onsdag 15 maj 2019

Traktamente utan att resa? (OT?)

Det låter som en fantastisk idé. Jag borde förmodligen omförhandla mina förmåner. Förra året hade jag över 100 resdagar - men det är ca 265 dagar om året som jag saknar traktamente för. Tänk om jag bara kunde komma på något sätt att få traktamente för det också. Sedan slog det mig - jag borde bli politiker!

Senaste dagarna har man kunnat läsa flera historier om just Politikers förmåner. En av dem förmånerna är att EU betalar ut traktamenten oavsett om man är på resa eller inte. Det räcker man är i "rätt stad" (Brussel). I de allra flesta fallen så är traktamenten till för att täcka extrakostnader som uppstår för kost eller logi under resor.

Tvärt emot vad många tror så behöver man inte alls följa skatteverkets riktlinjer det är fritt fram för varje organisation att sätta valfria nivåer på traktamenten. Däremot finns det maxnivåer som Skatteverket anser är skattefria. D.v.s får du högre ersättningar än vad skatteverket tycker är lämpligt så räknas det som inkomst.

Personligen kan jag säga att man inte direkt blir rik på traktementen. Själv får jag 260:- om dagen inrikes och lite runt 600:- dagen för utrikesresor. Jag kan utan tvekan säga att det knappast täcker 2-3 extra måltider om dagen, får du frukost på hotellet försvinner dessutom en bra slant. Skall man äta någorlunda ok mat och inte snabbmat så går i stort sett hela traktamentet till lunch+middag. Många gånger får jag ta ur egen ficka för att täcka behovet.

Jag skulle behöva 3000: om dagen utan att resa! Åter igen har jag valt fel bransch. Det är inte alls förvånande att politiker kan lyfta en bra bit över mina nivåer i traktamenten. Dessutom utan att ens behöva vara på resande fot. Men det är skrämmande att dem lurar skattebetalare på det viset.

För ärligt talat så är det brottsligt om jag själv skulle göra det. Det står i mitt anställningsavtal och så har i stort sett alla andra invånare i sverige det. Så varför tillåter vi politiker att konstant höja våra skatter och sedan totalt slösa bort dem?

Varför skall jag bry mig om att betala skatt när ni inte följer samma regler som oss? Det här är ju en direkt konsekvens av politikers agerande. Man ifrågasätter allt mer varför man betalar skatt. Sakta men säkert blir Sverige mer och mer korrupt och fortsätter det såhär så kommer vi se ännu fler som lurar föräskringskassan, a-kassan och skatteverket.

Politiker talar ett tydligt språk och signalerar att det är helt OK att fuska för stora summor. Problemet är många gånger att dem själva sätter sina egna ersättningsnivåer medan de allra flesta andra hårt arbetande personer måste förhandla med sin arbetsgivare. Det finns alltid två motparter.

Min arbetsgivare vill såklart inte betala mer lön och högre ersättningar än det absolut mest nödvändigaste. Jag har inte särskilt mycket att säga till om. Facket "förhandlar" åt mig. Men det finns iaf två parter av förhandlingen.

När politiker sätter sina egna ersättningsnivåer och förmåner kan det bara bli åt helvete korrupt. Det borde givetvis vara alla vi skattebetalare som röstar och beslutar om vilka ersättningar våra politiker skall ha. Det skall knappast göras av samma individer som kommer med löne och ersättningsförslag.

Genom alla åren jag har jobbat så kan jag säga att väldigt många personer (kollegor, kunder, politiker, kända personer etc) fuskar med just traktamenten. I princip ingen jag känner skulle någonsin deklarera att dem har frukost på hotellen (jag gör det dock) eller om dem blev bjuden på lunchen. Enligt diverse anställningsregler skall då traktementet minskas enligt skatteverkets rekommendationer. Men det finns helt enkelt ingen anledning överhuvudtaget att bry sig när våra "skattefusk" är en piss i mississippi!

Men jag har full förståelse för att dem inte gör det. Det går ju att läsa med jämna mellanrum om hur mycket ansvar man trycker ned på varje arbetare och gör dem fel så blir dem personligt drabbade. Kanske t.o.m straffade. Men när politiker gör samma sak händer absolut ingenting.

Politiker ber om ursäkt men betalar sällan tillbaka något trots direkta tjänstefel. Man hänvisar till "förhandlade" ersättningsnivåer och "rimliga" kostnadsersättningar. Och det kanske bästa av allt - skulle dem mot förmodan avgå så har dem betalt för hela mandatperioden.

Ingen a-kassa krävs och de behöver inte gå till arbetsförmedlingen. Det har dem givetvis sett till att det inte gäller dem själva. Samtidigt förväntar dem sig att vanliga medborgare tänker följa deras regler när dem själva inte lever som dem lär.

Nej kära politiker. Det funkar inte så! 

Barn gör INTE som man säger. 
Barn gör som man själv gör!

Det mest skrämmande med det hela är att partiledare försvarar sina kollegors direkt oförskämda betéende med att man följt alla regler som finns. EXAKT! 

  • Samma regler ni själva inte gjort ett skit för att förändra. 
  • Samma regler som ni själva är med och beslutar om! 
  • Samma regler som NI i alla fall kan vara med och säga till om! 
  •  NI har i alla fall en möjlighet att påverka detta vansinne. 
  • VI har absolut INGEN möjlighet att förändra situationen!
Och så kliar ni er i huvudet och undrar varför vi inte skäms när vi försöker fuska med a-kassa, försäkringskassa och deklarationer för småsummor i sammanhanget?? 

Sluta vara ett barn och bli en vuxen ledare så skall du se att andra följer efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar