fredag 10 maj 2019

Hur går det egentligen i nedgång?

Ni som följt mig vet att jag sagt ganska ofta att min strategi är att ha en likviktad portölj som är mycket diversifierad. Vissa kallar denna strategin för en defensiv strategi. Syftet är att helt enkelt ha en portfölj med relativt låg volatilitet.

Nu var det många ekonomiska termer i en och samma mening så ett förtydligande vad det innebär kanske behövs?

"Diversifiering är att sträva efter att arbeta med flera olika produkter/lösningar för att nå sitt mål, ofta lönsamhet. Det är en metod för minimering av risk, metoden är robustare än redundans och kan tillämpas inom olika områden såsom ekonomi samt utformning av mekaniska och elektriska system."

"Defensive strategy is defined as a marketing tool that helps companies to retain valuable customers that can be taken away by competitors.[1] Competitors can be defined as other firms that are located in the same market category or sell similar products to the same segment of people.[1] When this rivalry exist, each company must protect its brand, growth expectations, and profitability to maintain a competitive advantage and adequate reputation among other brands. To reduce the risk of financial loss, firms strive to take their competition away from the industry.[1]"
"Volatilitet är ett begrepp inom finansvärlden för prisrörligheten hos aktier och andra finansiella tillgångar. Enkelt uttryckt beskriver volatilitet hur mycket priset på en finansiell tillgång svänger eller varierar. Ju mer tillgångens värde rör sig upp och ner desto högre volatilitet har tillgången. Stockholmsbörsens volatilitet år 2005 var strax över 20 %.

Volatilitet är standardavvikelse på tillgångens avkastning. Volatilitet används som mått för att mäta marknadsrisken hos en finansiell tillgång."
Med andra ord skall det i alla fall i teorin innebära att den står emot nedgångar bättre än ett brett index.

Det finns otroligt många olika metoder man kan använda sig utav för att uppnå sitt mål. Några tankar jag har om olika metoder är b.la:

  • En viss typ av investeringsstrategi bygger på att man har innehav som direkt motverkar varandra. T.ex kan man äga ett "oljeproducerande bolag" och samtidigt ett "flygbolag". Går oljepriset upp så bör oljebolaget prestera bättre men motverkas av att flygbolaget får högre kostnader.
  • På samma sätt skulle man kunna motverka att konjunkturen visar att mindre passagerar använder flyg genom att också äga ett annat passagerarbolag som använder ett annat färdmedel. Jag är inte alls så extrem i min diversifiering men någonstans mitt emellan försöker jag vara.
  • Jag äger gärna likvärdiga bolag som verkar inom samma sektor eftersom dem trots allt slåss om samma kunder. D.v.s om Bolag A tappar kunder till Bolag B så tar dem ut varandra.
I teorin är då i alla fall tanken att dessa metoder kan påverka volatiliteten i en portfölj så att den blir mer defensiv. D.v.s den tenderar att ha en låg risk i förhållande till avkastningen. Det defensiva i sammanhanget betyder att många bolag konkurrerar med varandra och är direkt beroende av varandra på ett eller annat vis.
Detta var några tankar om hur jag tänker kring min portfölj. Hur har det gått senaste dagarna?


Detta är senaste veckans jämförelse och jag tycker man kan se tydligt att portföljen inte följer med i nedgångar lika snabbt som OMSX30. Jag tycker det är ett relativt OK index att jämföra mot medan andra inte alls förespråkar detta indexet. D.v.s börsens 30 mest omsatta bolag.

Zoomar man ut ytterligare och tittar på en månads period så ser det ut såhär:



Här börjar det bli lite tydligt att det är en defensiv strategi. Index drar gärna iväg och portföljen släpar efter men sakta men säkert rör den sig mot index.


Tittar vi på hela året som helhet ser det ut såhär:


Nu syns det ännu tydligare att det är en defensiv portfölj som har svårt att hänga med i kraftiga svängningar. D.v.s volatiliteten är lägre än index vilket jag har som strategi att uppnå!

Men absolut tydligast syns det sedan portföljens start:



Här syns den tydliga nedgången i slutet av 2018 och hur portföljen reagerade på den. Det syns också i slutet av kurvan senaste dagarnas nedgång. Jag är ganska nöjd med kurvorna jag ser mest eftersom dem är ett litet bevis på att bygget av min defensiva portfölj följer mina mål med min strategi.

Jag har m.a.o inga problem att sova lugnt vid nedgångar även om det har varit få exempel hittills.

Jag vet att många av er gärna köper extra under dem dagarna. Det är inte riktigt mitt mål med mitt sparande utan om jag är fullinvesterad i ett bolag så köper jag inte trots att det blir "billigare".

Så hur är det för er? Känner ni någon större oro över börsturbulens? Skulle ni kunna tänka er en lägre totalavkastning för att få ner volatiliteten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar