har jag nämnt att jag väldigt gärna velat få in LeoVegas i portföljen också men det har inte riktigt funnits utrymme för det - synd med facit i hand.

Min slutats blir att även om det är surt få en lönesänkning så påverkar det inte min totalavkastning särskilt mycket. Sannolikheten att många av mina bolag ovan sänker sin utdelning samtidigt är väldigt liten och det går att parera en hel del med hjälp av diversifiering.

Det är inte den sexigaste portföljen, det är inte en raketportfölj, men det är definitivt inte ett bottensänke trots Ratos/Swedbank/Kindred i portföljen. Tyvärr har jag inte kommit i mål med att köpa in alla bolag för exakt lika mycket pengar - då hade även Kindred parerats i år! Totalavkastningen ligger trots allt på över 36% sedan starten (2018-09-01)!

Jag kämpar vidare och när året är slut kanske inköpskolumnen är likviktad - då kan jag parera även tuffa smällar!

Skall man dra någon lärdom av ovanstående så är det i alla fall att när ETT bolag i portföljen börjar gå dåligt så påverkar det totalavkastningen mätt i Utdelningar oerhört mycket. Tänk på det ni som har färre bolag i er portfölj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar